راهنمای سفر

راهنمای سفر به کردستان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

برای سفر به استان کردستان که یکی از استان های زیبای غرب کشور است راه های مختلفی وجود دارد و شما می توانید از مسیرهای متفاوتی با توجه به شهر مبدا خودتان را به شهرهای کردستان برسانید. در این استان شهرهای زیبایی مانند سقز، سنندج، بانه و مریوان وجود دارد که جاذبه های گردشگری متعددی را در آنها می توانید مشاهده کنید. اگر قصد سفر به این استان را دارید بهتر است با هزینه های اقامت در کردستان، بهترین تفریحات، بهترین زمان سفر و… آشنا شوید که ما در راهنمای سفر به کردستان در تودی تریپ تمام این موارد را بررسی می کنیم.

 

راهنمای سفر به استان کردستان

برای سفر به کردستان دو راه زمینی و هوایی وجود دارد. هر روزه پروازهای مستقیمی از تهران به سنندج و برعکس انجام می‌شود (فرودگاه سنندج در جنوب این شهر و در جاده‌ کامیاران واقع شده است) و از اکثر شهرهای بزرگ نیز برای سنندج اتوبوس وجود دارد. سنندج دارای دو ترمینال است: ترمینال اصلی شهر که در شرق واقع شده و برای بیشتر شهرها اتوبوس دارد و ترمینال شمالی که به ترمینال سقز معروف است.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی از تهران راهی کردستان شوید، مسیر آزادراه قزوین به‌سمت زنجان و همدان را در پیش بگیرید. در دوراهی که شما را به دو شهر کرمانشاه و همدان می‌رساند، مسیر کرمانشاه را انتخاب کنید. پس از عبور از کامیاران (اگر قصد بازگشت از همین راه را ندارید، حتما در مسیر رفت از کامیاران دیدن کنید) به سنندج می‌رسید. مسیر تهران-سنندج ۵۱۲ کیلومتر است و ۵-۶ ساعت طول می‌کشد. برای سفر از سایر شهرها نیز از سمت شرق از مسیر زنجان-بیجار، از سمت همدان از مسیر همدان-قروه ، از سمت شمال (آذربایجان غربی) از مسیر تکاب-بیجار، بوکان-سقز و سردشت-بانه و از سمت جنوب از مسیر کرمانشاه-باختران به کردستان خواهید رسید.

 

دسترسی به کردستان

برای دسترسی به کردستان می توانید هم به صورت زمینی اقدام به سفر کنید و هم هوایی! اگر بخواهید زمینی به سمت این استان بروید از تهران تا سنندج مرکز کردستان حدودا ۵۰۰ کیلومتر راه است. این مسیر را می توانید هم با اتوبوس بروید و هم با اتومبیل شخصی خودتان.

اگر هم ترجیح می دهید که راحت تر سفر کنید می توانید با هواپیما به سمت این شهر بروید.

 

فاصله کردستان با دیگر استان های ایران

  • فاصله ی سنندج تا تهران ۴۹۴ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا اصفهان ۷۰۱ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا شیراز ۱۱۸۵ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا تبریز ۴۵۱ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا مشهد ۱۳۷۶ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا زاهدان ۱۸۰۶ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا بندرعباس ۱۶۰۵ کیلومتر
  • فاصله ی سنندج تا اهواز ۶۱۶ کیلومتر

 

چجوری به کردستان سفر کنیم؟

برای سفر به استان کردستان می‌توانید هم به‌صورت زمینی و هم به‌صورت هوایی اقدام کنید. برای سفر زمینی به این استان می‌توانید از اتومبیل شخصی یا درخواست تاکسی اینترنتی بین شهری استفاده کرده، به پایانه اتوبوسرانی یا راه‌آهن شهر خود مراجعه کنید؛ این در حالی است که سفر هوایی می‌تواند برای مسافران تجربه خوشایندتری را خلق کرده و در تسهیل و تسریع روند سفر تأثیر‌گذار باشد. برای سفر زمینی از استان تهران به استان کردستان لازم است مسافتی حدود ۵۰۰ کیلومتر را طی کنید.

فاصله شهر سنندج با شهر‌های تهران، مشهد، تبریز، اهواز، بندرعباس، شیراز، اصفهان و زاهدان به ترتیب ۴۹۴، ۱۳۷۶، ۴۵۱، ۶۱۶، ۱۶۰۵، ۱۱۸۵، ۷۰۱ و ۱۸۰۶ کیلومتر است. در نهایت یک خبر خوب برای شما داریم و آن هم این است که با کمک سرویس بلیت سفر اسنپ می‌توانید بلیت موردنظر خود را رزرو و به کردستان سفر کنید.

 

بهترین زمان سفر به استان کردستان

اگر اهل سفرهای زمستانی نیستید، بهترین زمان برای سفر به کردستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر است. برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت بارانی هم، به‌علت بارندگی زیاد و سرسبزی منطقه، بهترین زمان فرودین و اردیبهشت است. طرفداران اسکی و برف هم بهتر است در فصل زمستان به این استان سفر کنند.

 

هزینه‌ های سفر به استان کردستان

هزینه‌ اقامت

مثل سایر استان‌ها بهترین گزینه برای سفر به کردستان، اقامت پیش دوستان و آشنایان و افراد بومی است؛ زیرا به این شکل بهتر با فرهنگ و فضای کردستان آشنا می‌شوید. اما اگر چنین امکانی را ندارید، نگران نباشید. هتل های استان کردستان سطوح مختلفی دارند. در تمام شهرها نیز مهمان‌پذیرهایی با هزینه‌های پایین‌تر برای گردشگران واقع شده‌اند. علاوه بر این در کنار برخی از تفریحگاه‌ها نیز مثل پارک آبیدر چادرهایی برای مسافران تعبیه شده است.

 

هزینه‌ خورد و خوراک

هزینه‌ خورد و خوراک در استان کردستان به نسبت بقیه‌ استان‌های ایران بسیار ارزان است.

 

هزینه‌ استفاده از فعالیت‌های تفریحی

در کردستان شما پول بسیاری بابت بازدید از جاذبه‌های گردشگری نخواهید پرداخت. بیشتر مکان‌های تاریخی و طبیعی رایگان است؛ تنها جاهای معدودی وجود دارد که ورودی ناچیزی دریافت می‌کنند. حتی اگر شما قصد ورود به پیست اسکی نسار را هم داشته باشید، مبلغ معقولی خواهید پرداخت.

 

سوغات کردستان

کردستان، استانی غنی در غرب ایران، به‌خاطر فرهنگ و تاریخ غنی‌اش شناخته شده است. این ویژگی‌ها در صنایع دستی و سوغات این استان هم به‌وضوح قابل مشاهده است. هنرمندان و صنعتگران کرد با ظرافت و ذوق خود، محصولاتی زیبا خلق می‌کنند که هرکدام یادآور ذوق و هنر این مردم است. فرش‌های نفیس، گلیم‌های رنگارنگ، گیوه‌های سنتی، زیورآلات ظریف و … فقط نمونه‌ای از این هنر بی‌نظیر هستند. در ادامه مطلب، شما را با تعدادی از مشهورترین سوغات و صنایع دستی کردستان آشنا می‌کنیم تا در سفرتان به این دیار، یادگاری‌های ارزشمندی برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

 

اقامت در کردستان و هتل های مناسب برای اقامت

برای اقامت در کردستان نسبت به این که می خواهید در کدام یکی از شهرهای این استان بزرگ باشید می تواند شرایط متفاوتی داشته باشید. اما به طور کلی این را باید بدانید که مردم این خطه از ایران بسیار مهربان، مهمان نواز و خون گرم هستند و خیلی کم پیش آمده است که مسافری در این شهر احساس تنهایی کند.

  • هتل های سنندج
  • هتل های مریوان
  • هتل های بانه
  • هتل های سقز

هتل هاله بانه (۵ ستاره)

آدرس: بانه، خیابان مطهری، میدان فرمانداری

هتل زانا بانه (۳ ستاره)

آدرس: کردستان، جاده سقز، ورودی بانه، رو به روی ترمینال اصلی

هتل شار بانه (۲ ستاره)

آدرس: بانه، میدان آزادی، بلوار بلال حبشی

 

رستوران‌ های استان کردستان

اغلب کسانی که به این استان سفر می‌کنند از کباب‌های لذیذ آن بسیار تعریف می‌کنند. اما کردستان غذاهای محلی نیز دارد که چندان مشهور نیستند؛ مثل آش کشک، آش عدس بلغور، آش دانه کولانه، آش هالاو و شلکینه که آخری مخصوص مهمانی‌های دسته‌جمعی است و در فصل بهار پخته می‌شود، این غذاها متاسفانه به‌سادگی در رستوران‌ های استان کردستان پیدا نمی‌شود.

از رستوران‌های خوب شهر سنندج می‌توان به رستوران جهان‌نما در خیابان طالقانی (که غذاهای ایرانی و فرنگی را سرو می‌کند و دلمه‌ مخصوص کردی‌هایش پیشنهاد می‌شود)، رستوران شیدا در خیابان شهید تعریف (به‌خصوص کباب‌های آن)، رستوران خان‌سالار در خیابان پاسداران (به‌خصوص کباب و دیزی این رستوران) و رستوران ایتالیایی دایان اشاره کرد. در شهر مریوان هم رستوران‌های «ژ مه ن» و «مم و زین» رستوران‌های خوبی هستند. اگر به زریوار هم سفر می‌کنید حتما از ماهی‌هایی که کنار دریاچه صید و طبخ می‌شوند نوش جان کنید.

 

جا‌های دیدنی و گردشگری شهر کردستان

دیدنی‌های کردستان و مناطق گردشگری این استان از مهم‌ترین شاخصه‌های این ناحیه کردنشین به شمار می‌آید. اگر این سؤال که “برای کردستان گردی کجا برویم؟ ” در ذهن شما نیز وجود دارد، در ادامه این راهنمای سفر به کردستان، همراه ما باشید تا با بهترین و جذاب‌ترین مناطق گردشگری استان کردستان آشنا شوید.

 

عمارت آصف

عمارت یا خانه آصف وزیری که ساخت آن به دوره صفویه برمی‌گردد، از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی واقع در شهر سنندج استان کردستان است. این عمارت را می‌توان سنبلی از شناسنامه تاریخی و باستانی این استان دانست که گنجینه و موزه‌ای نفیس از مردم‌شناسی و آشنایی با اصالت مردمان کرد محسوب می‌شود و از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. معماری شگفت‌انگیز و گچ‌بری‌های زیبای این بنای تاریخی چشم هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. برای دیدن این بنای تاریخی می‌توانید در جریان سفر خود به شهر سنندج، سری به عمارت آصف بزنید.

 

آبشار گویله

این آبشار یکی از آبشار‌های متعددی بوده که در استان کردستان وجود دارد و در شهر مریوان واقع است‌. این آبشار زیبا در روستای گویله و ۲۰ کیلومتری شهر مریوان دیده می‌شود‌. ازآنجایی‌که فاصله آبشار گویله و جاده تنها یک کیلومتر است، می‌توان در هنگام عبور از جاده این آبشار را مشاهده کرد؛ اما برای تماشای نزدیک آن به حدود یک ساعت کوه‌نوردی نیاز است.

 

آبشار بل

روستای بل از دیدنی‌های کردستان است که در شهر مریوان قرار دارد و آبشار بل واقع در این روستا، مانند نگینی بر انگشتر می‌درخشد. این آبشار از دل سنگی کوه روانه شده و منظره‌ای جذاب را برای روستا رقم می‌زند. چشمه بل که منشأ آبشار بل به شمار می‌آید نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی است. دریاچه شکل‌گرفته در نتیجه ریزش آبشار هم مکانی مناسب برای قایق‌سواری و گذران اوقات فراغت گردشگران است.

 

جنگل‌های بانه

این جنگل‌های سبز در استان کردستان و بخش شمالی زاگرس واقع شده‌اند. گلابی وحشی، برودار، زالزالک وحشی، کیکم و بنه از جمله پوشش گیاهی این جنگل‌های وسیع محسوب می‌شوند. انبوهی از درختان بلوط نیز در این جنگل‌ها وجود دارند و به هنگام خزان با برگ‌هایی به رنگ زرد، نارنجی و قرمز، منظره‌ای چشم‌نواز ایجاد می‌کنند. این جنگل‌ها به طور تقریبی ۵۰ هزار هکتار وسعت دارند و با تراکمی از درختان سبز و زیبا جزء بهترین امکان برای تفریح و تفرج گردشگران به شمار می‌آیند.

 

بام ایران

بیجار به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران در استان کردستان واقع شده و ارتفاع آن از سنندج ۴۲۵ متر و از تهران ۷۷۰ متر بلندتر است. بلندای این شهر دلیل شهرت آن با نام بام ایران است. بیجار در گذشته به‌عنوان مرکز ولایت گروس از مهم‌ترین شهر‌های کردنشین محسوب می‌شد. این شهر به دلیل برخورداری از مناطقی مملو از درختان بید با نام “بیدزار” شناخته شد و این نام در زبان محلی به بیجار تغییر یافت.

 

چشمه بابا گرگر

این چشمه در روستایی به همین نام، در ۱۸ کیلومتری بخش شمال شرقی شهرستان قروه استان کردستان قرار دارد. آبی که از این چشمه جریان می‌گیرد نهایتا به استخری بزرگ، گرد و عمیق به محیط ۲۰۰ مترمربع می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی ایجاد می‌کند. آب چشمه بابا گرگر به دلیل برخورداری از املاح و عناصر مختلفی مانند گوگرد به رنگ قرمز یا زرد دیده می‌شود و این ویژگی، نقطه تمایز زیبایی‌های این چشمه با سایر چشمه‌های این استان است. املاح و عناصر موجود در آب چشمه بابا گرگر، برای فعالیت‌های آب‌درمانی و درمان بیماری‌های پوستی، امراض گوارشی، سوءهاضمه، تورم، التهاب مفاصل و … مفید تلقی می‌شود.

 

کوه آوالان

این کوه واقع در بخش جنوبی مرکز استان و در قسمت مشرف به جاده سنندج به کامیاران قرار دارد. کوه آوالان با ارتفاعی حدود ۲۹۵۰ متر، به “زره”، “هه واره” و “عبدالامان” نیز معروف است و بهترین مکان برای کوهنوردی علاقه‌مندان به کوه‌نوردی به‌حساب می‌آید.

 

روستای گلین

این روستای پلکانی از جذاب‌ترین دیدنی‌های کردستان محسوب می‌شود و متشکل از بافتی سنتی با ساختاری پلکانی و خانه‌هایی ساخته شده از کاهگل است. در مسیر این روستا با باغ‌های سرسبز و درختان توت، شاتوت، گردو و بوته‌های توت‌فرنگی مواجه می‌شوید که زیر نور خورشید، درخشندگی خاصی دارند. برای افرادی که به مکانی دنج و آرام برای استراحت و گذران تعطیلات چندروزه نیاز دارند، روستای گلین قطعه‌ای از بهشت است که بوی سبزه تازه و نان محلی، صدای رودخانه و آوای پرندگان فضایی آرام‌بخش و خوشایند را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

 

قرآن تاریخی نگل

یکی از جذاب‌ترین آثار هنری که در این استان قرار دارد، قرآن تاریخی نگل است. این قرآن هزار سال عمر داشته و به فرمان عثمان بن عفان با خط کوفی به نگارش درآمده است.

 

شماره‌های تلفن‌های ضروری استان کردستان

در سفر به هر مقصد گردشگری، لازم است تا شماره‌تلفن‌های ضروری آن مقصد را نیز بدانید:

  • پلیس ۱۱۰
  • ارتباط با دولت ۱۱۱
  • هلال‌احمر ۱۱۲
  • اداره اطلاعات ۱۱۳
  • اطلاعات سپاه ۱۱۴
  • اورژانس ۱۱۵
  • حراست انتظامی ۱۱۶
  • خرابی تلفن ثابت ۱۱۷
  • اطلاعات تلفن ثابت ۱۱۸
  • پلیس‌راه ۱۲۰
  • اتفاقات برق ۱۲۱
  • اتفاقات آب ۱۲۲
  • اورژانس بهزیستی ۱۲۳
  • آتش‌نشانی ۱۲۵
  • تاکسی برون‌شهری ۱۳۳
  • هوا‌شناسی ۱۳۴
  • اداره پست ۱۹۳
  • خرابی گاز ۱۹۴
  • حفظ منابع طبیعی ۱۵۰۴
  • حفظ محیط‌زیست ۱۵۴۰
  • پزشک خانواده ۱۵۹۰
  • فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ۳۶۴۳۵
  • اداره اماکن استان کردستان ۳۴۱۳۵
  • اداره اماکن شهرستان سقز ۲۳۹۹۹
  • اداره اماکن شهرستان مریوان ۲۸۹۰۱
  • اداره اماکن شهرستان قروه ۲۴۲۴
  • اداره اماکن شهرستان بیجار ۴۴۴۳
  • اداره اماکن شهرستان بانه ۲۳۵۶
  • میراث‌فرهنگی استان کردستان ۵۳۷۰۴
  • استانداری کردستان ۲۸۰۰۱
  • شهرداری سنندج ۵۴۷۰۵
  • فرودگاه سنندج ۲۳۴۳۵
  • دادگستری سنندج ۳۵۴۱۵
  • اداره راه‌وترابری استان ۲۲۵۵۰
  • نیروی انتظامی ۳۶۱۴۵
  • هلال‌احمر ۲۲۵۵۴
  • مرکز بهداشت و درمان ۳۵۹۰۱
  • ثبت‌اسناد استان ۳۵۸۲۵

توجه داشته باشید که کد پیش‌شماره استان کردستان ۰۸۷ بوده که برای برقراری تماس با شماره‌های غیرضروری، این کد را شماره‌گیری کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله به ارائه راهنمای سفر به کردستان پرداخته و شما را با جاذبه‌های گردشگری، موقعیت جغرافیایی، مراسم آیینی، غذا‌های محلی، سوغاتی‌ها و… استان کردستان آشنا کردیم. زیبایی‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی شهر‌ها و مناطق این استان می‌تواند بازدیدکنندگان را برای سفر و گذران تعطیلات و اوقات فراغت به این ناحیه جذب کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا