ایران گردی

رویایی ترین مکان های ایران در پاییز + آدرس و تصاویر

رویایی ترین مکان های ایران در پاییز کدامند؟ با شروع فصل پاییز و سرمای هوا، انتخاب یک مقصد گردشگری می تواند موضوع مهمی باشد. برای انتخاب یک مکان گردشگری و رویایی باید عوامل مختلفی را بررسی کنید. از آب و هوا گرفته تا جاذبه های گردشگری و هزینه های سفر همگی می توانند در انتخاب یک مقصد مناسب برای سفر پاییزی مهم باشند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با زیباترین و رویایی ترین مکان های ایران در پاییز آشنا شوید.

 

جنگل ابر

جنگل ابر یکی از مقصد های اصلی پاییزگرد های رمانتیک باز بوده است. جنگل ابر در 45 کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر در 12 کیلومتری روستای ابر قرار گرفته است. این جنگل ها قسمتی از قدیمی ترین جنگل های دنیا هستند، جنگل های هیرکانی که میلیون ها سال قدمت دارند و از دوران ژوراسیک، یعنی دوره سوم زمین شناسی باقی مانده اند و گون های گیاهی و جانوری متعدد داشته و همواره خاطره انگیزترین مناظر را برای عکس برداری در اختیار دوستداران سلفی می گذارد.

سمنان با «ریگ جن» و «حمام پهنه» و بسیاری از آثار طبیعی و باستانی اش، مقصدی بکر برای عاشقان حرفه ای گردشگری در داخل و خارج از کشور به شمار می رود که طبیعتش در فصل پاییز، رویایی تر از همیشه می شود.

باغ ارم شیراز در پاییز

باغ ارم یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در هر فصلی از سال زیبایی‌های منحصر‌ به خود را دارد.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید از باغ ارم شیراز در پاییز، رنگ زیبای درختان این باغ و دسترسی به میوه‌هایی چون سیب، انار، گلابی و خرمالو است.

به دلیل تنوع بالای درختان در باغ ارم، پاییز رنگارنگی را تجربه خواهید کرد.

اصلا منظره باغ‌های پاییزی شیراز باعث می‌شود، این شهر در لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییزی قرار بگیرد.

کویرنوردی مخصوص روزهای خنک

مترادف سفر در فصل پاییز این است که بگویم فصل کویر نوردی رسیده است. در روزهای پاییز تابش نور خورشید ملایم‌تر می‌شود و فرصت خوبی برای سفر به شهرهای بیابانی و کویر است. یکی از زیباترین کویرهای ایران «لوت» است که از جاذبه‌های دیدنی شهر طبس به شمار می‌رود.

اصفهان و کاشان هم از شهرهای کویری ایران‌اند که کویر مصر، کویر دق سرخ در زواره و کویر مرنجاب در این شهرها قرار دارند و از مقصدهای محبوب گردشگری در فصل پاییز به شمار می‌روند. در شهر اصفهان اقامتگاه‌های زیادی نزدیک به کویر وجود دارد که می‌توانید با اجاره آن‌ها با خیال راحت به کویر‌گردی بروید و سفری ماجراجویانه داشته باشید. اجاره سوئیت در اصفهان حال‌و‌هوای سفر کویری و سنتی شما را چند برابر می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام سفر به کویر باید رعایت کنید داشتن یک راهنمای معتبر و حرفه‌ای است چون سفر به این منطقه‌ها علاوه بر تجربه‌های شیرین، خطرهای زیادی هم دارد. عده زیادی در این کویرها به دلیل نداشتن راهنما گم می‌شوند و سفرشان دیگر بازگشتی ندارد.

جاهای دیدنی قشم در پاییز | بهترین مناطق گردشگری ایران در پاییز

جزیره شگفت‌انگیز قشم را باید در فهرست بهترین مقصد سفر در پاییز در ایران معرفی کرد. با پایین آمدن دما و رطوبت هوا، فرصت مناسبی برای سفر به قشم فراهم خواهید داشت. قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس محسوب می‌شود. از جاهای دیدنی قشم در پاییز می‌توان به دره ستارگان، غار نمکدان، تنگه چاهکوه، جنگل‌های زیبای حرا، قلعه پرتغالی‌ها و جزایر ناز اشاره کرد.

فاصله جزیره قشم تا جزیره ناز با ماشین حدود ۴۵ دقیقه است. صدای برخورد آب دریا به صخره‌ها، آرامش خاصی را به‌وجود می‌آورد. امکان اقامت در جزیره ناز به دلیل جزر و مد وجود ندارد، اما برای بازدید از این جزیره، می‌توانید ۳ ساعت بعد از جزر اقدام به رفتن کنید و یک ساعت بعد از مد هم بازگردید.

یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به قشم در پاییز می‌توان به وجود مراکز خرید قشم و بندر درگهان اشاره کرد. قیمت اجناس در قشم، به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد مناسب است.

بندر چابهار

نام چابهار (چهار بهار) از آب و هوای معتدل و همیشه بهارش آمده است؛ از این جهت، در فصول سرد سال نیز می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. گرمای هوای این منطقه در فصل پاییز، بسیاری از گردشگران را برای شنا و تفریحات آبی به جنوبی‌ترین شهر ایران می‌کشاند. اگرچه تابستان گرم این شهر، فرصت گشت‌وگذار و خرید کمتری در اختیارتان می‌گذارد، نیمه دوم سال و به‌خصوص فصل پاییز، زمان خوبی برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چابهار است.

علاوه بر گردش و خرید با قیمت مناسب از مراکز خرید این شهر، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز سیستان و بلوچستان نیز از جمله موارد دوست‌داشتنی سفر به چابهار به حساب می‌آید. بازدید از سواحل زیبای منطقه آزاد چابهار، پدیده حیرت‌انگیز کوه‌های مریخی و دیگر دیدنی‌های بکر طبیعی و آثار باستانی این شهر، لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، بخش مرکزی شهرستان چابهار

ناهارخوران

جنگل ناهارخوران در گرگان،جاده زیبای اسالم به خلخال وجنگل الیمستان یا منطقه رویایی و سرسبز لندویل که پر از آبشار و درختان هزار رنگ است. ناهار خوران یکی از مقصدهای بکر طبیعت گردی ایران در فصل پاییز به شمار می رود و بیش از 300 هکتار وسعت دارد.این جنگل مسیر حجاج خانه خدا برای عزیمت به سمت عربستان بوده و گویا منزلگاهی برای استراحت و صرف نهار بوده است.

درختان ممرز، افرا پلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه های تمشک، کوله خاص، ازگیل و درختان تنومند بلوط و حیوانانی از جمله گزار، شغال، خفاش، عقب و راسو و جغد از پوشش گیاهی و جانوری این جنگل هستند.

میدان نقش جهان اصفهان در پاییز

اصفهان یکی از بهترین جاها برای مسافرت در پاییز است و در این میان، میدان نقش جهان می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

آفتاب ملایم و کم‌جان، درخت‌های هرس‌شده و صدای سُم اسب‌ها چنان ترکیب زیبایی از پاییز نقش جهان می‌سازد که تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی خواهد ماند.

در کنار همه این زیبایی‌های دلنشین و مختص فصل پاییز، سری به حجره‌های اطراف میدان بزنید و از دیدن صنایع دستی و سنتی اصفهان لذت ببرید.

سواحل شمال و لذت بردن از تفریحات ساحلی

با شروع فصل پاییز رطوبت و شرجی هوا هم کم می‌شود و بدون نگرانی از گرمازدگی می‌توانیم به شهرهای ساحلی شمال و جنوب ایران سفر کنیم. استان گیلان و شهرهایی مثل انزلی، چمخاله، زیباکنار، آستارا و رودسر مقصد خوبی برای پیاده‌روی و ورزش‌های ساحلی‌ هستند. استان مازندران و شهرهای ساحلی مثل بابلسر، فریدون‌کنار، سرخ‌رود، متل قو و … نیز گزینه‌های خوبی برای سفر به شهرهای ساحلی در پاییز به شمار می‌روند. بندر ترکمن گرگان هم در این فصل جلوه‌ای بی‌رقیب دارد.

جنگل النگدره

جنگل النگدره در جنوب غرب شهر گرگان، از معروف‌ترین جنگل‌های شمال کشور به شمار می‌رود. این پارک جنگلی شگفت‌انگیز در همه فصول سال،‌ زیبایی‌های منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارد؛ اما در پاییز جلوه‌ای تماشایی و رویایی دارد.

تغییر رنگ برگ درختان، کفپوشی از برگ‌های خشک‌شده در سراسر جنگل، بارش باران و منظره جنگل مه‌آلود، النگدره را به چشم‌اندازی خیره‌کننده و مکانی معروف و محبوب برای یک سفر پاییزی دلچسب تبدیل کرده است. بلوار و جنگل ناهارخوران که از مهم‌ترین مناطق گردشگری گرگان محسوب می‌شود نیز در همان حوالی، با امکانات رفاهی، تفریحی و چشم‌اندازهای طبیعی و بکر، لحظه‌های دلپذیری را برای گردشگران رقم خواهد زد.

روستای زیارت و دریاچه توشن نیز در فاصله‌ای نه چندان دور از جنگل النگدره قرار دارند و با آب و هوای مطلوب و مناظر زیبای خود، از مسافران پذیرایی می‌کنند. مناظر دیدنی النگدره در میان رنگ‌های متنوع پاییزی، فرصت بسیار خوبی در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی از طبیعت قرار می‌دهد و لحظات لذت‌بخشی را برای آنان فراهم می‌کند.

  • آدرس: استان گلستان، گرگان، بلوار ناهارخوران

اسالم به خلخال

یکی از رویایی ترین نقاط ایران زمین که می توان در آن پاییز هزار رنگ را به تماشا نشست، جاده اسالم به خلخال است. این جاده 70 کیلومتری، که هر چهار فصلش، فوق العاده دیدنی می باشد ، بخشی از بهشت ایران زمین به شمار می رود. این جاده از گیلان آغاز می شود و در خلخال، در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می رسد.

عمارت آصف‌ خان وزیری سنندج در پاییز

عمارت آصف‌ خان وزیری در دوره صفویه ساخته شده و در دوره‌های قاجار و پهلوی نیز بخش‌های به آن اضافه شده است.

این خانه تاریخی و زیبا که 4500 متر مربع زیربنا دارد شامل ورودی نیم‌هشتی، تالار تشریفات، ارسی‌های زیبا و رنگارنگ، حمام خصوصی، ایوان با ستون‌های گچ‌کاری شده، حیاط مرکزی و حیاط مستخدمین و رواق و بسیاری بخش‌های دیگر است.

جالب است بدانید که این عمارت حتی یک رشته قنات اختصاصی نیز دارد. عمارت آصف‌ خان وزیری یکی از جاهای دیدنی ایران در پاییز است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به سنندج از آن بازدید کنید.

شاندیز مشهد در پاییز

شاندیز مشهد که در فاصله 38 کیلومتری غرب استان واقع شده یکی از زیباترین ییلاقات مشهد است که در فصل پاییز لباسی از رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز به تن می‌کند.

شاندیز یکی از مناطق کوهستانی مشهد است و به همین دلیل نیز در گذشته به عنوان ییلاق استفاده می‌شده است و به همین دلیل پاییز و زمستان سردی دارد.

اما در مقابل زیبایی‌های منطقه شاندیز در فصل پاییز قابل مقایسه با دیگر فصل‌ها نخواهد بود. رودی که از میان منطقه رد شده، صدای آب، خش‌خش برگ‌ها و زمینی پوشیده از برگ‌های رنگارنگ، از این منطقه یک تابلوی نقاشی زیبا ساخته است.

بنابراین مشهد با داشتن طبیعت زیبا و فوق‌العاده شاندیز یکی دیگر از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز و برای دوست‌داران باغ پاییزی است.

تالاب عینک رشت در پاییز

دریاچه عینک یا تالاب عینک که در منطقه چهارشهر رشت واقع شده یکی از جاذبه‌های طبیعی و فوق‌العاده زیبای رشت است.

علت نام‌گذاری تالاب عینک به‌عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران تصاویر هوایی این منطقه است که شبیه به عینک خواهد بود.

آب این تالاب تماماً از طریق بارندگی فصلی و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف تأمین می‌شود. جالب است بدانید که این تالاب به هیچ رودخانه‌ای در اطراف راه ندارد. پوشش گیاهی این منطقه در فصل بهار فوق‌العاده زیباست اما مه غلیظی که در فصل پاییز تالاب را احاطه می‌کند زیبایی دیگری دارد.

به همین دلیل نیز تالاب عینک نزد محلی‌ها و گردشگران به عنوان یکی از جاهای دیدنی ایران در پاییز شناخته می‌شود و رشت یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر در پاییز است.

دورود لرستان

لرستان از مقاصد گردشگری جذاب ایران است و شهر دورود نیز از زیباترین مکان‌های گردشگری لرستان است. لرستان همچنین پرآبشارترین اقلیم ایران نیز محسوب می‌شود. آبشارهای این منطقه می‌تواند دل هر گردشگری را به دست آورد. یکی از معروف‌ترین آبشارهای این منطقه آبشار بیشه است. شما می‌توانید در این پاییز یک سفر خاطره‌انگیز و پر از آرامش را در روستای بیشه و جنگل‌های اطراف آبشار آن بگذرانید.

سقالسکار گیلان | محبوبترین جای دیدنی رشت

انعکاس آسمان آبی و درختان زرد و نارنجی روی آب زلال دریاچه سقالسکار، تصویری کارت پستالی از این منظره زیبا به نمایش می‌گذارد. رعایت کامل نظافت در این روستا موجب شده دریاچه سقالسکار، لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را به خود اختصاص دهد. اگر به دنبال بهترین شهر ایران برای مسافرت در مهرماه هستید، این منطقه با زیبایی‌های طبیعی و آرامش خاص خود، گزینه‌ای ایده‌آل برای گردشگری است.

این روستا در دهستان لاکار، ۱۶ کیلومتری جنوب رشت و در جاده جیرده واقع شده است. با قدم زدن در روستای پاییزی سقالسکار گیلان می‌توانید تمام زیبایی‌های اطراف دریاچه را ببینید.

آبگرم لاویج | مقصدی گرم در خنکای پاییز!

یکی دیگر از مناطق پاییزی مازندران، آبگرم لاویج نام دارد. لاویج یکی از توابع شهرستان نور به شمار می‌رود که در دامنه کوه‌های البرز قرار گرفته است. چشمه معدنی به همراه گوگرد موجود در این آب، خاصیت فراوانی برای امراض پوستی، دردهای مفصل، کمردرد، پادرد و تمدد اعصاب دارد.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در شهر نور و استان مازندران در مسیر جاده چمستان به نور قرار گرفته است . این دریاچه برای اروپا گردها، یادآور پاییز سوییس و سوئد است. برای رسیدن به دریاچه الیمالات باید از قلب جنگلی مملو از درختان تنومند هزار رنگ عبور کنید . مسیر عبور از جنگل کشپل خودش آنقدر زیباست که ما را مجبور می کند چند دقیقه یک گوشه برای دیدن این حجم از زیبایی کنار بزنیم. انعکاس فوق العاده رنگ های پاییزی در آب، تصویری متفاوت را برای شما به نمایش می گذارد.

گاهی با شفاف بودن آسمان می توانیم کف دریاچه را به همراه سنگ های درشتش ببینیم. اگر خوش شانس باشیم مه روی سطح آب می نشیند و صورت مان را آرام آرام خیس می کند؛ اتفاقی که به ندرت دیده می شود.

کلام آخر

پاییز قشنگ‌ترین فصل برای سفر و گشت و گذار است. مقاصد پاییزی در ایران کم نیستند، از جنوب و شمال گرفته تا جنگل‌های رنگارنگ و کویرهای آن؛ با سفر به هرکدام از این مقاصد گردشگری در پاییز می‌توانید تجربه‌ای فوق‌العاده را تجربه کنید. ما در این مطلب سعی کردم فهرست کاملی از پرطرفدارین و مهمترین مقاصد پاییزی را به شما معرفی کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا