ایران گردی

یخچال خشتی ابرکوه را باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: بسیاری از دیدنی های ابرکو را بناهای تاریخی تشکیل می دهند که از جمله آنها می توان به یخچال طبیعی آن اشاره کرد.

یخچال سفالی ابرکوه که به یخچال آقازاده ابرکوه نیز معروف است، از یادگارهای دوران قاجار در ابرکوه است و در ورودی شهر قرار دارد. ارتفاع و عمق یخچال رسی ابرکوه 12 متر است.

در گذشته از این بنا برای ذخیره یخ و استفاده از آن در تابستان استفاده می شد.

در طراحی سازه ساختمان و استفاده از مصالح مختلف، توجه ویژه ای به دمای پایین فضای داخلی برای جلوگیری از آب شدن یخ ها شده است.

این بنا از قسمت های مختلفی مانند دیوارهای سایه دار، حوض، انبار یخ و گنبد پلکانی تشکیل شده است و در ساخت آن از مصالحی مانند گل، خشت خام، سنگ، چوب و آهک استفاده شده است.

این اثر در تاریخ 26 اسفند 1380 با شماره ثبت 7752 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با یخچال سفالی ابرکو

یخچال خشتی ابرکوه یکی از یخچال های قدیمی این شهر است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد و در ورودی شهر ابرکوه یزد قرار دارد. به این یخچال «یخچال سفالی ورودی ابرکوه» نیز می گویند که مکانیزم جالبی دارد.

یخچال سفالی ابرکوه را باید دید

به طور کلی یخچال های سفالی ابرکوه ساختمان هایی بر بام تاریخ هستند که در گذشته عمدتاً در اختیار اعیان و خان ​​ها بوده و گاه یک فرد نیکوکار دستور ساخت و تهیه آن ها را برای استفاده مردم می داده است.

یخچال سفالی ابرکوه با شماره 7752 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یخچال سفالی ابرکوه سازه ای مخروطی شکل با پلکانی مدور است که به صورت پلکانی ساخته شده است. محیط گنبد یخچال حدود 64، ارتفاع آن 22، قطر دیواره های آن 3 و عمق مخزن آن 4 متر است.

سطح کف داخلی یخچال عمیق تر از سطح سطوح خارجی آن ساخته شده است و یکی از ویژگی های اصلی و بارز آن طراحی و شکل آن است.

به طور کلی یخچال ها دارای 4 قسمت اصلی هستند: آب انبار، یخ انبار، گنبد بزرگ انبار و دیوارهای سایه بان، ارتفاع اکثر یخچال های استان یزد 20 متر و مربوط به دوران قاجار است. البته برخی از آنها مربوط به دوران رونق جاده ابریشم و برخی دیگر مربوط به زمان عضدالدوله دیلمی (328-361 هجری قمری) است.

مصالح به کار رفته در ساخت یخچال ابرکوه سنگ، خشت، خشت خام، آهک و چوب است که در گذشته برای ساخت آنها حدود 50 سانتی متر با ملات، سنگ، آهک و ماسه ساخته می شد و بقیه را با خشت و گل تکمیل می کردند.

معماران در طراحی و ساخت یخچال ها به نکات ریز و مهمی مانند نوع مصالح ساختمانی، نحوه تولید و فرآوری یخ توجه داشته و همچنین به عایق بودن سازه، سرمایش و سرمایش کافی برای نگهداری و نگهداری و نگهداری از آن توجه داشته اند. دوام یخ

هر یخچال دارای قسمت های مختلفی مانند حوضچه های پردازش یخ، یک گودال مخروطی شکل بزرگ در بالای یک گودال و یک گنبد سفالی بزرگ است.

در ورودی بیشتر مخازن، یخچال‌های سفالی در شمال وجود دارد، جایی که یخ در سطح شیبدار متصل به دریاچه‌ها جابجا شده است.

گنبد ضخیم و مخروطی شکل یخچال بیشتر فضای داخلی را خنک نگه می دارد و از آب شدن یخ جلوگیری می کند.

یخچال سفالی ابرکوه را باید دید

بر اساس نظریه های علمی، هوای گرم تمایل به بالا رفتن دارد. به همین دلیل یخچال ها همیشه بلند و بلند ساخته می شوند تا گرما تا حد امکان از مخزن یخ داخل یخچال ها دور شده و تا حد امکان از ذوب شدن آن جلوگیری شود.

دیوار گنبد در پایین قطر زیادی دارد و هر چه به بالا نزدیکتر شود از قطر آن کاسته می شود. گاهی معمار برای کاهش فشار بر گنبد آن را به صورت پلکانی یا تصادفی می سازد.

ویژگی های جالب یخچال سفالی ابرکو

یخچال رسی ابرکوه; سازه ای مخروطی شکل با پلان مدور است که به صورت پلکانی ساخته شده است.

محیط گنبد یخچال ابرکوه 64 متر، ارتفاع آن 22 متر، قطر دیواره های آن حدود 3 متر و عمق آب انبار آن 4 متر است. سطح کف داخلی یخچال عمیق تر از سطح سطوح خارجی آن ساخته شده است.

یکی از ویژگی های اصلی و قابل توجه این سازه سفالی طراحی و فرم سازه ای آن است. به طور کلی یخچال ها دارای 4 قسمت اصلی شامل مخزن، مخزن یخ، گنبد بزرگ انبار و دیوارهای سایه بان هستند.

ارتفاع بیشتر یخچال های طبیعی استان یزد 20 متر است و مربوط به دوران قاجار است، برخی را دوران شکوفایی جاده ابریشم و برخی دیگر را از زمان عضدالدوله دیلمی می دانند. 338-372 هجری).

مصالح به کار رفته در ساخت یخچال ابرکوه سنگ، گل، خشت خام، آهک و چوب است.

در ابتدا برای ساخت یخچال حدود 50 سانتی متر از آن را با ملات و سنگ و آهک و ماسه و بقیه را با خشت و گل به پایان رساندند.

معماران در طراحی و ساخت یخچال به نکات ریز و مهمی از جمله نوع مصالح ساختمانی، روش تولید و فرآوری یخ توجه داشته اند و همچنین به عایق بودن سازه، سرمایش و سرمایش کافی برای نگهداری توجه داشته اند. و ماندگاری یخ

هر یخچال دارای قطعاتی مانند حوضچه های فرآوری یخ، یک گودال مخروطی شکل بزرگ روی یک گودال و یک گنبد سفالی بزرگ است.

دروازه بیشتر مخازن در یخچال های رسی به سمت شمال است که یخ ها را در سطح شیب دار متصل به دریاچه ها حرکت می دادند.

یخچال سفالی ابرکوه را باید دید

گنبد مخروطی و ضخیم یخچال، فضای داخلی را خنک نگه می دارد و از آب شدن یخ جلوگیری می کند.

بر اساس نظریه های علمی، هوای گرم تمایل به بالا رفتن دارد، بنابراین یخچال ها را بلند و بلند می سازند تا گرما از مخزن یخ داخل یخچال خارج شود و تا حد امکان از ذوب شدن آن جلوگیری شود.

دیوار گنبد در پایین قطر زیادی دارد و هر چه به بالا نزدیکتر شود از قطر آن کاسته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا