ایران گردی

غاری منحصر به فرد در چهار محال و بختیاری

تودی تریپ: غار یخی چما یکی از آن جاذبه های گردشگری است که جدا از زیبایی منحصر به فردش، با هوای بسیار خنک و سرمای زمستانی خود حرفی برای گفتن برای بازدیدکنندگان دارد. غار یخی چما یکی از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است.

غار یخی چما; بی نظیر و دیدنی

نام غار یخی چما یا «چی ما» است که از گویش عشایر بختیاری ساکن منطقه گرفته شده است. «چم» به معنای چمنزار و آب جوشان محل و «چما» جمع کلمه «چم» است. در واقع این نام به دلیل مراتع سرسبز و آب و هوای خوب منطقه و بهار با طراوت و دلپذیر است. غار یخی چما به این دلیل ایجاد شد که در دره ای عمیق قرار دارد و برف هزاران سال انباشته شده است.

زاویه دره و تابش نور خورشید بر آن باعث شده این برف ها هر ساله ثابت و ذوب نشده باقی بمانند. با گرم شدن زمین و خشکسالی های مکرر، مقداری از برف در دره آب شد و با جاری شدن آن به مرور زمان غار چما شکل گرفت. شکل گیری طبیعی این غار باعث ایجاد فانوس ها و نقش های بسیار چشم نواز بر روی دیوارها و سقف شده است.

غاری بی نظیر در چهار محال و بختیاری

رودخانه این غار شگفت انگیز در گذشته های دور منبع آب عشایر اطراف کوهرنگ بوده است. و امروزه این رودخانه یکی از بزرگترین منابع آب شیرین در جنوب کشور است. بخشی از آب رودخانه حاصل آب شدن یخ های طبیعی غار است. این رودخانه با پیوستن به سد کوهرنگ نقش بسیار مهمی در توسعه و رونق کشاورزی، دامپروری و تامین آب شرب روستاهای منطقه دارد.

اهمیت آب شیرین تامین شده توسط غار یخی چما که درصد کمی نمک در آن وجود دارد، ایجاد حیات برای بسیاری از گونه های بومی و موجودات زنده منطقه است. در فصول گرم با بارش کم، ضخامت لایه های یخی غار کاهش می یابد. این امر حرکت در غار را خطرناک می کند و در سال های اخیر باعث بروز حوادثی برای گردشگران شده است. پس حتما در بازدید از غار یخی چما به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.

به گفته برخی محققان طول غار یخی چما حدود دو تا سه کیلومتر است که البته به دلیل گرم شدن و سرد شدن هوا در فصول مختلف سال تغییر می کند. این مکان زیبا سردترین غار ایران است و در فصول سرد سال دمای آن به چندین درجه زیر صفر می رسد.

غاری بی نظیر در چهار محال و بختیاری

نمونه هایی مشابه غار چاما را می توان در روسیه و ایسلند نیز یافت. با سفر به این غار در آستانه دیدن و لمس بزرگترین و شیرین ترین چشمه ایران و یک یخچال برفی 50 متری حتی در گرم ترین فصل سال هستید.

ویژگی های منحصر به فرد غار چما آن را به یکی از نادرترین نقاط گردشگری ایران تبدیل کرده است. نوشیدن آب خنک و گوارای چشمه غار چما یکی از لذت های فراموش نشدنی این سفر خواهد بود. بازدید از چند متر اول غار نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و هرکسی می تواند به راحتی در آن قدم بزند. اما برای بازدید از قسمت های داخلی باید تجهیزات کامل و ضد آب به همراه داشته باشید.

غار یخی چما مکانی مناسب برای گردشگری و تفریح ​​تابستانی و زمستانی است. سطح وسیع برف و یخ غار چما محل تفریح ​​جوانان عشایری منطقه است و حتی در سال های اخیر مسابقات اسکی تابستانی در این مکان برگزار می شود. چند سالی است که ورزش های زمستانی در یخچال های چالگرد رونق گرفته است.

غاری بی نظیر در چهار محال و بختیاری

موقعیت غار یخی چما

غار یخی چما یکی از شگفت انگیزترین و دیدنی ترین غارهای ایران است که در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی کوهرنگ به شمار می رود. این غار در نزدیکی روستای شیخ علیخان و در ۲۵ کیلومتری چالگرد از توابع شهرستان کوهرنگ قرار دارد.

کوهرنگ که به معنای کوه های رنگارنگ است زیبایی فوق العاده این منطقه را به نمایش می گذارد. غار چما بزرگترین منبع آب شیرین کشور است. استان چهار محال و بختیاری یکی از مهمترین مراکز بوم گردی کشور است. شهر کردنشین مرکز این استان به بام ایران معروف است.

غار یخی چما در قسمت شمالی قله کنبرکش قرار دارد که یکی از مهم ترین قله های شمال غربی کوه زرد است. از شهرکرد تا غار باید حدود 113 کیلومتر طی کنید. در مسیر از آبشار علیهان می گذرید که سرزنده و روان است. آبشار شیخ علی خان و گریحی چما به دلیل منحصر به فرد بودن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در مسیر غار یخی چما حدود 12 کیلومتر جاده خاکی وجود دارد و پیاده روی زمان بیشتری می برد. در این جاده احتمالا سیاه چادرهای عشایر را خواهید دید. می توانید صنایع دستی و محصولات غذایی آنها را خریداری کنید.

غاری بی نظیر در چهار محال و بختیاری

کوه های چهارمحال و بختیاری همیشه آسمان آبی زیبا و هوای خنک و مطبوع دارند. این منطقه از کشور عزیزمان ایران مانند بهشتی میزبان گردشگران خسته از آلودگی شهری و گرمای تابستان است. ساکنان این منطقه بسیار مهربان و مهمان نواز هستند.

برای دسترسی به غار یخی چما از شهر کردنشین به سمت کوهرنگ حرکت کنید. بعد از شهر گوهرنگ وارد جاده چالگرد به سمت روستای سر آقا سید شوید. غار چما در ۹۲ کیلومتری شهر کرد و حدود ۲۵ کیلومتری جاده چالگرد تا روستای سرا آقا سید است. شهرستان چالگرد در میان کوه های مرتفع زاگرس و زردکوه قرار دارد.

پس از طی 25 کیلومتر و گذر از آبشار و روستای زیبای شیخ علی خان به غار می رسید. شهر چالگرد حدود 12 کیلومتر با آبشار فاصله دارد که بهترین مکان برای یک صبحانه مقوی خواهد بود. از چالگرد تا گار حدود یک ساعت پیاده روی است که هاردو پیش روی شماست.

آدرس: شهرستان چالگرد، بخش کوهرنگ، شمال شرق استان چهارمحال و بختیاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا