ایران گردی

چند رویداد جالب تاریخی در سی و سه پل

تودی تریپ: در گذشته در سی و سه پل مراسم مختلفی مانند جشن ها برپا می شد و محل مناسبی برای اجتماع بزرگان، شعرا و بزرگان بود. برخی از مراسم مهمی که بر روی این پل تاریخی برگزار شده است عبارتند از: مراسم زائران که مخصوص ارامنه اصفهان بوده و در زمان صفویه برگزار می شده است.

معماری دیدنی 33 پل اصفهان

معمار سی و سه پل استاد حسین بنا اصفهانی است که پسرش محمدرضا اصفهانی شاهکاری مانند مسجد شیخ لطف الله را در کارنامه خود دارد. او برخلاف اینکه معمولاً پل ها را در قسمت های باریک می سازند، عریض ترین قسمت زاینده رود را برای ساخت این پل انتخاب کرد. زیرا این قسمت از رودخانه در بستری کم عمق، عریض و آرام ایجاد شده و چشم اندازی شگفت انگیز داشت. برای ساخت سی و سه پل از سه نوع مصالح اصلی استفاده شده است: سنگ برای قسمت های زیرین و آجر، ملات و گچ برای قسمت های بالایی.

چند رویداد تاریخی جالب در سی و سه پل

سروژ یکی از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار قدیم است که از خشت و آهک، خاکستر و مواد فیبری (تخم مرغ و موی نی) و طی مراحلی خاص تهیه می شود. به گفته کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به گونه ای ساخته شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد و به همین دلیل است که آب در درازمدت به آن آسیبی نمی رساند.

طبق توضیحات سر پرسی مولسوورث سایکس، ژنرال، نویسنده و جغرافیدان انگلیسی، از سی و سه پل و وضعیت آنها در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم، ورودی پل از طریق یک گذرگاه سنگی احتمالاً با فرش پوشیده شده بود. و دارای سه گذر در سه سطح مختلف در پل بود. در دو طرف پل طاق نماهای سرپوشیده ای وجود دارد که از یک طرف رو به رودخانه و از طرف دیگر به وسط پل است و در دو طرف پل گذرگاه سرپوشیده باریکی ایجاد کرده است.

چند رویداد تاریخی جالب در سی و سه پل

در سنگفرش پل 99 طاقچه وجود دارد که در آنها نقش و نگارهایی وجود دارد که امروزه اثری از آنها نیست. جلوی این پل مجسمه رضاشاه بر روی ستونی به ارتفاع 5 متر سوار بر اسب قرار داشت. اما اکنون اثری از او نیست.

طاق های پل دارای ستون هایی به ارتفاع ۷ تا ۹ متر است که سقف را نگه می دارد و بسیار باشکوه و محکم به نظر می رسد.

این پل ابتدا 360 متر طول و 40 چشمه (طاق های بزرگ) داشت. اما امروزه دارای 33 دهانه و 14 متر عرض است و با طول 295 متر به عنوان طولانی ترین پل زاینده رود شناخته می شود. این پل در گذشته دارای 6 گذرگاه بوده که عبارتند از:

1- راه میانی که برای عبور اسب و گاری بود.

2 و 3- دو طرف پل که از گالری های زیبا می گذشت و به سنگفرش اختصاص داشت.

4 و 5- پشت بام گالری ها در دو طرف که حصاری دور تا دور آنهاست و در هنگام طغیان زاینده رود به خیابانی باشکوه تبدیل شده است.

چند رویداد تاریخی جالب در سی و سه پل

6- در نهایت گالری های پل با پله های ظریف به زیر پل می رسید و این مکان محل عبور در هنگام کم آب بود.

اما امروزه تنها دو گذرگاه عابر پیاده در آن وجود دارد. یکی در بالا که سقف آن آسمان است و دیگری در پایین که سرپوشیده است بین ستون های مرکزی پل و در فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است.

اتفاقات جالب در سی و سه پل

جشن نوروز: در این مراسم پل نورانی و گل پاشی شد و جشن نوروز به مدت هفت شبانه روز برگزار می شد که آن نیز متعلق به دوران صفویه است.

جشن آب ریزان یا آب پاشان: همه ساله در روز سیزدهم تیرماه، مردم در این مکان جمع می شدند و خود را با آب و گلاب می دوشیدند. در مراسم آب، این پل محل ملاقات شاه با بزرگان و شاعران زمان بود.

مراسم زیارت: ارامنه جلفا در این مکان مراسم زیارتی برگزار کردند. حجاج مراسمی بود که به مناسبت غسل تعمید عیسی مسیح برگزار می شد.

چند رویداد تاریخی جالب در سی و سه پل

در آن زمان ارامنه اجازه داشتند به میدان ابتدای پل بیایند و با اصفهانی ها مبادله کالا کنند، اما اجازه عبور از پل را نداشتند.

در تاریخ سی و سه پل ثبت شده است که آیین ها و مراسم خاصی به ویژه در دوره صفویه در کنار آن برگزار می شده است. آیین حاج شویان که به مناسبت غسل تعمید عیسی مسیح است، روزگاری توسط ارامنه اصفهان در دی ماه در کنار آن برگزار می شد. آیین دیگری که در کنار سی و سه پل برگزار می شد، آیین آب پاشی بود که در ماه تیرگان و مصادف با جشن تیرگان برگزار می شد و مردم با پاشیدن آب بر روی یکدیگر جشن می گرفتند. سی و سه پل یکی از مهم ترین مکان هایی بود که جشن نوروز در اطراف آن با شکوه برگزار می شد. هنرمند بریتانیایی فردریک چارلز ریچاردز اشاره می کند که وقتی از سی و سه پل بازدید می کنید، خاطرات همه پل ها، از پونته وکیو در فلورانس گرفته تا پل های لندن، در ذهن شما زنده می شود.

چند رویداد تاریخی جالب در سی و سه پل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا