پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه

گم شدن چمدان در فرودگاه میتواند یکی از تلخترین تجربههای هر مسافری باشد،به خصوص اگر چمدانهای خود را از سوغاتی و خریدهای جدید پر کرده باشد. شرکتهای هواپیمایی همواره تلاش میکنند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند، اما با این حال بهتر است از نحوه پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه آگاه باشید.
امروزه با به نظارت دقیق فرودگاه امکان گم شدن چمدان به حداقل رسیده است، اما ممکن است گاهی اوقات به دلیل اشتباه در تشخیص و شناسایی چمدانها، مشکل در بارگیری، اشتباه در انتقال چمدان و تغییر مسیر پرواز، بار برخی از مسافران مفقود شود.
اگر به هر دلیلی چمدان خود را در نوار بارگیری پیدا نکردید، با این مطلب از تودی تریپ همراه شوید تا بتوانید اقدامات لازم جهت پیگیری بار گم شده در فرودگاه را به موقع انجام دهید.
بعد از گم شدن چمدان در فرودگاه چه کنیم؟

زمانی که کنار نوار بارگیری منتظر هستید تا چمدانتان مانند بقیه از جلوی شما عبور کند تا آن را تحویل بگیرید، احتمالا بارها با خود میگویید:«اگر چمدانم در فرودگاه گم شد چه کنم؟». در حین همین درگیری ذهنی یا چمدانتان را میبینید و با خیال راحت به سمت مقصد راهی میشوید و یا واقعا حادثهی تلخ گم شدن چمدان را تجربه میکنید.
گم شدن بار هنگام ارسال آنها با فریت بار نیز ممکن است رخ دهد که پیگیری آن نیز مشابه با چمدان است؛ شاید بپرسید فریت بار چیست؟ یکی از روشهای ارسال بارهای اضافی توسط مراکز حمل و نقل بین المللی، فریت بار است که در این روش، چمدان و وسایل مسافر با یک هواپیمای جداگانه به سمت مقصد ارسال میشود.
افرادی که بیمه مسافرتی دارند خیالشان راحت باشد، چون میتوانند غرامت این ضرر را از فرودگاه دریافت کنند؛ اما با این حال باید اقدامات زیر را جهت پیدا شدن انجام دهند تا شاید نیازی به دریافت غرامت نباشد، زیرا ارزش چمدان گم شده قطعا بیشتر از خسارتی است که دریافت میکنند.
مراجعه به اطلاعات فرودگاه

به محض اینکه متوجه شدید چمدانتان در پرواز گم شده است، به غرفه اطلاعات فرودگاه بروید و گزارش دهید. آنها یک فرم تحت عنوان «PIR» به شما میدهند که باید برای شکایت از حادثهی پیش آمده، اطلاعات خواسته شده را در آن وارد کنید.
این فرم ارتباطی با درخواست غرامت برای گم شدن چمدان ندارد و فقط جهت شکایت از حادثه است؛ بنابراین اگر بیمه مسافرتی دارید و میخواهید از فرودگاه خسارت بگیرید، باید مسیر دیگری را طی کنید که در بخشهای بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
محدودیت زمانی برای گزارش چمدان گم شده
توجه داشته باشید که باید در اولین فرصت نسبت به اعلام مفقودی چمدان در فرودگاه اقدام کنید، زیرا هر ایرلاین قوانین متفاوتی دارد و ممکن است بعد از گذشت مدتی دیگر شکایت شما را نپذیرد. در برخی از ایرلاینها، هفت روز مهلت میدهند تا در صورت خسارت دیدن چمدان شکایت کنید و در گزایش گم شدن چمدان محدودیتی ندارند؛ اما بهتر است زمان شکایت از 21 روز بیشتر نشود.
پس از شکایت باید کد پیگیری دریافت کنید تا از وضعیت گزارشتان در هر لحظه با خبر باشید؛ حال اگر مشخص شد که چمدانهای شما به طور کلی گم شده و هرگز پیدا نخواهند شد، باید برای دریافت غرامت از فرودگاه اقدام کنید.
درخواست غرامت چمدان گم شده در فرودگاه

غرامت فقط به افرادی تعلق میگیرد که بیمه مسافرتی دارند؛ آن هم در صورتی که گم شدن چمدان را قبل از گذشت 21 روز به فرودگاه گزارش داده باشند. این مبلغ در برخی ایرلاینها به صورت نقدی و در برخی دیگر به عنوان تخفیف پرداخت میشود؛ به طور کلی محتویات چمدان از خسارت دریافتی ارزشمندتر است، اما همین غرامت هم از هیچی بهتر است.
درخواست لوازم ضروری از فرودگاه
اگر مجبور بودید مدت بیشتری را تا پیدا شدن چمدان در فرودگاه بگذرانید، میتوانید از آنها لوازم ضروری مانند لباس، مسواک، خمیر دندان و لوازم بهداشتی درخواست کنید. این خدمات اغلب برای کاهش ناراحتی و اضطراب به مسافر اعطا میشود تا بتواند نیازهای روزمره خود را تامین کند و منتظر نتیجه گزارش باشد.
پیگیری شکایت تا پاسخ قطعی
پروسه اداری در جستجوی چمدانهای گم شده اغلب زمان بر است و نیاز به صبر و پیگیری مسافر دارد. در صورت گزارش و شکایت، همچنان باید از روشهای مختلف پیگیری کرد و هر از گاهی مجددا به فرودگاه رفت و حضورا جویای روند کار شد.
نحوه پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه

در بخش قبلی تاکید کردیم که باید پیگیر شکایت خود باشید تا سریعتر به نتیجه برسید، زیرا ممکن است فرودگاه جستجو را به تعویق بیندازد و یا کلا گزارش شما را فراموش کند. پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه پس از شکایت به روشهای زیر امکان پذیر است:
- پیگیری از طریق شماره پیگیری: فرودگاه پس از ثبت شکایت یک شماره پیگیری به شما میدهد. هر بار که با شرکت هواپیمایی یا فرودگاه برای پرس و جوی وضعیت تماس بگیرید، باید این کد را جهت پیدا کردن پروندهتان به آنها دهید.
- تماس با شرکت هواپیمایی: اگر از فرودگاه ناامید شدید، میتوانید ادامه پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه را از سمت شرکت هواپیمایی پیش ببرید.
- استفاده از خدمات ردیابی چمدان: اگر فرودگاه یا ایرلاین از خدمات آنلاین برای ردیابی چمدان برخوردار بود، میتوانید کد پیگیری خود را در سیستم وارد کنید و وضعیت چمدانتان را به صورت لایو و زنده مشاهده کنید.
برای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه چه کنیم؟

گم شدن چمدان یکی از بدترین اتفاقهایی است که میتواند شروع یک سفر را خراب کند و یا پایان تلخی را برای آن رقم بزند، اما خوشبختانه با رعایت چند نکته ساده میتوان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
- استفاده از برچسبهای شناسایی: روی چمدان یک برچسب حاوی نام و اطلاعات تماس و آدرس خود را بچسبانید.
- نشانه گذاری چمدان: با اضافه کردن نوار رنگی، روبان، آویز یا شکلک خاص، چمدان خود را از دیگران متمایز کنید تا راحتتر شناسایی شود.
- جدا کردن برچسبهای قدیمی چمدان: قبل از تحویل بار، برچسبهای قدیمی که در سفرهای قبلی به چمدان وصل شدهاند را جدا کنید تا کارکنان فرودگاه در شناسایی آن دچار اشتباه نشوند.
- بررسی بار قبل از پرواز: پیش از پرواز از اینکه برچسب بار جدید دقیقا با شماره پرواز و مقصد شما مطابقت دارد مطمئن شوید.
- استفاده از قفلهای ایمنی: برای امنیت بیشتر از قفل یا رمز چمدان استفاده کنید تا از باز شدن ناگهانی یا دسترسی غیرمجاز به محتویات آن جلوگیری شود.
- عکس گرفتن از چمدان: قبل از سفر از ظاهر و جزئیات چمدان خود عکس بگیرید تا در صورت گم شدن بتوانید تصویر آن را به ماموران نشان دهید.
جمع بندی
گاهی شوق و ذوق سفر هوش از سر آدم میبرد و دیگر نمیتوان به حادثههای احتمالی مانند گم شدن چمدان در فرودگاه فکر کرد، اما باید بدانید که چنین اتفاقی ممکن است برای هر کسی رقم بخورد. به همین سبب لازم است پیش از سفر با روشهای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه و همچنین محض احتیاط، با نحوه پیگیری چمدان گمشده در فرودگاه آشنا شوید.