ایران گردی

سواحل مکران کجاست؟

تودی تریپ سواحل مکران یکی از مناطقی است که با مناظر فوق العاده خود همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. این سواحل آنقدر مملو از جاذبه های عجیب و جذاب هستند که به بهشت ​​گمشده ایران شهرت دارند. موقعیت جغرافیایی سواحل مکران از خلیج فارس قابل رویت است و توسط خط ساحلی با جزایر کوچک و بزرگ تنب به یکدیگر متصل می شوند.

عجیب ترین و کامل ترین جغرافیای ساحلی را می توان با چشمان خود در سواحل زیبای مکران دید. این منطقه که زادگاه بسیاری از مردم دوست داشتنی بلوچ است، طبیعت متضاد و عجیبی را جلوی چشمان شما می کشد. از یک سو در این منطقه دریا، آب و زندگی و از سوی دیگر مناطق کویری خشک را می بینید. جذابیت طبیعت نادر سواحل مکران پیوند این دو اقلیم متضاد خط ساحلی است.

سواحل مکران سیستان و بلوچستان از دیرباز برای گردشگران شناخته شده نبود. اما طبیعت زیبا و در عین حال عجیب این منطقه باعث محبوبیت این منطقه در بین گردشگران شده و بسیاری از گردشگران طبیعت و علاقه مندان به زمین شناسی به این سواحل و بندر چابهار می روند.

در اینجا به معرفی چند جاذبه گردشگری در این منطقه می پردازیم.

درك كردن؛ کویر کنار دریا!

سواحل مکران کجاست؟

تحقق رویا تعبیری است که از ساحل دریا قابل درک است. در سفر به ساحل درک می توانید مرز بین خشکی و دریا را در یک مکان ببینید. این جاذبه گردشگری یکی از عجیب ترین و شگفت انگیزترین مناطق مکران است.
برای بازدید از این منطقه پیشنهاد می کنیم در ساعات پایانی و حوالی غروب آفتاب به این ساحل بروید تا بتوانید روی شن های کویر در کنار دریا قدم بزنید و پس از تاریک شدن هوا، چشمک زدن ستاره ها را در آسمان شب ببینید. ساحل درک مکانی پر از آرامش و چشم اندازهای روح نواز است و می تواند میزبان خوبی برای مسافرانی باشد که از شهر و شلوغی فرار کرده اند.

ساحل بریس، شکوه چابهار در ساحل مکران

یکی دیگر از مکان های جالب سیستان و بلوچستان ساحل بریس چابهار است. بندر تاریخی بریس در روستایی به همین نام واقع شده و ترکیبی از دو نوع ساحل صخره ای و شنی است. زیبایی ساحل بریس مثال زدنی است و از هر زاویه ای شبیه یک کارت پستال به نظر می رسد. آرامش رنگ های آن باعث می شود که بخواهید زمان بیشتری را در این منطقه بگذرانید. قایق های ماهیگیری کوچک این ساحل را تزئین می کنند و آن را دیدنی تر می کنند. در بالای صخره ها منظره تجمع قایق ها در دریا زیباتر و دیدنی تر می شود. مانند سایر سواحل مکران، غروب و طلوع خورشید در بندر بریس تصویر شگفت انگیزی خواهد داشت.

بازار سنتی و صنایع دستی مکران

همانطور که همیشه می گوییم، هیچ سفری بدون خرید کامل نمی شود! حتی اگر خریدی ندارید، حتماً به یک غرفه بازار سر بزنید تا با فرهنگ و تمدن بیشتر آشنا شوید. غرفه بازار که نام اصلی بازار سنتی مکران است، مملو از صنایع دستی، لباس های محلی، میوه و تره بار و هر چیزی که به نظر می رسد جذاب است. البته می توانید روی این بازار سنتی برای سوغاتی های عزیزانتان هم حساب کنید.

ساحل شب و ستاره های باقی مانده در ساحل

سواحل مکران کجاست؟

ساحل زیبای غروب آفتاب در بندر چابهار و سواحل مکران، مشابه آنچه در ایران می توان دید، در جزیره همگا وجود دارد. در ساحل روشن شب، وقتی هوا تاریک می شود، امواجی که به ساحل می رسند به رنگ آبی روشن در می آیند و به نظر می رسد هر موجی ستاره های آبی زیادی را به ساحل می آورد. «فیتوپلانکتون» نام موجودات بسیار کوچکی است که به رنگ آبی روشن در دریا وجود دارند و با هر موجی به ساحل می رسند.

بنابراین در قسمت های بسیار تاریک ساحل می توانید امواج دریا را به رنگ آبی مشاهده کنید. بسیاری از گردشگران طبیعت شب را در نزدیکی ساحل می گذرانند و برای تماشای ستاره دریایی آبی در این منطقه چادر می زنند. برای دیدن امواج آبی درخشان دریا باید در فصل پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید.

کوه های مریخی، جاذبه ای خاص روی زمین

سواحل مکران کجاست؟

کوه های مریخ با چین خوردگی های فراوان یکی از عجیب ترین پدیده های پوسته زمین هستند و شبیه هیچ کوه دیگری نیستند. این کوه ها یکی از جاذبه های سواحل چابهار و مکران هستند که جلوه اسرارآمیزی به این منطقه بخشیده اند. کوه های مریخی در بین مردم محلی به عنوان «بوی بد» شناخته می شوند و در آتاکامای شیلی نیز مشابه آن وجود دارد.

ساحل لاک پشت؛ جالب و دیدنی

سواحل مکران کجاست؟

اگر می خواهید جاذبه طبیعی دیگری را در این سواحل ببینید، ساحل لاک پشت را پیشنهاد می کنیم. سواحل چابهار بسیار دیدنی و جذاب هستند و سفر به آن بهترین تجربه را برای شما به ارمغان می آورد. ساحلی که برای کودکان جذابیت خاصی دارد. این لاک پشت ها هر دو یا چهار سال یکبار به ساحل می آیند و روی شن ها تخم می گذارند.

متاسفانه هر ساله تعداد لاک پشت ها نسبت به سال قبل کمتر می شود و این علائم نشان می دهد که گردشگران به حریم این ساحل احترام نمی گذارند و باعث ترس لاک پشت ها می شوند. حدود 200 تخم لاک پشت وجود دارد که بعد از 45 تا 60 روز به بچه های کوچکی تبدیل می شوند که فقط دریا رفتن را بلد هستند. اگر از این ساحل دیدن کردید، مراقب این لاک پشت های کوچک باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا