ایران گردی

آبشارگردی در خوزستان

تودی تریپ: در دامنه رشته کوه های زاگرس و در نزدیکی دزفول یکی از بزرگترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه به نام آبشار شوی دزفول قرار دارد. این آبشار را می توان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران و یکی از بهترین مکان های دیدنی دزفول دانست که چشم اندازی زیبا و گیرا دارد. وجود پوشش گیاهی منحصر به فرد، ساختار طبیعی خاص، طبیعت بکر و… این آبشار را مورد توجه طیف وسیعی از گردشگران قرار داده است.

آشنایی با آبشار شوی خوزستان

آبشار شوی دزفول به دلیل ماهیت و ساختار خاص خود در سال 1392 به عنوان اولین اثر طبیعی ملی استان خوزستان به ثبت رسیده است. سرانجام پس از طی مسافتی، آب این آبشار به سد دز می ریزد.

چیزی که آبشار شوی را متمایز می کند، ساختار طبیعی و منحصر به فرد آن است. در واقع این آبشار یکی از معدود آبشارهای جهان است که مستقیماً از غار سرچشمه می گیرد. جالب است بدانید در پشت این آبشار غار دیگری وجود دارد که به گفته مردم محلی چندین کیلومتر طول دارد. همه این موارد باعث می شود این آبشار بسیار جادویی و اسرارآمیز به نظر برسد.

تور آبشار خوزستان

بهتر است بدانید نام این آبشار از روستای شووی آن گرفته شده است. این نام در گویش محلی به معنای لطافت است. وقتی این جاذبه زیبا را از نزدیک ببینید دلیل این نام بی نظیر را بهتر متوجه می شوید. البته برخی دیگر نیز این جاذبه را به نام آبشار تله زنگ می شناسند. دلیل این مشکل نزدیک بودن آن به ایستگاه تله زنگ است.

در هر زمانی از سال می توانید از این منطقه زیبا دیدن کنید. اما این آبشار بیشترین میزان آب را در ماه های فروردین و اردیبهشت دارد. بنابراین، نه تنها می توانید از زیبایی آن لذت ببرید، بلکه می توانید شنا کنید. در کنار این موارد می توانید از درختان زیبا و پوشش گیاهی کمیاب آن نیز لذت ببرید.

دلایل زیادی وجود دارد که سالانه طیف وسیعی از گردشگران را به سمت آبشار شوی دزفول جذب می کند. در زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم. در اینجا چند دلیل برای بازدید از این آبشار بی نظیر آورده شده است:

• هیجان تماشای یکی از اسرارآمیزترین آبشارهای ایران

• شنا در دریاچه زیر آبشار

تور آبشار خوزستان

• امکان دیدن مناظری مانند کوه ها، دره ها، رودخانه ها و علفزارهای منحصر به فرد اطراف آن.

• در کوهپایه های منحصر به فرد اطراف آن قدم بزنید

• کاوش در غار منحصر به فرد اطراف آن

• مسیر دسترسی مناسب

• امکان کمپینگ در نزدیکی آن

ویژگی های اصلی آبشار شوی دزفول

آبشار شوی به دلیل ساختار طبیعی خود به عنوان یکی از بی نظیرترین آبشارهای ایران شناخته می شود. ارتفاع این آبشار از سطح دریا 450 متر است. خود آبشار از غاری به ارتفاع 85 متر سرچشمه می گیرد. عرض کل این آبشار 75 متر است. این سازه باعث شد تا در فهرست بلندترین آبشارهای ایران قرار گیرد.

در اطراف این آبشار درختانی مانند بید، مو، زبان گنجشک، افرا، تورتا، انجیر و بلوط وجود دارد. از طرفی گیاهان آب دوست کمی روی صخره ای که آبشار از آن می ریزد رشد کرده است. یکی از این گیاهان سیاوشان نام دارد که خواص دارویی زیادی دارد. به عنوان مثال این گیاه برای بیماری هایی مانند یرقان و سنگ کلیه مفید است.

علاوه بر گیاهان کمیاب، حیوانات منحصر به فردی نیز در اطراف آن زندگی می کنند. سمندر ایرانی یا سمندر شاهنشاهی یکی از گونه های در خطر انقراض است که تنها در نزدیکی این آبشار زندگی می کند. علاوه بر این حیوانات دیگری مانند پلنگ، بز کامل و خرس در این منطقه دیده می شوند.

تور آبشار خوزستان

چگونه به آبشار شوی دزفول برویم؟

دو راه برای رسیدن به آبشار شوی دزفول وجود دارد. راه اول استفاده از قطار است. به این ترتیب می توانید سفر خود را با قطار تهران-اهواز آغاز کنید. اما باید در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید. از این ایستگاه فقط 10 کیلومتر با آبشار شوی فاصله دارید. اما باید بدانید که فقط قطارهای معمولی و قطارهای محلی وارد این ایستگاه می شوند.

از طرفی زمان توقف معمولاً 1:30 بامداد است. اگر می خواهید در روز برسید می توانید ابتدا به شهر دورود در استان لرستان بروید. در آنجا می توانید با قطار محلی به دزفول بروید. قطار ساعت 2 حرکت می کند و پس از چهار ساعت به ایستگاه تله زنگ می رسد.

روش دوم به طور کلی برای کوهنوردان هیجان انگیزتر است. در این روش ابتدا باید به دزفول بروید.

از دزفول می توان مستقیما به روستای پامنار رفت و سپس از طریق جاده خاکی آبشار به آبشار رسید. همچنین می توانید پس از خروج از دزفول به منطقه شهیون بروید. پس از پنج کیلومتر وارد منطقه قدیمی یا گوشه شوید. این مسیر شما را به اطراف آبشار می برد.

منبع: Safarmarket

تور آبشار خوزستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا