ایران گردی

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

تودی تریپ: کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و پیدایش آن به قرن چهارم میلادی باز می گردد. این شهر یکی از مناطقی بود که در آغاز سلطنت آغا محمد خان قاجار به تصرف آن درآمد.

دوران رشد و توجه به کرمانشاه در دوره قاجار بود که بار دیگر از منظر سیاسی و اجتماعی مورد توجه حکومت قرار گرفت.

در سال ۱۱۸۴ با روی کار آمدن محمدعلی میرزا دولتشاه به حکومت کرمانشاه، طرح های شهرسازی را در کرمانشاه اجرا کرد و شکل کنونی شهر کرمانشاه را ساخت.

بیشتر بناهای تاریخی کرمانشاه بعد از اسلام در واقع مربوط به دوره قاجار و سلطنت محمدعلی میرزا است.

زمانی که شهر کرمانشاه به دلیل موقعیتش مورد توجه قرار گرفت، ساختمان ها در نزدیکی بازار کرمانشاه و محله فیض آباد، محله قدیمی شهر که شامل مساجد قدیمی، تکایا و خانه های قدیمی است، ساخته شد.

بانیا حاج شهباز خان یکی از آن بناهای تاریخی است که در این دوران رشد و توجه شهر ساخته شده است.

آشنایی با حمام حاج شهباز خان کرمانشاه

این حمام به دستور حاج شهباز خان فرزند منوچهارخان بیگلربیگی از بزرگان سیاسی و اجتماعی دوره قاجار در کرمانشاه ساخته شده است.

حمام شهبازخان در بافت قدیمی شهر کرمانشاه و در خیابان مدرس قرار دارد. این حمام مانند بسیاری از حمام‌های دوره قاجاریه شامل رختکن، اتاق گرم و مخازن آب سرد و گرم است.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

سطوح داخلی گنبدهای آن با سنگ آهک مقرنس ساخته شده و قسمت سربینه نیز با نقاشی های دیواری تزئین شده است.

بانیا حاج شهباز خان یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی شهر کرمانشاه در غرب ایران است. این حمام قدیمی و معروف در دل بازار قدیمی شهر واقع شده و تاریخی عمیق دارد. نام «حاج شهباز خان بانیا» به یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین حمام‌های کرمانشاه اختصاص دارد.

حمام حاج شهباز خان در قرن نوزدهم ساخته شده و با استفاده از معماری سنتی و مصالح بومی طراحی شده است. ورودی اصلی حمام با در و گنبد زیبایی تزئین شده است که بر زیبایی و شکوه آن می افزاید. در داخل حمام اتاق ها و تالارهای متنوعی با تزیینات هنرمندانه و طراحی شیک وجود دارد.

در حمام حاج شهباز خان می توانید یک تجربه آرامش بخش و اسپا را تجربه کنید. ساختار داخلی حمام شامل استخرهای مختلف، سونا، اتاق های بخار و اتاق های استراحت است. ماساژ و سایر خدمات نیز در این حمام موجود است.

حمام حاج شهبازخان علاوه بر زیبایی و طراحی داخلی به عنوان یک مکان تاریخی نیز حائز اهمیت است. این حمام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و شاهد برخی از ویژگی های اصیل معماری و فرهنگی منطقه است. بازدید از حمام حاج شهباز خان فرصتی برای شناخت بهتر فرهنگ و سنت های محلی کرمانشاه و لذت بردن از تجربه ای متفاوت و آرامش بخش است.

حمام حاج شهبازخان در بافت قدیم کرمانشاه و در خیابان مدرس و خیابان بازار واقع شده است.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

معماری حمام حاج شهبازان

این حمام تاریخی مانند بسیاری از حمام های دوره قاجاریه دارای رختکن، گلخانه و آب سرد و گرم بوده و از تمامی عناصر معماری حمام سنتی استفاده شده است. سطوح داخل گنبدهای این حمام به زیبایی با سنگ آهک پرداخت شده است.

سربینه همچنین با نقاشی های دیواری تزئین شده است که از دیگر تزئینات جذاب این حمام است. طاق های حمام پنج و هفت نوع است و سقف آن با گنبد طاقچشمه گنبدی پوشیده شده است.

این بنای تاریخی امروز میزبان خانه خلاق صنایع دستی کرمانشاه است. این مهم تغییر هدف با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی، متناسب با اشتغال پایدار در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پس از رفع موانع قانونی در پاییز 1400 صورت گرفت.

پیش از این در سال 1385 این بنا دستخوش بازسازی های ویژه ای شده بود که از جمله آنها می توان به اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی، مرمت رنگ آمیزی و گچ بری، آجرکاری سقف ساختمان و رفع رطوبت از نمای بیرونی اشاره کرد. و نمای چوبی

بانیه حاج شهباز خان یکی از مکان های تاریخی شهر کرمانشاه است که در بافت سنتی این شهر قرار دارد. جایی که بازار سنتی کرمانشاه در کنار پاساژها، مساجد و بسیاری از خانه های قدیمی خاطره را برای گردشگران زنده می کند.

این حمام که در وسط بازار تاریخه قرار دارد، گویای فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان است و پس از مرمت و بازسازی، وضعیت خوبی دارد و کاربری خاصی پیدا کرده است. نام این اثر در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۸۵ به شماره ثبت ۲۰۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

خلاقیت و هنر یکی از شاخص های اصلی در ساخت حمام حاج شهباز خان است، این هنر را می توانید در نقاشی های دیواری حمام به ویژه در قسمت بالای آن مشاهده کنید. طاق های حمام پنج و هفت نوع و پوشش سقف از نوع گنبدی و گنبدی فنری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا