ایران گردی

آبشارگردی در آبشار شاهاندشت مازندران

تودی تریپ: آبشار شاهاندشت یکی از نام‌های آشنای طبیعت برای ساکنان شهرهای شمالی ایران است.

این جاذبه طبیعی بسیار زیبا در استان مازندران قرار دارد و مکانی برای گردشگران از استان های اطراف به ویژه تهران است.

در روزهای تعطیل و آخر هفته گردشگران زیادی از تهران را در آبشار شاهان دشت خواهید دید.

شاهاندشت کجاست؟

این اثر طبیعی در جاده خراز و در 96 کیلومتری تهران و 65 کیلومتری آمل قرار دارد. آبشاری 51 متری که منظره ی باشکوه آن از جاده قابل مشاهده است و زیبایی و عظمت آن را حتی از دور می توان دید.

روستای شاهان دشت در منطقه ای به نام لاریجان در شهرستان عامل واقع شده است. در زیر دو مسیر به شاهاندشت را معرفی می کنیم.

  • اولین مسیر از جاده خراز می گذرد. در این مسیر قبل از رسیدن به شنگلده به جاده روستای شاهاندشت می رسید، پس از پارک ماشین در کنار رودخانه باید حدود 40 دقیقه پیاده روی تا خود آبشار برسید.

تور آبشار در آبشار شاهاندشت مازندران

  • برای پیمایش مسیر دوم باید وارد جاده هراز شوید. سپس قبل از رسیدن به شانگلده از پل روستای وانا عبور کنید. در نهایت به روستای شاهاندشت می رسید. از محلی که ماشین را پارک می کنید، تا خود آبشار 15 دقیقه راه است. مسیری که بیشتر مردم از آن استفاده می کنند مسیر دوم است زیرا پیاده روی کوتاه تری دارد و سریعتر به آبشار زیبای شاهاندشت خواهید رسید.

فصل سفر می تواند همه جنبه های سفر را تحت الشعاع قرار دهد، به خصوص اگر شامل سفرهای شمال باشد. اگر می خواهید از تمام زیبایی های این آبشار لذت ببرید، باید بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید. اجازه دهید شما را در این مورد راهنمایی کنیم.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه دیدنی مازندران از اردیبهشت تا مهر است. زیرا هوای منطقه در فصول سرد بسیار سرد است و تحمل این سرما سخت است.

همچنین در سرما نمی توانید لذت حمام کردن در آبشار را تجربه کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است در فصل های بهار، تابستان و اوایل مهرماه این کار را انجام دهید.

ارتفاع آبشار شاهاندشت

آبشاری به ارتفاع 51 متر که یکی از جذاب ترین دیدنی های استان مازندران است. این آبشار معمولا از چندین آبشار تشکیل شده است.

ارتفاع آبشار اول حدود 15 متر و طول آبشار دوم به 30 متر می رسد. آبشار سوم، چهارم و پنجم حدود 40 متر ارتفاع دارد و از 3 پله متوالی تشکیل شده است.

ششمین آبشاری که در این مسیر خواهید دید یکی از زیباترین قسمت های سفر شما خواهد بود و حدود 25 متر ارتفاع دارد.

در نهایت با گذر از این آبشار به آبشار هفتم که 20 متر ارتفاع دارد می رسید. در نهایت به هشتمین آبشار با ارتفاع 35 متر خواهید رسید.

زیبایی این آبشارهای متوالی را نمی توان با کلمات توصیف کرد و فقط باید آن را از نزدیک دید. همچنین وقتی روی ارتفاعات می ایستید به راحتی می توانید دماوند باشکوه را ببینید.

تور آبشار در آبشار شاهاندشت مازندران

اگر به دیدنی های طبیعی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم از این منطقه دیدن کنید. در این منطقه علاوه بر دیدن زیبایی های طبیعت، می توانید از پیاده روی، کوه نوردی و حتی شنا لذت ببرید.

یکی از فعالیت های هیجان انگیزی که می توانید در آبشار شاهان دشت انجام دهید، آب بازی است.

البته فراموش نکنید که یک ست کامل لباس برای تعویض پس از خیس شدن به همراه داشته باشید. این بازی آبی در یک روز گرم تابستان بسیار چسبنده است. سعی کنید عکس گرفتن در کنار آب بازی را فراموش نکنید.

اگرچه امروزه عکاسی یکی از فعالیت های ضروری در زندگی روزمره است، اما باز هم عکاسی در این منظره زیبا و شگفت انگیز را از دست ندهید.
پیک نیک یکی دیگر از فعالیت های رایج و محبوبی است که می توانید هنگام بازدید از آبشار شاهان دشت انجام دهید.

سعی کنید یک روز کامل را به بازدید از این آبشار اختصاص دهید و یک ناهار دلچسب را با دوستان و خانواده در کنار آبشار شاهان دشت صرف کنید.

پیاده روی در طبیعت زیبای روستای شاهان دشت نیز بسیار دلپذیر است و لازم نیست ورزشکار باشید.

فقط کفش مناسب پیاده روی خود را بپوشید و از مناظر دیدن کنید.

اما هیجان انگیزترین فعالیتی که می توانید در آبشار شاهان دشت انجام دهید، بالا رفتن از آبشار است که نیاز به تجهیزات لازم و حرفه ای بودن دارد.

بر فراز این آبشار قلعه تاریخی باشکوهی قرار دارد که بر روی صخره ای به ارتفاع 220 متر و از سنگ و ساروج ساروج ساخته شده است.

تور آبشار در آبشار شاهاندشت مازندران

به گفته اهالی این قلعه قدمت 3000 ساله و قبل از اسلام دارد. گفته می شود که این قلعه متعلق به فرمانروایان پادوسبان است که روزگاری در رویان، نور، رستمدار و کجور حکومت می کردند.

در سال 1005 هجری قمری شاه عباس صفوی این قلعه را افتتاح کرد و سپس اصلاحاتی صورت گرفت و به شکل امروزی درآمد.

معماری قلعه بسیار جالب است. چون قلعه ورودی ندارد جز تونلی که در دل کوه حفر شده است.

اگرچه هیچ نشانی از تونل نیست. در حال حاضر امکان بازدید از قلعه وجود ندارد، اما کوهنوردان می توانند با رعایت نکات احتیاطی از دیوار جنوبی قلعه به داخل قلعه صعود کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا