ایران گردی

چند جاذبه تاریخی و تماشایی بندر لنگه هرمزگان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: معماری بندرلنگه تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط اقلیمی، آب و هوای منطقه و حضور اقوام مختلف است.

حضور دیرینه و تاریخی اقوام مختلف در این شهر را می توان از محله های قدیمی آن مانند بلوکی، بحرینی، افغانی، مینابی، بلوچ، لاری، رودباری و سماح فهمید.

بدون شک توانایی بندر لانگ در مهاجرت تاثیر بسزایی در معماری این منطقه داشته است.

وجود بادهای مدیترانه ای، بارندگی های مکرر، درجه حرارت بالا، گرما و گرد و غبار، ایجاب می کرد که ساختمان ها دارای حیاط مرکزی بوده و در جهت شرقی-غربی طراحی شوند تا از آنها در برابر آفتاب شدید محافظت شود.

ویژگی های اقلیمی منطقه باعث شده است که ساختمان های بلندی ساخته شود که گاهی ارتفاع برخی از ساختمان ها به 15 متر می رسد.

ارتفاع ساختمان ها به ایجاد سایه در خیابان ها و معابر کمک می کند.

علاوه بر این، در جنوب کشور به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی، ساختمان ها زیرزمین ندارند و معمولاً برای جلوگیری از نفوذ رطوبت کمی بالاتر از سطح زمین ساخته می شوند.

به علاوه در طراحی خانه ها معمولاً ایوان های سرپوشیده بزرگ در نظر گرفته می شود که از ورود باران به داخل ساختمان جلوگیری می کند و سایه دلپذیری را ایجاد می کند.

بناهای تاریخی بندرلنگ

مسجد مالک بن عباس

مسجد مالک بن عباس در دوره تیموریان ساخته شد و در دوره صفویه و قاجاریه بازسازی شد. شبستان مسجد دارای شش ستون و دو در است.

معماری مناره مسجد به سبک هندی و ایرانی است. از کل بنای مسجد فقط شبستان و مناره باقی مانده است. سبک معماری هندی در فضای داخلی مسجد مالک به چشم می خورد.

برخی از مناظر تاریخی و دیدنی بندر لنگه هرمزگان

موزه مردم شناسی بندرلنگ

موزه مردم شناسی بندرکنگ یکی از موزه های مهم تاریخی و مردم شناسی جنوب ایران است. این موزه اکنون به یک جاذبه گردشگری در شهر کنگ تبدیل شده است.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی

قلعه شیخ سلطان یکی از ویژگی های بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان متعلق به شیخ سلطان المرزوقی از امرای منطقه و رئیس قبیله المرزیق و حاکم مغویه بوده است. چنانکه پیداست ساخت این بنا در سال 1321 هجری شمسی به پایان رسیده است.

این بنا در 2 طبقه و در برخی قسمت ها 3 طبقه ساخته شده و دارای اتاق های زیادی با حمام سنتی، برج دیده بانی و 2 بادگیر می باشد.

بنای قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که قدمت حیاط داخلی آن از حیاط بیرونی بیشتر تخمین زده شده است. روستای موگوه یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است.

ساختمان فکری

عمارت فکری یکی از خانه های تاریخی بندرلنگ است. عمارت فخری توسط عبدالواحد فخری در دوره قاجار ساخته شده است.

عبدالوحید از تجار معروف بندرلنگه بود و این عمارت را به منظور سکونت خانوادگی و محلی برای تجارت و بازرگانی بنا کرد. به همین دلیل عمارت در دو قسمت اندرونی و بیرونی ساخته شد.

25 اتاق، دو سرداب و یک حیاط مرکزی از اجزای عمارت است. در عمارت پنج بادگیر دیده می شود که یکی از ویژگی های معماری شهرهای جنوبی است و جلوه زیبایی به خانه روشنفکری بخشیده است.

برخی از مناظر تاریخی و دیدنی بندر لنگه هرمزگان

مکان های تاریخی و دیدنی بندرلنگ

قلعه لشتان

  • نشانی: استان هرمزگان، شهرستان بندرلنگه، 6 کیلومتری شهر بندرلنگه

یکی از آثار تاریخی شهرستان بندرلنگه که نشان از تاریخ آن دارد قلعه لستان است.

این قلعه که در بین مردم محلی به «قلو» معروف است، بر روی ارتفاعات کوهی صخره ای به نام «شاهین کوه» قرار دارد. قلعه لشتان در واقع یک شهر تاریخی به وسعت 15 هکتار است.

با قدم گذاشتن در پشت دیوارهای بلند این قلعه تاریخی، خانه های مسکونی متعدد، دریاچه ها (آب انبارها) و گورستان های متعددی را خواهید دید.

حدود ۷۸ دریاچه کوچک و بزرگ و ۸۵ ساختمان مسکونی در این قلعه کشف و به ثبت رسیده است. این بنا در سال 1384 به عنوان میراث تاریخی شهرستان بندرلنگ در سازمان میراث فرهنگی هرمزگان به ثبت رسیده است.

در مورد قدمت دقیق قلعه لشتان تردیدهای زیادی وجود دارد.

برخی قدمت این بنا را به سال 904 هجری قمری و به دوره حضور پرتغالی ها در جنوب کشور می دهند و این قلعه را جزء استحکامات ساخته شده توسط آنان می دانند. برخی دیگر معتقدند این بنا مربوط به دوره هخامنشیان است.

برخی از جاذبه های تاریخی و دیدنی بندرلنگ هرمزگان

قلعه لشتان در 6 کیلومتری شمال شهر بندرلنگه و در ارتفاع 182 متری قرار دارد.

از شهر بندرلنگ حدود 18 دقیقه طول می کشد تا به قلعه لستان برسید. علیرغم صخره بودن کوه در بالا، دسترسی به آن از سه جهت شرق، غرب و جنوب است.

قلعه لشتان در ارتفاع 100 متری زمین های اطراف قرار دارد. دیوار دفاعی آن شامل برج های مدور متعددی است و در لبه دیوارها، در ورودی شمالی، اطراف دروازه و دو برج در کنار آن، کنده کاری هایی دیده می شود.

مسجد افغانستان

  • نشانی: استان هرمزگان، شهر بندرلنگه، خیابان الخبال

مسجد افغانستان یکی از بناهای تاریخی بندرلنگه است که در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا مربوط به دوره افشاریه است. اما رگه هایی از هنر معماری دوره صفویه نیز در آن دیده می شود. سازنده مسجد افغانستان مرحوم حاج عبدالله افغان از بازماندگان افغان بستک بود.

قدمت این بنا به سال 1232 برمی گردد. مسجد افغانی با ظاهری ساده دارای ستون های زیبا با گچ بری های هنری و دو شبستان تابستانی و زمستانی است. این مسجد در بین مردم جنوب شهرت بالایی دارد. مسجد افغانستان دارای سقف چوبی و پنجره هایی با شبکه گچی است.

برخی از مناظر تاریخی و دیدنی بندر لنگه هرمزگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا