مهاجرت

شرایط کار در ترکیه 1403 چگونه است؟

شرایط کار در ترکیه چگونه است؟ ترکیه از جمله کشورهای همسایه ایران است که در چند سال اخیر ایرانیان زیادی به این کشور مهاجرت کردند. بهتر است قبل از مهاجرت به این کشور با شرایط کار، فرصت های شغلی در ترکیه، اخذ مجوز کار، اخذ اقامت و درآمد مشاغل مختلف در ترکیه آشنا شوید. به طور کلی با توجه به تشابه های فرهنگی که بین ایران و ترکیه وجود دارد شاید از نظر زندگی محل مناسبی برای ایرانیان باشد، اما اگر با شناخت کافی به این کشور مهاجرت نکنید شاید با مشکلاتی مواجه شوید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان را مطالعه کنید.

شرایط کار در ترکیه

شرایط کلی کار در ترکیه شامل رعایت قوانین کار و شرایط اشتغال مورد نظر و دریافت مجوز کار معتبر در ترکیه می شود. همچنین شما باید با نحوه دریافت ویزای کاری ترکیه، قوانین کار در ترکیه، بهترین شهرهای ترکیه برای اشتغال و نحوه پیدا کردن کار در ترکیه آشنا شوید تا بتوانید شغل مناسبی در این کشور داشته باشید.

ثبت نام کار در ترکیه

برای ثبت نام کار در ترکیه باید مراحل مختلفی را سپری کنید. با پیشرفت تکنولوژی و سایت های کاریابی مانند ایران می توانید در سایت های کاریابی ترکیه به دنبال شغل مناسب خود بگردید. با ثبت نام در این وبسایت ها و ارسال رزومه‌ی به روز خود به همراه چند نمونه کار و مدارک شخصی و اقامتی در ترکیه می توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید و به زودی استخدام شوید. توجه داشته باشید که مهاجران و ایرانیان باید در زمان ثبت نام مدارک خود را به همراه اطلاعات دقیق ثبت کنند.

حقوق کار در ترکیه

با توجه به شغلی که در ترکیه انتخاب می کنید حقوق شما هم متفاوت خواهد بود. همچنین علاوه بر عنوان شغلی شما، عواملی مانند سطح تجربه و مهارت، سطح دانش و مدرک تحصیلی و همچنین تسلط بر زبان محلی می تواند در حقوق موثر باشد. کارگران ساده پایین ترین حقوق در ترکیه را دریافت می کنند و هر چقدر شغل شما عنوان بالاتری نسبت به کارگری داشته باشد قاعدتا حقوق بیشتری هم دریافت می کنید.

توجه داشته باشید که اشتغال در شهرهای بزرگتر مانند ازمیر، آنکارا و استانبول می تواند حقوق بیشتری برای شما به همراه داشته باشد و قاعدتا اشتغال در شهرهای کوچکتر مانند وان ترکیه حقوق کمتری برای شما به همراه دارد.

علاوه بر حقوق طبق قوانین دولت ترکیه، همه کارگران و کارکنان از مزایایی مانند بیمه سلامت و کمک هزینه اسکان هم برخوردار هستند.

کار دانشجویی در ترکیه

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید و می خواهید در کنار تحصیل، شغل دانشجویی هم داشته باشید می توانید از مشاغل پاره وقت در رستوران ها، مراکز تجاری و خدمات دانشگاهی مانند چاپ و نشریات استفاده کنید. حقوق کار پاره وقت و دانشجویی قاعدتا کمتر از حداقل حقوق در ترکیه است، اما می تواند در مخارج زندگی دانشجویی به شما کمک کند.

کار در هتل ترکیه

یکی دیگر از مشاغلی که می توانید در ترکیه تجربه کنید، کار در هتل است. از کار در پذیرش هتل گرفته تا کارهای خدماتی، گردشگری و یا رستوران داری در هتل های ترکیه برای مهاجرین و ایرانیان امکان پذیر است.

کار در رستوران ترکیه 

شکم گردی و رستوران گردی در ترکیه به خصوص شهرهای بزرگ مانند استانبول شهرت جهانی پیدا کرده و وجود آشپزهای بزرگی مانند بوراک این صنعت را در ترکیه رونق بخشیده است. به همین دلیل هم اکثر مهاجران برای کار در ترکیه می توانند اقدام کنند و به عنوان سرویس دهنده، آشپز، کمک آشپز و دیگر شغل های مربوط به رستوران استخدام شوند.

حقوق کار در رستوران های ترکیه به عواملی مانند نوع رستوران، برند رستوران، موقعیت مکانی رستوران و عنوان شغلی بستگی دارد. اگر یک آشپز حرفه ای و با سابقه هستید می توانید حقوق خوبی در این کشور دریافت کنید. اما اگر کارگر ساده و یا سرویس دهنده هستید باید علاوه بر حقوق،  روی انعام مشتریان هم حساب باز کنید تا بتوانید درآمد ایده آل تری داشته باشید.

کار با جای خواب در ترکیه

با توجه به گرانی خرید یا اجاره مسکن در ترکیه اکثر مهاجران قصد پیدا کردن کار با جای خواب در ترکیه را دارند. مشاغلی مانند هتلداری، کشاورزی و خدمات رستوران می تواند مشاغل مناسبی باشد که به شما جای خواب هم می دهند.

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه

یکی از مواردی که قبل از مهاجرت به ترکیه باید به آن توجه داشته باشید، مشاغل مورد نیاز این کشور است. همانطور که بارهای گفتیم مشاغل مربوط به حوزه گردشگری در ترکیه رونق بیشتری دارند، اما به طور کلی می توان موارد زیر را به عنوان مشاغل مورد نیاز ترکیه نام برد:

  • مهندسی مکانیک، برق، ساختمان و نرم‌افزار
  • پزشکان، پرستاران و متخصصین بهداشت
  • معلمان زبان انگلیسی و سایر زبان‌های خارجی
  • توسعه دهندگان نرم‌افزار، تحلیلگران داده و متخصصان امنیت سایبری
  • متخصصان گردشگری، مدیران هتل و راهنمایان تور
  • متخصصان با تجربه در بازاریابی بین‌المللی، فروش و مدیریت کسب‌وکار
  • هنرمندان، طراحان گرافیک، و متخصصان رسانه

ویزای کار در ترکیه

مهمترین شرایط کار در ترکیه، دریافت ویزای کاری ترکیه است. معمولا با پیدا کردن یک شغل و کارفرما، مراحل اخذ ویزای کاری هم شروع می شود و با حمایت از شما برای دریافت ویزای کاریتان اقدام می کند. ابتدا درخواست کارفرما برای ویزای کاری شما به وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه ارسال می شود. سپس مدارک شما به عنوان کارجو شامل گذرنامه، عکس پاسپورتی، مدارک تحصیلی، گواهی های حرفه ای و پیشنهاد رسمی شغل مورد نظر باید ارائه داده شود. در نهایت ویزای کار ترکیه برای شما صادر می شود و می توانید اشتغال به کار رسمی و قانونی داشته باشید.

اقامت در ترکیه از طریق کار

پس از اینکه ویزای کار ترکیه را دریافت می کنید به مدت یک سال اقامت کاری ترکیه را دارید. اکثر مهاجران به این نوع مهاجرت کاری و دریافت اقامت ترکیه علاقه مند هستند، چون در صورت ناراضی بودن از کار می توانند به کشور بازگردند و اگر از شغل راضی باشند اقامتشان قابل تمدید است.

 شرایط کار در وان ترکیه

مطمئنا انتخاب شهر مناسب برای اشتغال به کار در ترکیه می تواند در شرایط زندگی شما تاثیر زیادی داشته باشد. وان یکی از شهرهای ترکیه در همسایگی ایران است که احتمالا نام آن را شنیده باشید. این شهر کوچک و قدیمی هم مرز با ایران بوده و فاصله بسیار کمی با ایران دارد. به همین دلیل هم می توان این نزدیکی و تعداد ایرانیان زیادی که در وان مشغول به کار هستند را از مزایای کار در وان ترکیه برشمرد. برای اشتغال در وان ترکیه باید زبان ترکی استانبولی را بلد باشید و حداقل نحوه ارتباط گرفتن با مردم را داشته باشید. اکثر مشاغل این شهر در حوزه فروشندگی، کشاورزی و گردشگری می باشد.

کسب و کار در ترکیه برای ایرانیان

مهاجران ایرانی زیادی در ترکیه مشغول به کار هستند که اکثر آنها را در زمینه های گردشگری، رستوران گردانی و حوزه های مهندسی و پزشکی مشاهده می کنیم. بهتر است با توجه به مهارت و دانشی که دارید ابتدا به دنبال شغل مناسب باشید و پس از دریافت پیشنهاد کاری مناسب به این کشور مهاجرت کنید. قوانین مهاجرت کاری برای ایرانیان متفاوت نیست و شما هم باید ویزای کار را دریافت کنید.

کلام آخر

شرایط کار در ترکیه چگونه است؟ در این مطلب سعی کردیم مراحل کاریابی در ترکیه، حقوق مشاغل مختلف در ترکیه، قوانین کار در این کشور و همچنین کسب و کار ایرانیان ترکیه را بررسی کنیم. توصیه می کنیم قبل از هرگونه اقدام برای مهاجرت کاری به ترکیه این مطلب را بخوانید و تحقیق لازم برای این مهاجرت را داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا