ایران گردی

ساخت هرم ۳۰۰ طبقه در دبی به کجا رسید؟

امارات متحده عربی در حال ساخت ابر پروژه ای در دبی است که شامل یک هرم 1200 متری با ظرفیت یک میلیون نفر است، اما اطلاعات زیادی از این پروژه منتشر نشده است.

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، در حالی که بیشتر توجهات معطوف به برنامه های بزرگ و جاه طلبانه نئوم در عربستان برای جذب گردشگران خارجی است، امارات برنامه ای برای ساخت هرمی آینده نگر به نام زیگورات دارد. در دبی در حال ساخت است؛ این هرم 1200 متر ارتفاع دارد و می تواند یک میلیون نفر را در خود جای دهد.

اولین بار در سال 2008 طرح هایی برای ابر هرم به نام زیگورات فاش شد که انتظار می رود ساخت آن در سال 2021 آغاز شود و تا سال 2028 تکمیل شود.

کاملا واضح است که طراحی آن از اهرام مصر و مایا الهام گرفته شده است. با این حال، این پروژه بزرگ در مقیاس بسیار بزرگتر است. قرار است هرم زیگورات بالاتر از برج خلیفه و داون تاون سیرکل با ارتفاع 1200 متر ساخته شود.

درست مانند «خط پروژه» عربستان سعودی، این سازه نیز قرار است کربن خنثی باشد و انرژی همه چیز به طور کامل از پنل های خورشیدی، باد و دیگر منابع طبیعی تامین می شود.

هرم زیگورات همچنین دارای سیستم حمل و نقل عمومی مخصوص به خود خواهد بود که نه تنها به صورت افقی از ساختمان عبور می کند، بلکه از ساختمان بالا و پایین می رود و طبق گزارش ها نیازی به ماشین ندارد و دارای 300 طبقه مسکونی، تجاری و سرگرمی خواهد بود.

زیگورات هرمی توسط Timelinks، گروهی از برنامه ریزان شهری، دانشمندان و معماران مستقر در دبی طراحی شده است، و به گفته Ridas Matonis، مدیر عامل گروه Timelinks، زیگورات هرم می تواند از نظر تامین انرژی و فراتر از آن کاملاً خودکفا باشد. استفاده از نیروی بخار در ساختمان از تکنولوژی توربین بادی نیز برای تامین انرژی طبیعی استفاده می شود.

هنوز مشخص نیست که آیا امارات قادر به رونمایی از این پروژه عظیم در سال 2028 خواهد بود یا خیر. دبی با جذب 16.8 میلیون گردشگر در سال 2023، سومین شهر پربازدید جهان پس از استانبول و لندن است.

این در حالی است که عربستان سعودی نیز در ساخت پروژه چند صد میلیارد دلاری نئوم مشارکت دارد و گفته می شود هزینه بالای این پروژه عظیم، پادشاهی را به سمت استقراض سوق داده است.

بر اساس آنچه تاکنون در رسانه ها منتشر شده است، نئوم در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده و مساحتی در حدود 26500 کیلومتر مربع دارد. این منطقه که از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود می‌شود، در امتداد ساحل شامل 500 کیلومتر خط ساحلی و 41 جزیره، تپه‌های بیابانی و کوه‌های پوشیده از برف است.

وقتی ابر پروژه نئوم به طور کامل محقق شود، این شهر میزبان 10 منطقه مختلف خواهد بود. تاکنون تنها چهار مورد از این مناطق به رسانه ها گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا