ایران گردی

۳ جاذبه مهم گردشگری در اردکان

تودی تریپ: اردکان یکی از شهرهای بزرگ استان یزد است که دارای سه بخش مرکزی آکدا و خارک است.

اردکان در جاده تهران به کرمان و بندرعباس قرار دارد. این جاده در قلب کویر مرکزی ایران قرار دارد. پس از شهر یزد، اردکان دومین شهر استان یزد از نظر وسعت و جمعیت است.

بافت تاریخی اردکان یکی از مستحکم ترین بافت های قدیمی ایران است که در برابر حوادث زمان مصون مانده است.

بافت تاریخی اردکان در پهنه کویری است و بناهای گلی و گلی آن به دلیل نبود باران و برف، دور از مرزهای جغرافیایی و در امان از هجوم بیگانگان دست نخورده باقی مانده است.

زیارتگاه چک چک; آرامش را تجربه کنید

زیارتگاه چک چک (پیر سبز) در نزدیکی اردکان یزد، یکی از زیارتگاه های مهم زرتشتیان در جهان است که برای پیروان این آیین بسیار مهم و با ارزش است. اما بازدید از این مکان معنوی برای گردشگران سایر مذاهب می تواند منجر به نزدیکی فرهنگی و آشنایی با ادیان و آیین های مختلف شود.

زرتشتیان زیارتگاه های زیادی در یزد دارند. اما زیارتگاه چک چک به دلیل شکل خاص و موقعیت جغرافیایی اش شهرت بیشتری دارد و به همین دلیل نه تنها زرتشتیان بلکه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

3 جاذبه مهم گردشگری اردکان

بر اساس باورهای زرتشتیان، این کوه مقدس جایی است که یکی از شاهزاده خانم های ساسانی به نام نیک بانو در آن پناه گرفت و از دیدگان ناپدید شد. بعداً خواب یک چوپان را می بیند و از او می خواهد که ساختمان پیرمرد را در آنجا بسازد.

با ورود به این مکان مقدس متوجه فضای عرفانی و معنوی آن می شوید. جایی که هر فردی با راز و نیاز خدا به اوج آرامش می رسد.

اسرار چک چک و قرار گرفتن آن در دل کوه و در دل کویر جاذبه ای به آن بخشیده است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این مکان مقدس در برنامه های خود قرار می دهند.

بنای سنگی امامزاده چک چک شبیه ورودی غاری است که در دل کوه قرار دارد و مجهز به امکاناتی مانند آب و برق است. این امامزاده شامل محوطه، ساختمان آتشکده و مجموعه ای از بناهاست که در پنج طبقه نامنظم و پلکانی ساخته شده و در نهایت به آتشکده می رسد.

در این مجموعه اتاق‌ها یا شبستان‌هایی به نام «هیله» برای استراحت ساخته شده و در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی است که پیروان زرتشتی برای برآوردن نیازها و خواسته‌های خود نخی به طناب چاه می‌بندند.

در کنار نائو برای راحتی بازدیدکنندگان تنور و آشپزخانه ساخته شده تا گوسفند قربانی ذبح کنند و گوشت و نان بپزند.

در ورودی این محراب، در فلزی طلایی و زیبا با تصویر سرباز هخامنشی در دست نیزه قرار دارد. این مکان دارای کف سنگ مرمر و سقفی سنگی است که در وسط آن یک لوستر آویزان است.

چک چک در شمال غربی شهر یزد و در نزدیکی شهر اردکان قرار دارد. این پناهگاه در دامنه های کوه چک چک خودنمایی می کند. کوهی که در بین مردم یزد و کرمان به «پیرسوز چک چک» نیز معروف است.

  • ساعات دسترسی: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • نشانی: استان یزد در 43 کیلومتری شرق اردکان در دل کوه های بین اردکان و انجیر.

3 جاذبه مهم گردشگری اردکان

پیاده روی در خیابان ضیایی

کوچه ضیایی در اردکان از مسجد چرخاب دربند تا ضیایی دربند و خانه ضیایی یا خانه سلطان امتداد دارد و دارای ساباط ها (گذرگاه های سرپوشیده) است که راهی برای استراحت رهگذران بوده است. این سقف ها به گونه ای ساخته شده اند که رهگذران در مسیر خود سایه می اندازند.

برخی از نقاط دیدنی اردکان مانند خانه های انصاری، ضیایی، مجد علما (سروری) و سنایی در این خیابان قرار دارند.

کوچه ضیایی که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد، به همراه درها و دروازه ها در سال 1392 به شماره ثبت 11622 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نشانی: ایران، استان یزد، اردکان، بافت قدیمی شهر، مسجد چهاراب جنب خانه ضیاء

دو موزه دیدنی اردکان در یزد

موزه فرش اردکان

موزه فرش اردکان در خانه تاریخی ملک افضلی یکی از بناهای تاریخی شهرستان اردکان واقع شده و یکی از موزه ها و مکان های دیدنی اردکان است.

این موزه با همت جناب آقای محمدی از کارشناسان فرش و میراث فرهنگی این شهرستان برای شناسایی، مستندسازی، معرفی و احیای هنر قالی بافی راه اندازی شد.

با مراجعه به موزه می توانید با مراحل ساخت دارگلی، هنر رنگرزی و نظافت پنبه آشنا شوید و از فرش های دستباف زنان و مردان زحمتکش اردکانی دیدن کنید.

نشانی: ایران، استان یزد، اردکان، بافت تاریخی منطقه چهاراب، کوچه آیت الله خاتمی

3 جاذبه مهم گردشگری اردکان

موزه مردم شناسی

یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی اردکان که در سفر به این شهر باید در برنامه خود قرار دهید موزه مردم شناسی است.

موزه مردم شناسی اردکان اولین موزه اردکان است که در سال ۱۳۷۰ به همت علی سپهری کاشف و کاشف اردکان افتتاح شد.

این موزه ابتدا در اتاق کار معلم اردکان قرار داشت و سپس به زیرزمین کتابخانه فاضل منتقل شد. موزه مردم شناسی اردکان اولین موزه مردم شناسی استان یزد و اولین موزه خصوصی این استان است.

موزه اردکان از نظر محتویات و مجموعه موزه گنجینه ای منحصر به فرد است که با تلاش صاحب موزه و هدایای اردکانیان گردآوری شده است.

نشانی: ایران، استان یزد، اردکان، بلوار خامنه ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا