ایران گردی

آبشارگردی در کرمانشاه / آبشار پیران؛ جاذبه‌ای خاص و دیدنی

تودی تریپ: آبشار پیران یا به قول محلی ها آبشار ریژاوو یکی از مهم ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه است. یک آبشار سه طبقه که دو طبقه بالای آن در میان صخره های دره هون با تمام قدرت و شکوه خود برجسته است و طبقه سوم آبشاری است که پشت درختان پنهان شده و شما را از بالا نشان نمی دهد.

آشنایی با آبشار دیدنی پیران کرمانشاه

کرمانشاه، طبیعت بکر، مردمان غیور و آزاده، آداب و رسوم کهن و ارزشمند..! شما نمی توانید این حومه زیبا را نادیده بگیرید. کرمانشاه جاذبه های زیادی دارد که دل هر مسافری را ربوده است. اگر از این استان گذر کردید به شما پیشنهاد می کنیم از یکی از دیدنی های هیجان انگیز آبشار پیران دیدن کنید. این آبشار در نزدیکی سرپل ذهاب واقع شده است که ارتفاع آن از بلندترین نقطه آن ۱۵۰ متر است و منظره بی نظیر آن هر گردشگری را شگفت زده می کند.

تور آبشار کرمانشاه / آبشار پیران;  یک جاذبه خاص و دیدنی

آبشار پیران که به آبشار ریجاب نیز معروف است به دلیل داشتن سه طبقه معروف است. به این معنی که سنگ ها مسیر آب را به سه سطح تقسیم کرده اند. اگر ارتفاع آبشار را از بالاترین نقطه تا سطح زمین در نظر بگیریم، حدود 150 متر است. اگر بخواهیم ارتفاع قسمتی را که به پایین سرازیر می شود اندازه گیری کنیم به اصطلاح حوضه آبریز به ارتفاع حدود 100 متر می رسیم.

از دیگر ویژگی های این آبشار صخره های زیبایی است که در کنار آن دیده می شود که این امکان را برای صخره نوردان فراهم می کند که در فصول مختلف سال به این منطقه بیایند و از صخره نوردی در کنار آبشار لذت ببرند.

یکی دیگر از جاذبه های آبشار پیران این است که راه های دسترسی به آن به دو قسمت تقسیم می شوند. اگر می خواهید آبشار را از پایین تماشا کنید، می توانید راه اول را انتخاب کنید و اگر می خواهید مناظر چشمگیر بالای آبشار را ببینید، می توانید راه دوم را انتخاب کنید.

تور آبشار کرمانشاه / آبشار پیران;  یک جاذبه خاص و دیدنی

سه طبقه از آبشار از پایین آبشار قابل مشاهده است، اما اگر از بالا به آبشار نزدیک شوید، احتمالا طبقه اول را که در میان درختان پنهان شده است، نخواهید دید. در زیر راه های دسترسی به آبشار آورده شده است.

بازدید از آبشار پیران

در نزدیکی آبشار پیران در فاصله حدود 300 متری، آلاچیق هایی ساخته شده است که مکان مناسبی برای اقامت و رفع خستگی است. همچنین کمی دورتر در 400 متری آبشار، پارکینگی وجود دارد که در فصل پرآب بسیار ارزان است.

اگر به صخره نوردی علاقه دارید و این ورزش را به صورت حرفه ای انجام می دهید، صخره های کنار آبشار پیران مکان مناسبی برای شما هستند. فقط باید توجه داشته باشید که امکان بالا رفتن از پایین آبشار وجود ندارد زیرا صخره ها بیش از حد عمودی هستند و برای این منظور توصیه می شود از بالای آبشار پایین بیایید که نیاز به تجهیزات حرفه ای دارد. همچنین، اگر اهل عکاسی هستید، می‌توانید صحنه‌های جادویی را یا از پایین آبشار و یا از بالای آبشار پیران ثبت کنید. حمام کردن در استخرهای پایینی آبشار نیز لذت خاصی دارد که به سختی فراموش خواهید کرد.

تور آبشار کرمانشاه / آبشار پیران;  یک جاذبه خاص و دیدنی

همانطور که می دانید منطقه غرب کشور کوهستانی و سردسیر است. بنابراین در فصل سرما، پاییز و زمستان احتمال بارش برف و باران وجود دارد که می تواند تجربه تماشای شما در آبشار پیران را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل توصیه می شود در فصل بهار و تابستان که پوشش گیاهی اطراف آبشار زیباتر است، سفر کنید تا تجربه کاملی از تماشای این منطقه داشته باشید. با این حال هر فصلی در این منطقه زیبایی های خاص خود را دارد و اگر در فصل سرد با گرمای خوب از این آبشار دیدن کنید قطعا از مناظر زیبا بی نصیب نخواهید ماند.

بازدید از آبشار پیران برای شما هزینه ای ندارد. برای رسیدن به این منطقه بکر و شگفت انگیز فقط باید از وسایل نقلیه مختلف استفاده کنید.

پس از اولین قدمی که در محوطه این آبشار برمی دارید و شروع به تماشای آن می کنید، گویی زمان برای شما متوقف می شود. بنابراین شاید حدود 3 تا 4 ساعت از سفر شما به استان کرمانشاه به بازدید از این آبشار شگفت انگیز اختصاص یابد.

تور آبشار کرمانشاه / آبشار پیران;  یک جاذبه خاص و دیدنی

برای رسیدن به آبشار می توانید از دو مسیر مختلف استفاده کنید. در اولین مسیری که به پای آبشار منتهی می شود، باید به روستای پیران بروید. برای این منظور به سمت کرمانشاه حرکت کرده و به سمت روستای پیران در شمال شهرستان سرپل ذهاب حرکت کنید. پس از ورود به جاده خاکی منتهی به پارکینگ، 2 کیلومتر دیگر را ادامه دهید. پس از کمی پیاده روی آبشار را خواهید دید.

مسیر دیگری که به بالای آبشار منتهی می شود از روستای جلگه می گذرد. این روستا در شهرستان دالاهو قرار دارد. در انتهای این روستا مسیری به سمت بالای آبشار وجود دارد که نمای متفاوتی از آبشار را به نمایش می گذارد. توجه داشته باشید که اگر از بالا به آبشار نگاه کنید، احتمالا طبقه اول را نخواهید دید زیرا زیر درختان این منطقه پنهان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا