ایران گردی

آبشارهای آرپناه کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: آبشار آرپناه یکی از نقاط و جاذبه های گردشگری استان خوزستان در شهرستان لالی است که حتی در فصل گرم سال نیز گردشگران را به خود جذب می کند.

خوزستان یکی از استان های گرمسیری ایران است. با این حال، مناطق خوش آب و هوا مانند آبشار آرپناه وجود دارد که به دلیل مناظر بی نظیر، آب و هوای مطبوع و دسترسی آسان، مکانی ایده آل برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و افراد محلی به شمار می رود.

آشنایی با آبشار آرپناه

خوزستان اگرچه یکی از استان های گرمسیری ایران به شمار می رود، اما دارای آب و هوای مطبوع و مناطق پوشیده از درخت است که گردشگران را به خود جذب می کند. آبشار آرپناه لالی یکی از این جاذبه‌هاست.

یک منطقه سرسبز را تصور کنید که با صدای آب روان که از چشمه ای جوشان می جوشد احاطه شده است. چشمه ای که در نهایت به شکل چند آبشار از کوه بیرون می جهد.

اینجا مجموعه آبشارهای آرپناه لالی است. این آبشار در 44 کیلومتری لالی در مسیر جاده لالی به پبده و فاصله آبشار تا اندیکا 43 کیلومتر است.

راه های دسترسی دیگر به آبشار آرپناه از جاده های مسجد سلیمان، دزفول و گتوند است که دسترسی به آبشار را آسان می کند.

آبشار آرپناه در خارج از شهر و در دامنه کوه واقع شده است. اما امکانات رفاهی لازم برای راحتی در این قسمت تعبیه شده است.

البته حمل و نقل عمومی به این منطقه نمی رود. باید با ماشین شخصی یا تاکسی به آرپناچ برسید. ماشین را در پارکینگ رها می کنید و پیاده روی شروع می شود.

آبشار آرپناه کجاست؟

منظره تک درختان پراکنده در دشت سرسبز نوید یک سفر دلپذیر را می دهد. به زودی آلاچیق ها و سکوهای سیمانی را خواهید دید که برای کمپینگ یا چیدن میز پیک نیک طراحی شده اند.

آب آشامیدنی و غذای کافی همراه داشته باشید. این مکان دارای سرویس بهداشتی است تا مسافران احساس راحتی کنند.

این پل به کوهنوردان کمک می کند از آب جاری عبور کرده و به دشت آن سوی چشمه برسند. بنابراین هیچ محدودیتی برای گشت و گذار شما وجود ندارد.

آب چشمه در چند نقطه به آبشار تبدیل می شود، بنابراین چندین آبشار در مقابل شما خواهد بود. بستر این آبشار به اندازه کافی پهن و ایمن است که بتوانید در آن فرو رفته و اسپری آب پودر خنک را روی پوست خود احساس کنید.

در عمیق ترین قسمت رودخانه، آب به سختی تا کمر شما می رسد. در گوشه ها، آب تا سطح مچ پا بالا می رود.

خنکی آبشار و چشمه و سرسبزی منطقه آن را حتی در تابستان دلپذیر می کند. آب خنک است و اگر در تابستان به چشمه های ارپناه بروید، گرما را از بدنتان می گیرد.

آب این آبشار تا رسیدن به چشمه تلوک یا بی بی طرهان و آب شور ادامه دارد و در نهایت به رودخانه کارون می ریزد. از دیگر نقاط دیدنی آسیاب های آبی است که در مسیر چشمه تلوک ساخته شده اند مانند آسیاب نهنگ و پلنگ.

دریاچه سد گتوند یکی دیگر از نقاط دیدنی اطراف لالی است. دریاچه سد گتوند به دلیل اینکه پل قدیمی لالی در کنار مسجد سلیمان در این منطقه قرار دارد به پل قدیمی نیز معروف است. علاوه بر لذت بردن از منظره دلپذیر دریاچه، امکان قایق سواری نیز وجود دارد.

آبشار آرپناه کجاست؟

فاصله لالی – آرپناچ

آبشار آرپناه که به «آبشار کاساد» نیز معروف است در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر لالی و حدود ۲۱۲ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد.

مجموعه آبشار آرپناه در 45 کیلومتری شهر لالی در استان خوزستان قرار دارد. از لالی تا آرپناچ حدود 45 کیلومتر راه است.

اما راهی که رفتیم به قدری پر پیچ و خم، باریک و خطرناک بود که فکر می کنم یک ساعت و نیم طول کشید تا از آن عبور کنیم. می توانید با ماشین به پارکینگ پای آبشار بروید.

فقط برای شب آلاچیق وجود دارد، طبیعتا گزینه ما چادر زیر آلاچیق ها بود. فکر نمی کنم ساختن این همه آلاچیق درست در کنار خود آبشار جالب باشد.

حداقل باید در فاصله بیشتری از آبشار می ساختند تا منظره آبشار خراب نشود. متأسفانه این امر منجر به مشکل دائمی زباله در کنار آبشار شده است.

در هر صورت اگر از رودخانه امتادا بالا بروید چندین آبشار کوچک و بزرگ را خواهید دید که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. فشار آب در برخی مناطق زیاد است، بنابراین هنگام شنا مراقب باشید و مناطق مناسب را انتخاب کنید.

بخشی از مسیر به امامزاده ارپناه می رسید که بسیار مورد احترام مردم منطقه است و دارای گنبد پلکانی زیبایی است که ارزش دیدن را دارد.

آبشار آرپناه کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا