ایران گردی

مهم‌ترین ویژگی‌های تالاب استیل آستارا

تودی تریپ: در نقشه ایران از شمال تا جنوب به هر کجا که نگاه کنید می توانید آدرس تالاب های کشور را پیدا کنید. تالاب ها محیط هایی با ویژگی های مشترک بین خشکی و آب هستند که باعث شکل گیری اکوسیستم های استثنایی شده اند. تالاب ها شامل باتلاق ها، منداب ها، هلاشی ها، هلنگزارها، لشابی ها و سدها می باشد.

گونه های گیاهی و جانوری مرداب فولادی

تالاب استیل یکی از تالاب های مهم کشور است و یکی از جاذبه های آستارا محسوب می شود. مردم محلی به زبان تالشی این تالاب را هستل (به معنی حوضه آبخیز) می نامند. این تالاب به دلیل چشم انداز کوه و جنگل در نزدیکی مزارع کشاورزی مورد توجه گردشگران است. علاوه بر این وجود پرندگان مهاجر بر جذابیت فولاد بکر می افزاید.

متاسفانه وضعیت درمان تالاب ها در ایران مناسب نیست و این مورد شامل تالاب استیل نیز می شود. دلیل بد این وضعیت استفاده بی رویه و برداشت بی رویه آب برای آبیاری شالیزارهای آستارا است. علاوه بر این، پیشروی انسان در نزدیکی تالاب مهاجرت پرندگان را کاهش داده است.

نکات مهم تالاب فولاد آستارا

از سوی دیگر افزایش ساخت و ساز در مناطق اطراف و فعالیت کارخانه های آسفالت و شن و ماسه صنعتی و بدتر از همه تخلیه زباله ها و انباشت زباله ها علاوه بر عبور دکل های فشار قوی از وسط آن است. روز به روز تالاب را به سمت مرگ سوق می دهد.

در مجموع تالاب استیل میزبان بیش از 80 گونه گیاهی و جانوری است که برخی از آنها در خطر انقراض قرار دارند. امروزه این تالاب و اطراف آن برای شکار ممنوع اعلام شده است.

پوشش گیاهی: در غرب تالاب استیل جنگل های سبز و در شرق درختان توسکا دیده می شود. ریشه درختان توسکا که در تالاب یافت می شود در واقع در آب است. بنابراین، این درختان همیشه در حال حرکت هستند. به همین دلیل این تالاب به تالاب درختان شناور نیز معروف است.

پرندگان مهاجر: تالاب استیل سالانه میزبان سیل پرندگان مهاجری است که از مناطقی مانند اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطب شمال به اینجا پرواز می کنند. برخی از این پرندگان مانند “سرخمک” جزو پرندگان کمیاب طبقه بندی می شوند.

ماهی: وجود ماهی هایی مانند کپور و اردک از مهمترین ویژگی های این تالاب است.

نکات مهم تالاب فولاد آستارا

سایر جانوران: از دیگر جانورانی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به نوعی موش خیس بزرگ به نام نوتریا و انواع مارها و لاک پشت ها اشاره کرد.

مهمترین ویژگی های مرداب فولادی

اگر می خواهید یکی از بهترین و جذاب ترین مناطق گردشگری را ببینید به تالاب استیل آستارا بروید. این منطقه زیبا به قدری جذاب و شگفت انگیز است که در سال 1383 به عنوان یکی از پنج منطقه برتر گردشگری استان گیلان شناخته شد.این تالاب به تالاب هاستیل، تالاب درختان شناور و دریاچه متحرک نیز معروف است. وقتی به این تالاب نگاه می کنید، انگار به یک نقاشی سه بعدی زیبا از آب و درختان نگاه می کنید. تصویر درختان سرسبز و انبوه در حال سقوط در آب زلال تالاب به قدری زیباست که نمی توان از آن چشم برداشت. آب این تالاب مانند آینه ای در دل طبیعت است که زیبایی محیط اطراف خود را منعکس می کند.

پدیده جالبی که برای ساکنان این منطقه عادی شده و دلیل آن هنوز مشخص نیست جابجایی آب تالاب است.

نکات مهم تالاب فولاد آستارا

اگر شب را در کنار این تالاب بگذرانید، صبح که از خواب بیدار می شوید، متوجه تغییر مکان آب می شوید که برخی درختان زیر آب فرو رفته و برخی دیگر از آب بیرون آمده اند. جنگل های انبوه و محیط سرسبز اطراف این تالاب از دیگر زیبایی های طبیعی است که تالاب را بیشتر جلوه داده است. البته نباید از پرندگان مهاجر غافل شد; پرندگانی که از مناطق قطبی و اروپای مرکزی به این منطقه سفر می کنند و مهمان این تالاب می شوند.

البته نمی توان مختصات این منطقه را به همین چند مورد محدود کرد. توسکاهای شناور با ریشه‌های سست در تالاب هر لحظه مکان خود را تغییر می‌دهند و همین امر آن را به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. پس با این همه سورپرایز در تالاب استیل آستارا بهتر است هر چه زودتر کوله بار سفر را ببندید و خود را به دل جاده بسپارید.

وقتی وارد آستارا می شوید، چیزی برای دیدن وجود ندارد. اما تالاب فولاد آستارا چیز دیگری است. این تالاب 138 هکتاری در ارتفاع 13 متری از سطح دریا قرار دارد.

نکات مهم تالاب فولاد آستارا

آب شیرین این تالاب از باران تامین می شود و چشمه های اطراف نیز می توانند در بالا بردن سطح آب موثر باشند. در این قلمرو کوچک بیش از 80 گونه گیاهی و جانوری در خطر انقراض وجود دارد که اگر به آنها دست نزنید و نبینید ممکن است هرگز این گونه ها را نبینید.

جنگل های سرسبز اطراف تالاب به زیبایی در این محیط آینه ای منعکس شده است. احساس می کنید زمین مانند آینه ای در مقابل شماست. البته داخل این تالاب پر از ماهی کپور و اردک است که از پرندگان مهاجری که از کشورهای دیگر و مناطق قطبی به این منطقه می آیند تغذیه می شوند.

می توانید در تالاب قایق سواری کنید و از قایق های پارویی یا موتوری برای دیدن قسمت های مختلف تالاب و گردشگری بی نظیر استفاده کنید. در کنار این تالاب کمپ بزنید و با آرامش زیبایی های آن را کشف کنید. صدای پرندگان و هوای مطبوع محل آنقدر شما را جذب می کند که هرگز از دیدن آنها سیر نمی شوید و می توانید در آرامش بنشینید. می توانید عمیقاً در تخیل خود فرو بروید و به صداهای طبیعت گوش دهید.

نکات مهم تالاب فولاد آستارا

البته سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و هتل‌هایی در این نزدیکی وجود دارد که برای راحتی گردشگران فراهم شده‌اند. پس می توانید از این امکانات برای داشتن گردشگری راحت تری در تالاب استیل آستارا بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا