راهنمای سفر

راهنمای سفر به یزد ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی دنیا و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان شناخته می شود. این شهر گرم و خشک همیشه یکی از جذاب ترین گزینه های سفر داخلی به شمار رفته است. شما می توانید در سفر به یزد از بادگیرها و کویرهای زیبایی دیدن کنید که در هیچ جای کشور آنها را پیدا نمی کنید. البته بهتر است قبل از سفر به یزد با بهترین جاهای دیدنی آن، بهترین زمان سفر به یزد، بهترین هتل های یزد، هزینه های سفر به یزد و تفریحات مربوط به این شهر آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این موارد می پردازیم و راهنمای سفر به یزد را در اختیار شما قرار می دهیم.

یزد کجاست؟

اگر قرار باشد یک راهنمای سفر به یزد بنویسم، قبل از هرچیزی باید درباره این موضوع صحبت کنم که دقیقا یزد کجاست؟ استان یزد جزو استان‌های مرکزی کشور است که هشتمین استان پهناور و چهارمین استان پرجمعیت ایران است. مساحت استان یزد حدودا ۷۴,۷۸۱ کیلومترمربع و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا ۱۲۰۰ متر است.

اگر بخواهم کمی دوربین را روی خود شهر یزد زوم کنم، باید بگویم که شهر یزد، مرکز این استان یزد است که لقب نخستین شهر خشت خام جهان را به‌خود اختصاص داده. این شهر، اولین شهر تاریخی کشور و بیست‌دومین اثر تاریخی فهرست میراث جهانی یونسکو است که بافت تاریخی و دیدنی آن همچنان حفظ شده و خیلی‌ها برای دیدنی های یزد به آن سفر می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی یزد روی نقشه به شما نشان می‌دهد که این شهر از شمال با اصفهان، از جنوب با استان کرمان، از شرق با استان خراسان جنوبی و از غرب با استان فارس همسایه است. بهتر است قبل از سفر به یزد یک‌سری اطلاعات کلی در این زمینه داشته باشید.

آب و هوای یزد و بهترین فصل سفر به یزد

یزد در منطقه گرم، خشک و بیابانی ایران واقع شده است و بنابراین در اکثر مواقع سال آب و هوای گرمی را تجربه می‌کند. نوسان و تغییر دما در یزد در طول شب و روز زیاد است. گرم‌ترین دمای یزد ۴۵ درجه و سردترین دمایش ۱ درجه سانتی گراد ثبت شده است. اگر تحمل آب و هوای بسیار گرم و کویری را ندارید، بهتر است در فصل‌های سرد و خنک به یزد سفر کنید. در فصل بهار، علاوه بر این که آب و هوای یزد خوب و معتدل است، گردشگران زیادی هم در سطح این شهر تاریخی به نسبت فصل های دیگر دیده می‌شوند.

سوغات یزد

شهر یزد شیرینی‌هایی بسیار معروف و متنوع دارد. در سفر به یزد می‌توانید به قنادی‌های معروف و معتبر در سراسر یزد بروید و از تنوع شیرینی های آن‌ها لذت ببرید. از معروف‌ترین شیرینی‌های یزد، قطاب است که حتما نام آن را شنیده‌اید. این توپک‌ شکری کوچک با عطر هل، محبوب‌ترین شیرینی یزد است. کیک یزدی، لوز بادام، لوز بیدمشک، لوز نارگیل، نان پنجره‌ای، باقلوای یزدی،‌ پشمک یزدی،‌ حلوا ارده اردکان، سوهان خانی و شیرینی حاجی بادام نیز، از دیگر سوغات‌ یزد هستند.

انواع پارچه‌های ترمه، شمد، زیلو و دستمال یزدی، طرفداران زیادی برای سوغات دارند. ظروف سفالی و سرامیکی و قالی از برترین صنایع دستی یزد هستند و زری‌بافی در یزد، سابقه‌ای طولانی دارد.‌

معروف‌ترین جاهای تاریخی یزد

مجموعه امیر چخماق: این مجموعه از زیباترین یادگاری‌های دوران تیموریان است که شامل بخش‌های مختلفی اعم از بازار، تکیه، میدان، آب انبار و مسجد است و در بین گردشگران طرفداران بسیاری دارد.

 

باغ دولت آبادیکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد که از میراث جهانی ایران نیز به شمار می‌رود؛ باغ دولت آباد یزد است. این باغ که در محله چهارمنار قرار گرفته است؛ به عنوان یکی از 9 باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت این باغ به دوران زندیه می‌رسد که توسط محمد تقی خان، معروف به خان بزرگ ایجاد شده است. وی ابتدا قناتی ایجاد کرد وسپس از آب آن قنات باغ دولت آباد را بوجود آورد.

آتشکده ورهام: جالب است بدانید که آتشکده ورهام شعله 1500 ساله‌ای را در خود نگهبانی می‌کند. نقش فروهری که در ورودی آتشکده ورهام نصب شده است و انعکاس آن در حوض مقابل، شکوه خاصی به این بنا بخشیده است و فضای دیدنی را بوجود آورده است.

مسجد جامع یزد: مسجد جامع یزد یکی از با ارزش‌ترین جاهای دیدنی یزد است که به ثبت ملی نیز رسیده است. مناره‌های بلند و زیبای مسجد از مهم‌ترین شاخصه‌های معماری آن هستند.

بازار و حمام خان: حمام خان که در بازار خان قرار دارد؛ از از دوران پادشاهی ناصرالدین شاه به جای مانده است و علت نامگذاری آن استفاده اعیان و اشراف از این حمام بوده است. اکنون این حمام قدیمی تبدیل به موزه و رستوران باشکوه سنتی شده است که می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چای از آن دیدن کنید.

سایر جاهای تاریخی یزد:

  • مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر
  • میدان ساعت یزد
  • میدان خان یزد
  • آسیاب آبی اشکذر
  • قنات زارچ
  • روستای فهرج یزد
  • مسجد جامع فهرج

خانه های تاریخی یزد

خانه‌های تاریخی بسیار زیادی در یزد وجود دارند که زیبایی آن‌ها شما را حیرت زده خواهد کرد. در ادامه با برخی از زیباترین خانه‌های تاریخی یزد آشنا خواهید شد.

خانه لاری ها: خانه لاری‌ها یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی یزد با معماری فوق‌العاده چشم‌نواز است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. مساحت زیربنای آن 1200 متر بوده و در سال 1375 به ثبت ملی رسیده است. این خانه قدیمی در 6 باب با بیش از 22 اتاق ساخته شده است که هر قسمت آن در فصلی خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته و از ویژگی‌های جالب آن می‌توان به چهارفصل بودن آن اشاره کرد.

آدرس: خیابان امام خمینی، محله فهادان، جنب عمارت کلاه فرنگی

خانه کلاهدوزها: خانه کلاهدوزها یا موزه آب یکی از منحصر به فردترین خانه‌های تاریخی است که در دوران قاجاریه در 5 طبقه 720 متری بنا شده است و هر طبقه آن مربوط به جایگاه خاصی است. این بنا سبک معماری بسیار خاصی دارد که از زیباترین قسمت‌های آن می‌توان به  تالار آینه‌ها اشاره کرد.

سایر خانه‌های تاریخی که در یزد می‌توانید دیدن کنید:

  • خانه لاری ها
  • خانه کلاهدوزها
  • خانه ملک زاده
  • خانه ملک التجار
  • خانه گلشن
  • خانه آقازاده ابرکوه
  • خانه مرتاض
  • خانه شکوهی
  • خانه حاج کاظم رسولیان
  • خانه اخوان سیگاری
  • خانه تاریخی آقازاده
  • خانه هنر یزد

بهترین موزه های یزد

اگر موزه‌ها را خلاصه از فرهنگ، تاریخ و هنر یک سرزمین در نظر بگیریم؛ شهر یزد را می‌توان یکی از غنی‌ترین شهرهای این سرزمین دانست. در ادامه لیستی از موزه‌های شهر یزد را برای معرفی به شما آماده کرده‌ایم.

برخی از دیدنی‌ترین موزه‌های یزد عبارتند از:

  • موزه مردم‌شناسی ابرکوه یا خانه صولت
  • موزه مردم‌شناسی بافق (خانه وحشی بافقی)
  • موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده
  • موزه فرهنگ و ایران  ماکار
  • موزه اسناد تاریخی یزد
  • موزه آب یزد
  • موزه وزیری
  • گنجینه سنگ یزد
  • موزه عبرت یزد
  • موزه مفاخری یزد
  • موزه فرش یزد
  • موزه پست و چاپارخانه یزد
  • موزه سنگ و معدن بافق یزد
  • موزه سفال و سرامیک یزد
  • موزه خودروهای کلاسیک یزد
  • موزه شهر ایران

راهنمای سفر به یزد – چطور به یزد برویم؟

اکنون که قصد سفر به این شهر تاریخی را کرده‌اید، می‌خواهیم بدانیم چطور به یزد برویم؟ از میان راه‌های متعددی که برای رسیدن به یزد وجود دارد، کدام گزینه برای من بهتر است؟ همانطور که می‌دانید شما از طریق راه‌های زمینی با ماشین، اتوبوس، قطار و از طریق سفر هوایی می‌توانید خودتان را به یزد برسانید. اینکه کدام روش را برای رسیدن به یزد انتخاب می‌کنید، کاملا به شرایط شما اعم از بودجه، زمانی که در اختیار دارید و فاصله مبدا شما تا یزد است. اگر باید مسافت بسیار طولانی را به یزد طی کنید، بهتر است برای صرفه‌جویی در وقت و راحتی خودتان، از بلیط هواپیما استفاده کنید. اگر می‌خواهید سفری ارزان داشته باشید، شاید با ماشین شخصی‌تان بتوانید بهتر هزینه‌هایتان را مدیریت کنید اما باید هزینه‌های جانبی ماشین را هم در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

سفر هوایی به یزد با هواپیما

اولین راه پیشنهادی برای سفر به این شهر توریستی، سفر هوایی به یزد با هواپیما است. قطعا استفاده از هواپیما گزینه بهتری است و علاوه بر راحتی، در زمانتان هم صرفه‌جویی می‌کند. شاید قیمت بلیط هواپیما کمی گران باشد اما برای داشتن سفری ارزان، می‌توانید از بلیط‌های چارتری یا تورهای ارزان استفاده کنید. شما می‌توانید از هر کدام از شهرهای ایران با رزرو بلیط هواپیما به یزد سفر کرده و در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی در شمال غرب یزد فرود آیید. مدت زمان سفر با هواپیما از تهران به یزد حدود ۱ ساعت است.

فرودگاه یزد و راه های دسترسی آن

اگر می‌خواهید با هواپیما به یزد سفر کنید، فرودگاه یزد و راه های دسترسی آن را به شما معرفی خواهیم کرد. نام فرودگاه یزد، شهید صدوقی است که در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. شما با پرواز مستقیم تهران به یزد می‌توانید به‌راحتی خودتان را به این شهر برسانید. فرودگاه بین‌المللی یزد معمولا به تمام شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد و پروازهای خارجی نیز از همین فرودگاه انجام می‌شوند. این فرودگاه در نزدیکی دهستان فجر قرار گرفته و از شمال به ایستگاه فرعی راه‌آهن و شهر شاهدیه، از غرب و جنوب غربی به جاده کنارگذر استان یزد، از شرق به بلوار آزادگان و از جنوب شرقی به جاده‌ی خضرآباد منتهی می‌شود. اگر می‌خواهید از طریق درب اصلی که در ضلع شرقی بلوار آزادگان قرار دارد وارد شوید، می‌توانید از تاکسی‌هایی که در داخل محوطه‌ فرودگاه و بیرون آن قرار دارند و همچنین در ترمینال‌ها موجود هستند استفاده کنید.

سفر زمینی به یزد با قطار

یکی دیگر از راه‌های دسترسی راحت و ایمن به یزد، استفاده از مسیر ریلی و راه آهن است. سفر زمینی به یزد با قطار، جذابیت‌های زیادی دارد که اگر یک همسفر خوب هم داشته باشید، قطعا لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد. قطار در عین ارزان بودن، راحت و ایمن نیز هست. لازم است بدانید برای سفر با قطار از تهران به یزد حدود ۸ ساعت زمان لازم دارید. اگر می‌خواهید هزینه‌های سفرتان را بهتر مدیریت کنید، از بلیط‌های قطار ارزان‌تر استفاده کنید یا قطارهای ۶ تخته‌ای که امکانات کمتری دارند را انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید قطاری را انتخاب کنید که طی ۸ ساعت سفرتان، به شما و همسفرانتان سخت نگذرد.

ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن

اگر تصمیم گرفتید با قطار به یزد سفر کنید، ایستگاه راه‌ آهن یزد و راه های دسترسی آن را به شما معرفی خواهیم کرد. ایستگاه راه‌آهن یزد، مهم‌ترین ایستگاه استان یزد است که در میدان راه‌آهن واقع شده و مسیرهای ریلی ارتباطی با دیگر شهرها دارد. خطوط اصلی ایستگاه راه‌آهن یزد در مسیر تهران-بندرعباس، تهران-کرمان، تهران-زاهدان و بافق-مشهد قرار دارند. برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن یزد، لازم است به بلوار حمیدیا بروید و سپس وارد میدان راه آهن یزد بشوید. برای راه‌های دسترسی به ایستگاه یزد، می‌توانید از ماشین شخصی خود، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. اگر با ماشین شخصی خود به ایستگاه راه‌آهن می‌روید، می‌توانید در پارکینگ راه‌آهن ماشین خود را پارک کنید.

سفر زمینی به یزد با اتوبوس و ماشین شخصی

سومین راه پیشنهادی در راهنمای سفر به یزد، سفر زمینی به یزد با اتوبوس و ماشین شخصی و استفاده از مسیر جاده است. می‌توانید از طریق اتوبوس به شهر یزد دسترسی داشته باشید که ارزان‌ترین راه سفر نیز محسوب می‌شود. اتوبوس برای سفر به یزد از سمت اتوبان تهران-قم حرکت خواهد کرد و سپس مسیر را به سمت یزد ادامه خواهد داد، همچنین مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به یزد حدود ۷ ساعت است. اگر هم قصد دارید با ماشین شخصی‌تان به یزد سفر کنید، از مبدا تهران مسافتی حدود ۶۳۱ کیلومتر راه دارید که طی ۷ ساعت به یزد می‌رسید. از مزیت‌های سفر با ماشین این است که در شهر یزد با ماشین شخصی خود، بهتر می‌توانید بگردید و مشکل حمل‌ونقل ندارید.

فاصله یزد تا شهرهای مهم

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از سفر به یزد این است که فاصله حدودی محل زندگی خود را تا این شهر در نظر بگیرید. در این قسمت از راهنمای سفر به یزد سعی کردیم به فاصله یزد تا شهرهای مهم ایران اشاره کنیم تا کارتان راحت‌تر شود.

  • فاصله تهران تا یزد: حدود ۶۲۱ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا یزد: حدود ۱۱۴۸ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا یزد: حدود ۹۱۲ کیلومتر
  • فاصله اهواز تا یزد: حدود ۸۰۹ کیلومتر
  • فاصله بندرعباس تا یزد: حدود ۶۶۰ کیلومتر
  • فاصله شیراز تا یزد: حدود ۴۴۰ کیلومتر
  • فاصله رشت تا یزد: حدود ۹۱۰ کیلومتر
  • فاصله اصفهان تا یزد: حدود ۳۱۰ کیلومتر

هزینه سفر به یزد

برای مسافرت به یزد اگر بخواهید برنامه ریزی دقیقی برای هزینه‌های خود داشته باشید، باید به عوامل بسیار زیادی توجه داشته باشید، چرا که موارد متعددی روی هزینه سفر به یزد تاثیرگذار هستند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اولین موردی که تاثیری کلی روی قیمت‌ها دارد، فصلی است که در آن سفر خواهید کرد. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، در فصل تابستان و زمستان به دلیل آب و هوایی که یزد دارد، مسافران کمتری به این شهر می‌آیند و به دنبال آن قیمت‌ها و صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند.

عامل مهم بعدی روش رسیدن به یزد است. شما می‌توانید از سه روش، از طریق زمینی و سفر جاده‌ای، از طریق ریلی و با قطار و از طریق سفر هوایی و با هواپیما خودتان را به یزد برسانید. قطعا این موضوع که مبدا شما کجاست روی این که کدام روش را انتخاب خواهید کرد، تاثیر مستقیمی دارد. با مقایسه این روش‌ها با هم می‌توانید ارزان‌ترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب کرده و هزینه‌های سفر خود را بهتر مدیریت کنید.

نکته مهم دیگر محل اقامتی است که انتخاب خواهید کرد. شهر یزد باز هم به دلیل شرایط اقلیمی خاصی که دارد، انواع اقامتگاه‌ها را در خود جای داده است. از اقامتگاه های سنتی گرفته تا هتل های یزد را می‌توانید در این شهر رزرو کنید. این که شما در چه اقامتگاهی بمانید و از چه خدماتی استفاده کنید تاثیر زیادی روی هزینه‌های اقامتی شما خواهد داشت.

حمل و نقل عمومی در یزد

در سفر به یزد می‌توانید برای جابجایی در سطح شهر از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس استفاده کنید.

در یزد به ازای هر کورس (۱ کیلومتر)۷۰۰ تومان هزینه از مسافر دریافت می‌گردد و ۱۵۰ تومان نیز به ازای هر کیلومتر بیشتر دریافت می‌شود. نرخ کرایه تاکسی در نیمه اول سال از ساعت ۲۲ و در نیمه دوم سال از ساعت ۲۱ تا ۶ صبح، ۳۰% افزایش می‌یابد. کرایه اتوبوس‌های درون شهری نیز با کارت حمل و نقل ۳۹۰ تومان و بدون کارت ۵۰۰ تومان برای هر مسیر است. (امکان تغییر کرایه‌ها در طول سال وجود دارد.)

پایانه اتوبوس در یزد

در یزد، ۳ ایستگاه مسافربری اتوبوس وجود دارند که عبارتند از:

۱. پایانه مسافربری یزد، واقع در شهرک صنعتی در جاده ترانزیتی و بلوار شهید دهقان

۲. ایستگاه اتوبوس‌رانی شحنه، در بلوار دولت آباد

۳. پایانه مسافربری امام حسین، واقع در کوچه ولیعصر که ظرف مدت ۲۰ دقیقه از طریق بزرگراه

اتوبوس‌های بی آر تی یزد

پنج دستگاه اتوبوس بی آر تی (BRT) در سازمان حمل و نقل یزد وجود دارند. کریدور شماره ۳، حجم وسیعی از مسافران را در حد فاصل پایانه غدیر، بلوار شهید دهقان، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار دولت آباد، بلوار نواب صفوی، بلوار صابر یزدی، پایانه امام خمینی (ره) و بالعکس جابجا می‌کند.

غذاهای محلی یزد

یکی از معروف‌ترین غذاهای یزد خورشت قیمه نخود است که بسیار به قیمه معمولی شباهت دارد، اما در طبخ آن از نخود استفاده می‌شود. کوفته نخودچی هم از پرطرفدارترین غذاهای یزد است که به کوفته تبریزی شباهت دارد، اما با فوت و فن یزدی طبخ می‌شود. خورشت به‌آلو، غذای سنتی این شهر، مناسب برای کسانی است که به طعم‌های ملس علاقه دارند.

طبخ انواع آش‌ها در یزد پیشینه‌ای طولانی دارند. در بعضی از انواع این آش‌ها از رب انار یا آبغوره یا سرکه، به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. انواع سبزیجات از مواد اصلی این آش‌ها هستند. آش شولی، آش گندم، آش شلغم، آش کلم، آش انار و آش آبغوره، نمونه‌هایی از آش‌های یزد هستند.

غذاهای یزد بسیار خوش‌طعم و لذیذ هستند و اگر از آن دست افرادی هستید که در سفر غذاهای محلی را تجربه می‌کنید، حتما این غذاها را در سفر به یزد را امتحان کنید.

راهنمای سفر به یزد – یزد در کجا اقامت کنیم؟

شاید دغدغه شما در سفر به این شهر دیدنی این باشد که یزد در کجا اقامت کنیم؟ یزد، یک شهر سنتی و توریستی است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان به این شهر سفر می‌کنند. این شهر حیرت‌انگیز مملو از هتل‌های تاریخی، سنتی و در عین حال لوکس و مدرن است. قطعا اقامت در هتل‌های سنتی بسیار لذت‌بخش است اما برخی هتل‌های لوکس و مدرن را برای اقامت خود ترجیح می‌دهند. از زیبایی‌های اقامت در شهر یزد این است که هتل‌های لوکس و مدرن این شهر، بافت تاریخی و معماری سنتی یزد را حفظ کرده‌اند و به خوبی اصالت این شهر باشکوه را به نمایش می‌گذارند. هتل‌های لوکس و مدرن شهر یزد بر حسب امکاناتی که به مسافران ارائه می‌دهند، قیمت‌ها و سطح‌های متفاوتی دارند که در ادامه مقاله بهترین آنها را در هر سطح و قیمتی به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین هتل های ۵ ستاره یزد

از بهترین هتل های ۵ ستاره یزد می‌توان به صفاییه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن قیمت ها می‌توانید در وبسایت الی گشت قیمت بهترین هتل های ۵ ستاره یزد را مشاهده کنید. هتل‌های لوکس یزد در مناطق خوش آب‌وهوای شهر یزد واقع شده‌اند که دسترسی راحتی به دیگر نقاط شهر دارند. هتل‌های لوکس یزد، شاهکاری از تلفیق معماری مدرن و سنتی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند که اقامتی دلپذیر را برای شما رقم می‌زنند. امکانات هتل‌های ۵ ستاره در بهترین سطح قرار دارند و به خوبی رضایت مسافران را جلب می‌کنند. اگر می‌خواهید سفری لاکچری به یزد داشته باشید، هتل ۵ ستاره صفائیه را برای اقامت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین هتل های ۴ ستاره یزد

از بهترین هتل‌ های ۴ ستاره یزد می‌توان به باغ مشیرالممالک و هتل ملک‌التجار اشاره کرد. هتل‌های ۴ ستاره یزد، امکاناتی درخور به مسافران ارائه می‌دهند و هزینه اقامت در آنها نسبت به هتل‌های ۵ ستاره پایین‌تر است. هتل‌های ۴ ستاره یزد، دارای بافت قدیمی هستند اما به کلیه امکانات رفاهی مدرن و تجهیزات پیشرفته روز دنیا مجهز شدند. در هتل‌های ۴ ستاره یزد، اتاق‌ها و سوئیت‌های سنتی وجود دارند که بالکن آنها، چشم‌اندازی فوق‌العاده از باغ زیبای این هتل‌ها را به شما نشان می‌دهند. شما می‌توانید ساعت‌ها در محوطه زیبای باغ به تماشای فواره‌های زیبا، درختان کهن و سربه‌فلک‌کشیده، حوض، نهرهای جاری و معماری اصیل بنای هتل بنشینید و از زیبایی‌ها لذت ببرید. هتل فهادان و باغ مرشد، از جمله بهترین هتل‌های ۳ ستاره یزد هستند که از نظر امکانات رفاهی و خدمات‌دهی، کمی از هتل‌های ۴ ستاره یزد ندارند.

بهترین هتل های سنتی یزد

از آن جایی که یزد شهری سنتی است، هتل‌های سنتی زیادی هم دارد که اقامت در آن ها مطمئنا لذت‌بخش‌تر از اقامت در یک هتل مدرن خواهد بود، چرا‌که مانند آنها در هر شهری پیدا نمی‌شود. از بهترین هتل های سنتی یزد می‌توان به هتل سنتی رز یزد و مهر یزد اشاره کرد. اقامت در هتل‌‌هایی سنتی که در گذشته خانه اشراف بوده‌اند، در هیچ کجای ایران جز یزد امکان‌پذیر نیست. این هتل‌ها خود قسمتی از جاذبه‌های گردشگری شهر هستند و معماری فوق‌العاده آن‌ها هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. با ورود به این هتل‌ها، شما پا به روزگاران قدیم و حال و هوای تاریخی یزد می‌گذارید. خوابیدن زیر طاق اتاق‌های تاریخی این هتل‌ها در حالی‌که مشامتان پر از بوی خشت و سفال شده است، حس متفاوتی دارد. نوشیدن چای در مهتابی اعیانی این هتل‌ها و تماشای محوطه قدیمی و حوضچه وسط حیاط لذت خاصی دارد.

بهترین اقامتگاه های بومگردی استان یزد

لذت اقامت‌های بوم گردی بسیار بیشتر و متفاوت‌تر از اقامت در هتل‌های لوکس و حتی سنتی است. بهترین اقامتگاه های بومگردی استان یزد، اقامتگاه بوم گردی ترنج، سرای کهن یزد، هومان، نقره، شعرباف، سه نیک، دوستانه و ماه بی‌بی اردکان هستند که با ارائه امکانات رفاهی و خدمات ارزشمند، اقامتی به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد. اقامتگاه‌های بومگردی یزد، حال و هوای زندگی در یزد را برای مسافران زنده می‌کند. این اقامتگاه‌ها قدمتی طولانی دارند که پس از بازسازی، ظاهر آنها به صورت سنتی حفظ شده و حتی امکانات مدرنی از جمله پارکینگ، اینترنت رایگان، خشکشویی، تهویه هوای مطبوع، رستوران و کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی به آنها افزوده شده است. در رستوران‌های اقامتگاه‌های بومگردی یزد، انواع غذاهای سنتی یزد طبخ می‌شوند و در کافی‌شاپ‌های این اقامتگاه‌ها، انواع نوشیدنی‌های سنتی و گیاهی سرو می‌شوند. همچنین اکثر اقامتگاه‌های بوم گردی استان یزد به جاذبه‌های دیدنی این استان نزدیک می‌باشند.

رستوران و فست فودهای یزد

در این راهنمای سفر به یزد تنها به معرفی تعداد کمی از بهترین رستوران های یزد خواهیم پرداخت و معیار انتخاب ما خوشنامی این رستوران ها و میزان رضایت مشتریان از آن‌ها بوده است. شاید بتوان گفت بهترین رستوران یزد که تقریبا تمامی اهالی آن را می‌شناسند و معرفی می‌کنند و مسافران دیگر هم درباره آن نظرات مثبتی دادند، رستوران ملک التجار یزد است. این رستوران در مجاورت هتل آنتیک ملک التجار قرار دارد و اولین هتل خشتی در جهان است.

رستوران ترمه و ترنج و هتل باغ مشیرالممالک یزد نیز حال و هوایی شبیه به ملک التجار دارند و کیفیت غذاهای آن‌ها بسیار بالا است. این سه مورد فضایی سنتی را در اختیار گرفته‌اند تا غذاهای سنتی ایرانی را با بالاترین کیفیت برای شما سرو کنند. از دیگر رستوران های یزد که می‌توانید با خیال راحت به سراغ آن‌ها بروید و از کیفیت بالای غذاهای آن‌ها مطمئن باشید، می‌توان به رستوران حمام خان یزد، رستوران زرین یزد، رستوران شاه مردان یزد و رستوران سنتی خوان دوحد یزد اشاره کرد. موارد بسیار دیگری وجود دارد که با کمی گشتن و پرس و جو می‌توانید آن‌ها را بیابید و در اینجا به معرفی آن‌ها نخواهیم پرداخت.

نام‌های دیگر شهر یزد

از جمله اسامی مختلفی که به شهر یزد منتسب شده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کثه: به معنی شهر دارای کتس (قنات)
  • هرفت: دژ نگهبانی
  • ایساتیس: شهر دارای چشمه یا قنات و به معنی مقدس و فرخنده
  • فرافر: دژ بالایی
  • دارالعباده: این نام پس از آمدن اسلام به این شهر اختصاص داده شد

همان‌طور که می‌بینید وجه اشتراک نام‌های مختلف یزد در طول قرن‌ها، مفاهیمی همچون قنات و چشمه بوده است که نشان می‌دهد قنات‌ها جزو مهم‌ترین بناهای این شهر بوده‌اند.

اطلاعات ضروری برای سفر به یزد

  • کد یزد: ۳۵
  • فاصله تهران تا یزد: حدودا ۶۳۱ کیلومتر (تقریبا ۶ ساعت و نیم)
  • فرودگاه یزد: فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی به آدرس آزادگان، بلوار ولایت
  • پایانه مسافربری یزد: ترمینال الغدیر یزد به آدرس جاده خضرآباد، انتهای بلوار صنعت، پایانه الغدیر
  • ایستگاه راه آهن یزد: بلوار حمیدیا، میدان راه آهن یزد
  • تلفن بیمارستان ویژه امام علی یزد: ۰۳۵۳۶۳۰۱۷۰۳
  • تلفن بیمارستان شهید رهنمون یزد: ۰۳۵۳۶۲۶۰۰۰۱
  • تلفن بیمارستان مرتاض یزد: ۰۳۵۳۸۲۴۰۰۹

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا