ایران گردی

سی و سه پل چند سال قدمت دارد؟

تودی تریپ: بسیاری از ما شهر اصفهان را با آثار باستانی، اماکن تاریخی، صنایع دستی و سنت هایش می شناسیم. این استان در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. یکی از شاهکارهای معماری و مشهورترین مکان های تاریخی استان اصفهان سی و سه پل اصفهان است که همواره مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفته است.

سی و سه پل؛ جذاب و موثر

در تاریخ سی و سه پل ثبت شده است که آیین ها و مراسم خاصی به ویژه در دوره صفویه در کنار آن برگزار می شده است. آیین حاج شویان که به مناسبت غسل تعمید عیسی مسیح است، روزگاری توسط ارامنه اصفهان در دی ماه در کنار آن برگزار می شد. آیین دیگری که در کنار سی و سه پل برگزار می شد، آیین آب پاشی بود که در ماه تیرگان و مصادف با جشن تیرگان برگزار می شد و مردم با پاشیدن آب بر روی یکدیگر جشن می گرفتند. سی و سه پل یکی از مهم ترین مکان هایی بود که جشن نوروز در اطراف آن با شکوه برگزار می شد.

سی و سه پل چند ساله است؟

هنرمند بریتانیایی فردریک چارلز ریچاردز اشاره می کند که وقتی از سی و سه پل بازدید می کنید، خاطرات همه پل ها، از پونته وکیو در فلورانس گرفته تا پل های لندن، در ذهن شما زنده می شود. سی و سه پل طولانی ترین پل در بین پل های اصفهان و بزرگترین بنای روی آب ایران است که طول کل آن 297 متر و عرض آن 1375 متر است و قسمت های بالا و پایین خیابان چهارباغ را به هم متصل می کند. این پل طولانی ترین پل اصفهان است که حدود 2.2 برابر طولانی تر و 3.5 برابر عرض پل خواجو است. سی و سه در زبان فارسی به معنی تعداد طاق هایی است که سطح اول پل را تشکیل می دهند. سطح دوم دارای یک راهرو با دیوارهایی است که مسافران را از باد و سقوط در آب محافظت می کند.

این پل از آجرهای زرد رنگ و سنگ آهک ساخته شده است که از مصالح نمونه سازه های دوره صفویه است. طاقچه های تشکیل شده توسط طاق ها برای نشستن و گپ زدن در حین لذت بردن از منظره شهر عالی هستند. یکی از طاق ها مدتی میزبان یک چایخانه بود، اما بعداً بسته شد.

سی و سه پل چند ساله است؟

چیدمان دهانه ها در این پل و عظمت آن بسیار جذاب است. این پل ترکیبی از روش های مهندسی در کنار هنرهای معماری است. برای بازدید از سی و سه پل هزینه ورودی وجود ندارد. توصیه می کنیم حدود 1 ساعت در امتداد آن پیاده روی کنید و از منظره اطراف آن و رودخانه زیند دیدن کنید.

وقتی آب زاینده رود جاری است، بهترین تفریح ​​اصفهان می تواند قدم زدن روی این پل زیبا باشد. پس خوب است در زمان جاری شدن زاینده رود دقت کنید و دیدن این مکان را به خصوص در شب از دست ندهید. وقتی هوا تاریک می شود، پل ها با صدها نور روشن می شوند و به زیبایی در آب رودخانه منعکس می شوند.

تاریخچه و تاریخچه سی و سه پل

قدمت سی و سه پل اصفهان به دوران شاه عباس اول صفوی می رسد. این بنای تاریخی به سرپرستی و سرمایه سردار معروف عصر صفوی به نام الله وردی خان ساخته شده است. طرح ساخت این پل در سال 1008 هجری قمری که دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس اول بود در دستور کار قرار گرفت و در سال 1011 توسط الله وردی خان اوندیلادزه گورجی به پایان رسید.

سی و سه پل چند ساله است؟

همچنین یکی از شاعران زمان شاه عباس صفوی که شیخ علی نقی کمره ای نام دارد در یکی از اشعار خود تاریخ ساخت این پل را سال 1005 هجری قمری دانسته است. معماری این پل تاریخی اثر استاد حسین بنا اصفهانی و فرزندش است که خالق آثاری چون مسجد شیخ لطف الله است. در زمان شاه عباس منطقه اصلی استان اصفهان به چهاربه مرتبط بود.

این ضلع شامل دو محور عمود بر هم بود. در بخشی از تاریخ آمده است که ساخت پل الله وردی خان و خیابان چهارباغ در سال 1005 هجری قمری به پایان رسید و ستون های چهارباغ در سال 1011 هجری قمری ساخته شد و سرانجام همه آنها در سال 1025 به پایان رسید. این پل در ابتدا 40 دهانه داشت، اما به دلیل گذشت زمان، انحراف آب در اثر کاشت درختان، مسیر آب منحرف شد و برخی از دهانه های پل متروک شد.

سی و سه پل چند ساله است؟

سرانجام در سال 1330 شخصی به نام مصطفی خان مصطفی که شهردار وقت اصفهان بود، زمین های اطراف را آزاد کرد و پس از بازکردن گذرگاه آب، دیواری سنگی در ضلع شمالی این پل ساخت. اگر به بازدید از سی و سه پل بروید، هنوز بقایای آن دیده می شود. در آن زمان مجسمه رضاشاه سوار بر اسب به ارتفاع 5 متر در نزدیکی پل ساخته شد. اما امروز اثری از او نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا