ایران گردی

۱۰ واقعیت درباره مُغ‌ها؛ روحانیان جادویی زرتشتی

تودی تریپ: مغ یا مغ قدیمی ترین عنوانی است که برای اشاره به روحانیون زرتشتی، قدیمی ترین دین رایج در ایران به کار می رفته است. اما لقب مغ ظاهراً ابتدا برای اطلاق موبدان غرب ایران در دوره مدیترانه به کار می رفته است و به تدریج در دوره اشکانیان و ساسانیان، مغ برای موبدان زرتشتی نیز به کار می رفته است. اولین استفاده رسمی از مغ در کتیبه بیستون است که از آن به عنوان ژئومات مغ یاد شده است.

گرچه امروزه روحانیون زرتشتی را موبد می نامند و مگ جنبه باستانی و تاریخی دارد، اما نمی توان تأثیر موگ را در تاریخ، ادبیات و ذهن مردم نادیده گرفت. تنها در یک مورد کلمه “جادو” از “Mag” یا “Magi” در انگلیسی مشتق شده است.

با هم 10 حقیقت جالب در مورد موبدان جادویی و شگفت انگیز زرتشتی را مرور می کنیم.

ریشه های ایرانی باستان

واژه «مغ» از ایران باستان سرچشمه می گیرد، جایی که به طبقه ای از روحانیون و علما اطلاق می شد که دارای مرجعیت دینی و فلسفی بودند. مغان در آیین ها و آموزه های زرتشتی نقش محوری دارد. این گروه مذهبی به تدریج موقعیت خود را بهبود بخشید و در عصر ساسانیان قدرتی برابر با سلطنت داشت.

حافظان تعلیم مقدس

راهبان زرتشتی وظیفه حفظ و انتقال متون دینی، آیین ها و سنت های دین زرتشتی را بر عهده دارند. آنها از اوستا، کتاب مقدس زرتشتی محافظت می کردند و به خواندن و تفسیر صحیح آنها پرداختند.

نگهبانان آتش مقدس

آتش در دین زرتشتی بسیار مهم است و نماد پاکی و الوهیت است. ایرانیان و زرتشتیان باستان آتش‌های مقدس را در معابد حفظ می‌کردند و مراسم و نیایش‌ها را در اطراف آن‌ها به عنوان عنصر اصلی اعمال مذهبی خود انجام می‌دادند. موگی ها نگهبانان اصلی آتش مقدس بودند.

نقش در طالع بینی و طالع بینی

مغان زرتشتی بر اساس برخی شگون ها و داستان ها در نجوم و طالع بینی مهارت داشتند. آنها پدیده های آسمانی را مطالعه کردند و به تأثیر نیروهای کیهانی بر سرنوشت انسان اعتقاد داشتند. معروف ترین این داستان ها مژده ولادت حضرت مسیح توسط مغان زرتشتی است.

نمادین سه هدیه

دین زرتشتی اغلب برای مسیحیان با سه هدیه ارائه شده توسط مجوس معروف در کتاب مقدس شناخته می شود. در سنت زرتشتی، این هدایا نمایانگر نعمت های مرتبط با مشیت الهی است: تقوا (طلا)، خرد (بخور) و پیروزی بر مرگ (مکه).

10 حقیقت در مورد ماگ;  موبدان جادوگر زرتشتی

دخالت در نظام سلطنتی

اشراف زرتشتی در دربارهای سلطنتی ایران باستان مناصب تأثیرگذاری داشتند. آنها شاهان را راهنمایی می کردند، مراسم مذهبی را بر عهده داشتند و از مؤثرترین نیروهای دربار بودند.

یک نقش فلسفی

زرتشتیان مفاهیم دوگانه خیر و شر را مطرح کردند و بر سنت های فلسفی و دینی بعدی تأثیر گذاشتند. مغ ها به این ایده ها دامن زدند و ماهیت اخلاق و نبرد کیهانی و تاریخی بین روشنایی و تاریکی را شکل دادند.

نقش در مراسم مذهبی

مغان در مراسم زرتشتیان نقش محوری دارند و مراسمی را برای حفظ تعادل بین قلمرو مادی و معنوی انجام می دهند. تخصص آنها اجرای صحیح مناسک دینی را تضمین می کند.

افول و احیای تاریخی

با گسترش اسلام در ایران، دین زرتشتی و اعمال آن غربی شد. به عقیده بسیاری، یکی از عوامل زوال دین زرتشتی و حکومت ساسانی، امیال فراوان مغی ها و اعمال ناپسند آنان بود.

میراث و نفوذ

میراث زرتشتی را در عناصر مختلف فرهنگی و مذهبی می توان دید. مفاهیمی چون مبارزه خیر و شر، احترام به آتش و تأثیر آن در فرهنگ عامه ایرانیان، هندی ها و اروپایی ها.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا