ایران گردی

میدان نقش جهان؛ زیباترین میدان ایران

تودی تریپ: میدان نقش جهان که با نام رسمی میدان امام شناخته می شود، میدان مرکزی شهر اصفهان است و بخشی از یک مجموعه تاریخی محسوب می شود. چیزی که این جعبه را از سایر همتایانش متمایز می کند، شکل مستطیلی آن است که با ظاهر گرد یا بیضی بسیاری از جعبه های رایج و رایج متفاوت است. این میدان مستطیل شکل 560 متر طول و 160 متر عرض یا به عبارتی طول آن 430 قدم و عرض آن 160 قدم است.

برای درک مقیاس و جذابیت این میدان کافی است بدانیم که نقش جهان از میدان سرخ مسکو که یکی از وسیع ترین و معروف ترین میدان های جهان است بیشتر است. میدان بزرگ و معروف بروکسل بلژیک به ابعاد ۱۱۰ در ۶۸ متر مساحتی کمتر از یک دهم میدان نقش جهان را به خود اختصاص داده است. میدان نقش جهان بر میدان کنکورد پاریس ارجحیت تاریخی دارد و همچنین به عنوان دومین میدان بزرگ جهان پس از میدان تیان آنمن پکن شناخته می شود.

موقعیت میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان در قسمت شمالی این شهر و در مرکز جاذبه های تاریخی اصفهان قرار دارد. در شرق میدان، خیابان حافظ و در غرب خیابان سپه راه های ورودی این میدان است. خیابان سپه عمود بر زاینده رود است و به دلیل وجود پارکینگ در ورودی های این خیابان به میدان، ترافیک زیادی دارد. از خیابان استانداردی، کوچه پشت آشپزخانه و تمام کوچه های موازی آن می توانید به میدان بروید.

میدان عتیق (امام علی فعلی) در شمال شرقی میدان نقش جهان قرار دارد و فاصله آن تا میدان نقش جهان تنها دو و نیم کیلومتر است. میدان نقش جهان شامل سه محور اصلی است. محور اول شمال به جنوب است و مسجد امام را به دروازه قیصریه متصل می کند.

میدان نقش جهان;  زیباترین میدان ایران

محور دوم شرقی – غربی حد فاصل مسجد امام و املاک علی کاپو را شامل می شود. محور سوم نیز شرقی-غربی و در راستای کاخ چهل ستونی به بناها و بناهای گذشته بوده که اکنون به کلی ویران شده است. امروزه در کنار بناها و بناهای تاریخی از این میدان تا زاینده رود تنها عمارت های محدودی باقی مانده است که از معروف ترین آنها می توان اشاره کرد. عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشتینقل قول

در محیط بیرونی، صحن مساجد نقش جهان با چهار ایوانی که با چهار دروازه قطع شده بود، امکان رفت و آمد به کاخ سلطنتی، مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله را که در گذشته در انحصار شاه و صاحب منصبان بود، می داد.

در سال های اخیر با افتتاح جاده شاهی، پس از مرمت آن، امکان بازدید از این مسیر به گردشگران داده شده است. در این مسیر با گذر از فضای تاریخی آن ابتدا به کاخ عالی کاپو می رسید و پس از بازدید از کاخ وارد میدان می شوید.

دیدنی های اطراف میدان نقش جهان

مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه: مهمترین آثار تاریخی نقش جهان در اصفهان همین مسجد است. که در ضلع جنوبی این میدان قرار دارد. این مسجد از قدیم الایام محل برگزاری بسیاری از مجالس و مراسم سنتی بوده است. این بنا در سال 1020 ساخته شده است.

آثار تاریخی زیادی مانند کتیبه شاه عباسی بر سر در این مسجد وجود دارد. این کتیبه در مداحی شاه عباس اول و به خط سوم نوشته شده است. کتیبه دیگری با نام معماران میدان نقش جهان در بالای درب مسجد قرار دارد. این کتیبه توسط محمدرضا امامی نوشته شده است.

جامع مشهد اصفهان دارای مناره های زیبا و گنبدی فراوان است. در ساخت و تزئین آن از هنر اسلامی و ایرانی استفاده شده است. انعکاس صدا در زیر گنبد مسجد جامع اصفهان بسیار شگفت انگیز است. این مکان را مسجد کبیر عباسی، مسجد سلطان و مسجد شاه نیز می نامند.

میدان نقش جهان;  زیباترین میدان ایران

• مسجد شیخ لطف الله: در گوشه این میدان گنبد زیبایی قرار دارد که بدون شک توجه شما را به خود جلب خواهد کرد زیرا این مسجد مناره ندارد. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار دارد و مرکز مذهبی اصفهان به شمار می رفت و هنوز هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

این بنا به دستور شاه عباس اول در زمان صفویه و به صورت کاملاً استثنایی ساخته شده است. گنبد این مسجد 32 متر طول دارد و ساخت آن 17 سال به طول انجامیده است. معماری و روکش این مسجد اثر محمدرضا اصفهانی از معماران مشهور این دوره است. مسجد شیخ لطف الله پس از گذشت سال ها همچنان یک شاهکار بی نظیر است.

عمارت علی کاپو: این عمارت در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی به شمار می رفت. زیربنای این بنا 1800 متر مربع و در شش طبقه ساخته شده است. تزئینات این عمارت نیز بسیار منحصر به فرد بوده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

به قیصریه بروید: یکی دیگر از آثار تاریخی این میدان سر در قیصریه است که در قسمت شمالی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. قیصریه یکی از مهمترین مراکز اقتصادی اصفهان است. زیرا در ورودی بازار سنتی اصفهان قرار دارد. در طبقه سوم این بازار یک ساز موسیقی وجود داشت که از آن موسیقی پخش می شد. متاسفانه این قسمت در دوره قاجار تخریب شد.

بازار قیصری: بازار اصفهان که یکی از بزرگترین و زیباترین بازارهای ایران است و ساخت این بازار زیبا در سه دوره و مربوط به دوره صفویه و قاجاریه بوده است. ورودی بازار میدان نقش جهان با شنل زیبایی مشخص شده است که خطوط اصلی و فرعی زیادی دارد.

زندگی در این بازار جریان دارد و غیر از جلوه های معماری و تاریخی، مردم امرار معاش می کنند. میدان نقش جهان که یک مرکز خرید است به راحتی می توانید محصولات خوب و زیبایی را خریداری کنید. همچنین پس از گشت و گذار می توانید فرنی لذیذ این میدان را امتحان کنید و یا ترکیب دوغ و باقلوا که از غذاهای سنتی اصفهانی است را بنوشید.

یکی دیگر از کارهای ویژه ای که می توانید در این میدان انجام دهید، سوار شدن بر کالسکه هایی است که دور میدان می چرخند و لحظات زیبایی را برای شما رقم می زنند. هر نقطه از این زمینه می تواند سوژه عکاسی باشد و با دوربین خود زیباترین عکس ها را ثبت کنید.

میدان نقش جهان;  زیباترین میدان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا