اخبار گردشگری

وضعیت عجیب در مرز مهران؛ کرایه تاکسی ۲ میلیون تومان شد!

به گزارش تودی تریپ به نقل از فارس، «وضعیت مرز مهران از ایام اربعین بدتر شده است. زائر کربلایی سمانه نوری بیش از 4 ساعت است که منتظر اتوبوس هستیم.

زائران دهه اول محرم به ویژه زائرانی که برای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به کربلا رفته بودند از صبح امروز هشتم تیرماه به کشور باز می گردند. علی عباس شفیعی فرماندار مهران با اشاره به موج بازگشت زائران گفت: در روز گذشته بیش از 18 هزار نفر از مرز مهران وارد عراق شدند. این در حالی است که در روزهای اخیر تعداد زائرانی که از این مرز به عراق رفته اند به 24 هزار نفر رسیده است.

سال گذشته بسیاری از زائران پس از بازگشت از عزاداری به مناسبت دهه اول محرم در مرز مهران با مشکل حمل و نقل عمومی مواجه شدند. مسئولان در آن زمان گفتند که «انتظار این تعداد زائر را نداشتیم».

امسال حدود 45 هزار ظرفیت برای کاروان های رسمی دهه اول محرم تدارک دیده شد. با توجه به اینکه روز عاشورا در عراق چهارشنبه (یک روز بعد از ایران) بود، ایرانیان از اول هفته عازم کربلا شدند. گفته می شود «حدود 60 هزار نفر تنها 3 روز مانده به عاشورا به صورت جداگانه از مرز مهران به عراق رفته اند». یعنی بیش از 20 درصد بیشتر از ظرفیت 10 روز کاروان های رسمی!

هر لحظه بر تعداد زائران مرز مهران افزوده می شود اما خبری از اتوبوس نیست. البته تعداد محدودی تاکسی و اتوبوس در شهر مهران وجود دارد که کرایه آنها با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب ارائه می شود. بنابراین قیمت تاکسی تهران با 3 سرنشین 900 هزار تومان و با ظرفیت 4 نفر به ازای هر نفر 2 میلیون تومان است. قیمت بلیط اتوبوس 44 نفره برای اتوبوس VIP با 25 سرنشین بیش از 850 هزار تومان است.

سیدزاده خوارچشمه مدیرکل حمل و نقل جاده ای ایلام با اشاره به اینکه 3 روز است که در حالت آماده باش هستیم، گفت: نه تنها 50 دستگاه اتوبوس از ایلام، بلکه از استان های همجوار نیز درخواست اتوبوس کرده ایم. از سوی دیگر مدیر کاروان غیرمجاز عتبات محمد فاروقی با بیان اینکه باید از هفته اول به فکر موج بازگشت زائران باشد، می گوید: «علاوه بر کمبود اتوبوس برای زائران انفرادی، وجود دارد. هیچ نظارتی بر قیمت تاکسی ها و اتوبوس های موجود وجود ندارد.”

کارشناسان معتقدند «تعداد اتوبوس های مستقر در مرزهای زمینی عراق به ویژه مهران به عنوان پرترددترین مرز باید در مناسبت های خاص افزایش یابد». همچنین با در نظر گرفتن تعداد زائران خروجی، باید ترتیبی اتخاذ شود که «یک اتوبوس برای بازگشت آنها جدا شود». علاوه بر این، «وزارت راه برای پروازهایی که در این ایام لغو می شود، جریمه ای در نظر بگیرد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا