راهنمای سفر

راهنمای سفر به لرستان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

لرستان یکی از استان های غربی کشور است که جاذبه های گردشگری متعددی را به خصوص در شهرهایی مانند الیگودرز، خرم آباد و دورود جای داده است. برای سفر به لرستان بهتر است قبل از هر چیز راهنمای سفر به استان لرستان را مطالعه کنید تا با هزینه های این سفر، اقامتگاه ها، تفریحات، بهترین زمان سفر و مسیرهای دسترسی به لرستان آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این موارد می پردازیم تا بتوانید بهترین مسیر را برای سفر خود انتخاب و سفر خوبی را تجربه کنید.

 

مشخصات جغرافیایی لرستان

استان لرستان که در غرب کشور قرار گرفته، مساحتی حدود ۲۸۲۹۴ کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن در آخرین سرشماری، حدود یک میلیون و چهارصدهزار نفر بود. سفر به لرستان به خاطر داشتن کوه‌های بلند و زیبا، چشمه‌ها و آبشارهایش محبوبیت دارد، ولی برای طبیعت‌گردان، جنگل‌های بلوط شناخته‌شده‌تر هستند. 

راهنمای سفر به لرستان قرار است به شما اطلاعاتی در مورد استان بدهد، پس بگذارید کمی از این شهر بگویم. لرستان در منطقه‌ای مدیترانه‌ای قرار گرفته و چهار فصل است. چیزی که سفر به این استان را جذاب می‌کند، فقط دیدنی های لرستان نیست. این استان جاذبه‌های تاریخی دارد که ریشه‌های عمیق در تاریخ بشر دارند. 

از شهرهای مهم و جاهای دیدنی لرستان می‌توانم به خرم‌آباد (مرکز استان)، پلدختر، بروجرد و الیگودرز اشاره کنم که حتما اسم آن‌ها را شنیده‌اید. استان لرستان از شمال به همدان، از شمال شرقی به استان مرکزی، از شمال غربی به کرمانشاه، از غرب به ایلام، از شرق به اصفهان، از جنوب شرقی به چهارمحال و بختیاری و از جنوب به خوزستان منتهی می‌شود. تصورش را بکنید ۷ استان، لرستان را احاطه کرده‌اند. ۷ استانی که آب‌وهوا و اقلیمی متفاوت از هم دارند و گُلِ سر سبد آن‌ها هم لرستان است.

بنابراین جای تعجبی ندارد که سفر به لرستان انقدر خاطره‌انگیز و جذاب باشد.

راهنمای سفر به استان لرستان

برای سفر به لرستان چهار راه وجود دارد: از طریق هواپیما از شهرهای تهران و مشهد، از طریق راه‌آهن به مقصد دورود، از طریق اتوبوس از اکثر شهرهای بزرگ (مثل تهران، اصفهان،اهواز، مشهد و…) یا با وسیله‌ نقلیه‌ شخصی. اما اگر قصد بازدید از جاذبه‌های طبیعی لرستان را دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از وسیله‌ نقلیه‌ شخصی است، چراکه بسیاری از این مناطق دیدنی، نه در خود شهرها که در مسیرهای بین شهری قرار دارند و بهتر است که یا وسایل نقلیه‌ خودتان را همراهتان ببرید یا در صورتی که مهمان کسی هستید، با میزبان‌تان در سفر به این مناطق همراه شوید. در هر صورت فرصت پرسه‌زنی در مناطق بکر بین شهری این سرزمین را از دست ندهید.

سفر به لرستان با هواپیما

مطمئناً سفر با هواپیما می‌تواند راحت‌ترین روش باشد. شما می‌توانید با تهیه بلیت هواپیما بسته به مساحت شهرتان تا استان لرستان در طی چند ساعت در فرودگاه خرم‌آباد باشید.

مشکل این روش قیمت‌های بالای بلیت هواپیما است و همچنین در این روش از دیدن جاده‌های زیبا و مناظر بکر جاده‌های لرستان نیز بی‌بهره خواهید ماند.

سفر به لرستان با اتوبوس

برای بسیاری از افراد اتوبوس بهترین گزینه برای مسافرت‌های بین استانی است. در این روش شما می‌توانید از مناظر لذت ببرید.

سفر با اتوبوس می‌تواند خستگی ناشی از رانندگی طولانی را نیز در برنداشته باشد. خرید بلیت اتوبوس نیز نسبت به بلیت هواپیما بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

سفر به لرستان با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی و رانندگی در جاده نیز برای برخی از افراد بسیار لذت‌بخش است. همچنین می‌توانید هر زمان که دوست داشتید متوقف شده و استراحت کنید. در سفر با ماشین شخصی لازم است هزینه‌هایی مانند بنزین و … را نیز در نظر بگیرید.

 سفر به لرستان با قطار

شما می‌توانید با تهیه کردن بلیت قطار با قطار به لرستان سفر کنید. شهرستان دورود در استان لرستان دارای ایستگاه قطار بوده و شما می‌توانید به‌ آسانی از این طریق به لرستان سفر کنید.

سفر با قطار بسیار راحت و ارزان‌تر است و همچنین شما با این روش سفر می‌توانید مناظر بکری را از کوه‌ها و جنگل‌های لرستان ببینید.

بهترین زمان سفر به لرستان

لرستان آب‌وهوایی چهار فصل دارد، پس در هر فصلی از سال می‌توانید به این استان سفر کرده و از جاذبه های گردشگری لرستان لذت ببرید. فقط باید منطقه گردشگری را با دقت انتخاب کنید. با توجه به اینکه آب‌وهوای غالب در این استان معتدل و سرد است، پیشنهاد می‌کنم در راهنمای سفر به لرستان، بهار، خصوصا اردیبهشت را انتخاب کنید. 

فقط یادتان باشد که گردشگرهای دیگر هم مثل شما می‌خواهند در بهترین آب‌وهوا به دیدن زیبایی‌ها و جاهای دیدنی لرستان بروند، پس باید با شلوغی کنار بیایید. اگر مثل علاقه‌ای به دیدن جاذبه های گردشگری لرستان در شلوغی و هیاهو ندارید، بهترین گزینه، تابستان است. لازم شد بگویم که قسمت‌های جنوبی لرستان تقریبا جزو مناطق گرم است و شاید بتوان در فصل پاییز هم به این منطقه سفر کرد.

هزینه‌ های سفر به استان لرستان

هزینه‌ اقامت

هزینه‌ اقامت در هتل های استان لرستان نسبت به سایر شهرها و استان‌ها بسیار کمتر است. می‌توانید در هتل‌های چهارستاره‌ شهرهای بزرگ استان یعنی خرم‌آباد و بروجرد اقامت کنید. هتل‌های سه ستاره و دو ستاره‌ متعددی نیز در این شهرها وجود دارند. در شهرهای دورود و الیگودرز هتل‌های ارزان‌قیمت‌تری وجود دارد. علاوه بر این‌ها، مهمان‌پذیرهایی بسیاری نیز در شهرهای مختلف با هزینه‌های بسیار پایین وجود دارند و برای شما سفر کم‌هزینه‌ای را رقم می‌زنند. پیشنهاد کجارو برای اقامت شما در استان لرستان این است که در هرکدام از شهرهای بزرگ مثل خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز یک یا دو شب را اقامت کنید تا بتوانید از جاذبه‌های هرکدام از این شهرها دیدن کنید و وقت کمتری را در سفرهای بین شهری تلف کنید.

هزینه‌ خورد و خوراک

هزینه‌ خورد و خوراک در استان لرستان نسبت به سایر استان‌های ایران بسیار ارزان است.

هزینه استفاده از فعالیت‌های تفریحی

در استان لرستان هزینه‌ چندانی بابت بازدید از جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی دریافت نمی‌شود. قلعه‌ فلک‌الافلاک ورودی دارد. غیر از این شما جز برای فعالیت‌های قابل پیش‌بینی مثل استفاده‌ از قایق‌های دریاچه‌ کیو و اقامت در تفریحگاه بیشه، هزینه‌ای برای فعالیت‌های تفریحی در استان لرستان نخواهید پرداخت.

بازدید از جاهای دیدنی استان لرستان و گردش در شهرها

برای گردش در شهرهای استان لرستان به یک برنامه روزی چند روزه نیاز دارید. این برنامه‌ریزی می‌تواند به این صورت باشد که:

روز اول سفر

سفر به لرستان را می‌توانید با رفتن به مکان‌های تاریخی شهر خرم‌آباد آغاز کنید. قلعه فلک‌الافلاک یکی از مکان‌هایی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

در اطراف این قلعه دیدنی نیز بازار سنتی لرستان واقع شده که می‌توانید از آن نیز دیدن کنید. همچنین در روز اول سفر می‌توانید از مکان‌های دیدنی مانند: گرداب سنگی، حمام گپ، خانه آخوند آبو و دریاچه کیو نیز دیدن کنید.

روز دوم سفر

در روز دوم سفرتان لازم است از میان تعداد زیاد آبشارهای لرستان یکی را انتخاب کنید. می‌توانید در ابتدا به آبشار نوژیان رفته و نیمی از روز را در آنجا سپری کنید.

در ادامه نیز به دیدن پل شاپوری رفته و مناره آجری و سنگ‌نوشته را نیز ببینید. در پایان روز و با تاریک شدن هوا رفتن به بام لرستان و تماشای شهر بسیار جذاب است. همچنین می‌توانید به رصد خانه کاسین واقع در بام لرستان رفته و با تلسکوپ، آسمان شب را تماشا کنید.

روز سوم سفر

در این روز می‌توانید از آبشار بیشه در نزدیکی شهرستان دورود دیدن کنید. تماشای آبشار بیشه را نباید از دست بدهید. در ادامه می‌توانید به شهرستان کوهدشت بروید و دره شگفت‌انگیز شیرز را از نزدیک ببینید.

پس از آن نیز شهرستان پلدختر و بازدید از آبشار افرینه و تالاب‌های پلدختر می‌تواند مقصد بعدی سفر شما در این روز باشد.

روز چهارم سفر

دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود است. شما می‌توانید در ابتدا به تماشای زیبایی این دریاچه بروید و از تماشای آن لذت ببرید. برای رفتن به دریاچه گهر بهتر است که حداقل 2 روز را به خاطر مسافت پیاده روی 6 ساعته آن در نظر بگیرید.

در ادامه به بروجرد رفته و از مکان‌های دیدنی این شهرستان مانند گردشگاه چغا سرخه، مسجد جامع بروجرد و همچنین بازار بروجرد نیز دیدن کنید.

حمل ‌و نقل در لرستان چطور است؟

چالش اصلی در سفر به لرستان، استفاده از وسایل حمل‌ونقل است. این استان فعلا مترو ندارد اما قرارگاه خاتم‌الانبیاء قراردادی بسته که شاید بتواند مونوریل را به این استان بیاورد. تصورش را بکنید راهنمای سفر به لرستان با وجود قطاری که از سطح زمین فاصله دارد و یک جورهایی میان هواست، چقدر جذاب می‌شود. 

در بخش‌های مختلف شهرهای مهم استان مثل خرم‌آباد، ایستگاه‌های اتوبوس راه‌اندازی شده و مسافرگیری دارد اما خب شاید بهتر باشد با تاکسی بروید تا زودتر به مقصد برسید. برای مناطق مهم و گردشگری استان و جاهای دیدنی لرستان خطوط تاکسی در نظر گرفته شده و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

اگر با خودروی شخصی برای سفر به لرستان و دیدن جاذبه های گردشگری آن بروید که تکلیف معلوم است. با مسیریاب خیلی راحت مسیر را پیدا می‌کنید. اما خب باید ترافیک در ساعات مختلف روز را هم در نظر بگیرید. اول صبح و عصرها، ترافیک کمی بیشتر از دیگر ساعت‌های روز است. در ادامه بعضی از وسایل حمل‌ونقل مهم استان را به شما معرفی می‌کنم.

غذاهای استان لرستان

کباب را به خاطر بسپارید! به لرستان که می‌روید اصلا بدون خوردن حداقل دو یا سه وعده کباب، به خانه برنگردید. به‌دلیل اینکه لرستان یکی از قطب‌های دام‌داری کشور است و کیفیت گوشت‌های مورد استفاده توسط رستوران‌ های استان لرستان بالاست و آن‌ها اغلب از مواد غذایی تازه استفاده می‌کنند، طعم کباب‌های این استان، با بسیاری از کباب‌هایی که خورده‌اید متفاوت است. معروف‌ترین کباب را بروجرد دارد و پس از آن خرم‌آباد و دورود هم حرف زیادی برای گفتن دارند. پیشنهاد کجارو در بروجرد به شما کبابی رضایی و رستوران پدرسالار برای کباب و جوجه‌کباب سنتی حاج شفیع است. در خرم‌آباد حتما به رستوران شمشاد نمونه که قدیمی‌ترین رستوران خرم‌آباد با نیم قرن سابقه است سر بزنید و چلو ماهیچه همراه با برنج محلی آن را امتحان کنید. پیشنهادهای دیگر رستوران زعفران طلایی (به‌خصوص چلوماهیچه‌ی گوسفندی) و رستوران گردان رنگین کمان است.

اگر میهمان ساکنان خرم‌آباد هستید می‌توانید امیدوار باشید که غذاهای محلی‌ای که متأسفانه در رستوران‌ها سرو نمی‌شوند مثل آش ترخینه (یا کشکینه، سوپ سبزیجات با بلغور گندم)، خوئک (جقلی بقو) و جگروَز (جگر گوسفند پوشیده شده با لایه‌ای از چربی) را امتحان کنید.

علاوه بر غذاها بستنی سنتی بروجرد هم چیزی است که نباید از دستش بدهید. برای خوردن این بستنی می‌توانید به بستنی‌فروشی خجسته (خیابان شهدا)، بستنی شمشاد (چهار راه حافظ) یا بستنی سنتی ویژه بهروز (خیابان بهار) مراجعه کنید.

سوغات لرستان

سوغات لرستان فقط محدود به خوراکی‌های مختلف و صنایع دستی زیبا نیست، اگر تا اینجای راهنمای سفر به لرستان آمده‌اید پس غیر از تصاویر جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ لرستان را هم با خودتان سوغات می‌برید.

  • ورشوسازی
  • جاجیم‌بافی
  • گیوه‌بافی
  • کاک
  • کلوچه بروجردی
  • سمنوی بروجرد

کلام آخر

سفر به لرستان می‌تواند از بسیاری جهات برای شما بسیار خاطره‌انگیز و جذاب باشد. دیدن آبشارهای زیبا، پل‌های تاریخی، دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی، آثار تاریخی بسیار زیاد و جذاب و…. می‌تواند این سفر را برایتان بسیار خاطره‌انگیز و به‌ یادماندنی کند.

سفر به لرستان در تابستان به علت کوهستانی بودن منطقه لرستان می‌تواند بسیار جذاب باشد زیرا می‌توانید در این فصل به دیدن آبشارهای زیبای این استان رفته و از خنکای هوای آن لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا