ایران گردی

سی و سه پل در کجای اصفهان قرار دارد؟

تودی تریپ: اصفهان را با آثار تاریخی ارزشمند، زاینده رود زیبا، صنایع دستی مختلف و تنقلات خوشمزه می شناسند. این شهر شگفت انگیز همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. سی و سه پل یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین نقاط دیدنی اصفهان به‌شمار می‌رود. این پل همواره مورد تحسین بسیاری از کارشناسان در سرتاسر جهان بوده است به گونه ای که پرسی سایکس سی و سه پل را یکی از پل های درجه یک جهان و شاردن آن را شاهکار معماری می دانست.

آشنایی با سی و سه پل اصفهان

پل سیوسه به عنوان یکی از معروف ترین نقاط دیدنی اصفهان شناخته می شود. بسیاری از ما این شهر زیبا را با آن می شناسیم. هر چند امروز با خشک شدن آب زاینده رود، سی و سه پل دیگر حال و هوای گذشته را ندارند. اما این پل همچنان به عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می شود. این پل در تاریخ به نام های مختلفی از جمله پل شاه عباسی، پل علاوردی خان، پل جلفا، پل چهل چسمه و پل سیوسه چسمه نامیده شده است.

سی و سه پل اصفهان کجاست؟

سی و سه پل دارای 33 دهانه به طول 295 متر و عرض 14 متر هستند و انعکاس تصویر پل در آب زیبایی آن را دو چندان می کند. پل سی و سه پل علاوه بر زیبایی مسحورکننده به عنوان طولانی ترین پل روی زاینده رود نیز شناخته می شود. این اثر در 24 دی 1310 با شماره ثبت 110 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پیترو دلاواله سی و سه پل را به شرح زیر توصیف می کند:

بر روی این رودخانه پلی است که تماماً از آجر ساخته شده است و عرض آن از هر پل روم بیشتر است و طول آن حداقل سه تا چهار برابر این پل ها است. معماری این پل به طرز عجیبی ساخته شده و در دو طرف آن طاق هایی وجود دارد که افراد از زیر و بالای آن عبور می کنند. آنچه بیش از همه آنها را به خود جذب می کند راهروهای پل است که تقریباً در یک سطح قرار دارند و غرغر آب در عرشه پایینی پل به خصوص در تابستان های گرم بسیار دلپذیر است.

سی و سه پل حدود 300 متر طول و 14 متر عرض دارند. برای ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات و گچ استفاده شده است.

سی و سه پل اصفهان کجاست؟

به گفته کارشناسان زمین شناسی و میراث فرهنگی، پایه و فونداسیون این پل به گونه ای ساخته شده است که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد و به همین دلیل در درازمدت از آب آسیبی نمی بیند. در دو طرف پل طاق نماهای سرپوشیده ای وجود دارد که از یک طرف رو به رودخانه و از طرف دیگر به وسط پل است و در دو طرف پل گذرگاه سرپوشیده باریکی ایجاد کرده است. در سنگفرش پل 99 طاقچه وجود دارد که در آنها نقش و نگارهایی وجود دارد که امروزه اثری از آنها نیست.

محل سی و سه پل

سی و سه پل در استان اصفهان از یک طرف در ابتدای ضلع جنوبی خیابان چهارباغ بالا و از طرف دیگر در ابتدای قسمت شمالی خیابان چهارباغ عباسی یا میدان انقلاب قرار دارد. برای رسیدن به آنجا می توانید هم از ماشین شخصی خود و هم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به این پل زیبا استفاده کنید، می توانید در ایستگاه پل Si-3 از مترو پیاده شوید و در عرض چند دقیقه به آن برسید.

سی و سه پل اصفهان کجاست؟

علاوه بر مترو می توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید، با استفاده از اتوبوس می توانید در ایستگاه میدان انقلاب نیز پیاده شوید و در مدت زمان بسیار کوتاهی با پای پیاده به آن برسید. همچنین اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به پل تاریخی اصفهان بروید، باید به میدان القلاب رفته و خودروی خود را در مکانی مناسب پارک کرده و برای بازدید از سی و سه پل به سمت آن بروید.

آدرس سی و سه پل در اصفهان: استان اصفهان، میدان الخبال، خیابان چهارباغ عباسی

سی و سه پل بدون زاینده رود لطف سابق را ندارد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل زمانی است که زاینده رود پر شده و به شکوه همیشگی خود بازگشته است. در طول روز می توان جزئیات بیشتری را مشاهده کرد و در شب سی و شش پل به طور متفاوتی روشن می شوند. با این حال، اگر قصد دارید عکس بگیرید، می توانید در طول روز عکس های متنوع تر و با کیفیت تری بگیرید.

در مورد عدد 33 نظریات زیادی وجود دارد که یکی از آنها به ارتباط گرجی بودن آلاوردی خان با الفبای 33 حرفی گرجی مربوط می شود.

سی و سه پل اصفهان کجاست؟

برخی از مردم این نظریه را کاملاً رد کردند زیرا سی و سه پل در ابتدا 40 دهانه داشت. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند عدد 33 مربوط به آناهیتا الهه آب است و این پل در واقع نماد آناهیتا الهه آب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا