راهنمای سفر

راهنمای سفر به سریلانکا ۱۴۰۳ + هزینه تفریحات، اقامت و غذا

سریلانکا یکی از کشورهای کوچک جزیره ای در جنوب هندوستان محسوب می شود که تشابه فرهنگی بسیار زیادی به هند دارد. این کشور گرمسیری و زیبا از نظر مارکوپولو جهانگرد بزرگ به عنوان زیباترین جزیره دنیا شناخته شده است. به همین دلیل هم سالانه گردشگران زیادی حتی از ایران به سریلانکا سفر می کنند. با خرید تور سریلانکا می توانید خیلی راحت و بی دردسر سفر چند روزه به بهشت روی زمین داشته باشید. البته توصیه می شود حتی اگر قصد سفر با تور سریلانکا را دارید باز هم راهنمای سفر به سریلانکا را مطالعه کنید تا با جاهای دیدنی، حمل و نقل، هزینه ها، هتل ها و… آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ به بیان این مسائل می پردازیم.

کشور سریلانکا کجاست؟

سریلانکا کجاست؟ شاید تصور کنید که سریلانکا یک کشور اروپایی است، به ویژه اگر تصاویر آن را دیده باشید. اما اینگونه نیست! این کشور، یک جزیره با آب و هوای گرمسیری است که در جنوب آسیا و جنوب هندوستان در اقیانوس هند واقع شده و البته بخشی از شبه قاره هند محسوب می‌شود.

برای اطلاع از موقعیت جغرافیایی این کشور، نقشه گوگل را باز کرده و در اقیانوس هند به دنبال یک جزیره به شکل قطره اشک باشید! بله سریلانکا همینجاست. جایی که ترکیب هنرنمایی طبیعت با معماری های خاص معابد، سوژه‌های بی‌نظیری برای عکاسی ساخته‌اند.

اما کار فقط با عکاسی به پایان نمی‌رسد، تماشای طلوع و غروب خورشید آفتاب در سواحل بی‌نظیر سریلانکا و یا تجربه جت اسکی، قایق سواری و موج سواری در آب های زلال این جزیره، تجربه بی‌نظیری برای شما خواهد بود. علاوه بر این، فرهنگ و مهمان نوازی عجیب مردم این کشور شما را متعجب خواهد کرد. شاید گمان کنید که مهمان نوازی، تنها شاخصه ای در وصف ایرانیان است، اما اینطور نیست! مهمان نوازی، خونگرمی، لبخندهای دوستانه و صمیمی، عضو جدانشدنی از مردم سریلانکا هستند. سریلانکا بدون شک یکی از بهترین مقاصد خارجی برای سفر در زمستان است.

سریلانکا در کدام قاره است؟

کشور جزیره‌ای سریلانکا، بخشی از هندوستان است و در قاره آسیا قرار دارد. سری لانکا تاریخچه غنی و فرهنگ متنوعی دارد که تحت‌تأثیر آیین بودایی، هندو، اسلام و مسیحی بوده است. این کشور به طبیعت زیبا، جنگل‌های بارانی، مزارع چای، پارک‌های ملی و سواحل دیدنی شهرت دارد. سریلانکا همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان چای، قهوه، لاستیک و ادویه‌جات در جهان است.

چجوری از ایران به سریلانکا برویم؟

همان طور که در ابتدای راهنمای سفر به سریلانکا به این موضوع اشاره شد، این کشور یک جزیره در نزدیکی کشور هند است. به همین دلیل بهترین مسیر سفر به این کشور، مسیر هوایی است. امکان سفر زمینی به کشور هند و از آن به بعد با کشتی به جزیره سریلانکا هم وجود دارد. اما این مسیر سفر به سریلانکا بسیار طولانی بوده و به طور معمول مسافران زیادی از آن استقبال نمی کنند. اگر بخواهید از طریق مسیر هوایی به سریلانکا سفر کنید هم باید در بین مسیر توقف داشته باشید.

زمان پرواز به سریلانکا از ایران به مقصد میانی و میزان توقف در آن بستگی خواهد داشت. در بهترین حالت حداقل باید ۷ الی ۸ ساعت در مسیر باشید. در صورتی که به کشور هند سفر کرده باشید، سفر دریایی به سریلانکا می تواند یک تجربه بسیار عالی باشد. اما این سفر با کشتی مدت زمان زیادی طول کشیده و پیشنهاد نمی شود.

فرودگاه بین المللی سریلانکا

اولین و مهم ترین فرودگاه بین المللی سریلانکا که می خواهیم در راهنمای سفر به سریلانکا به آن اشاره کنیم، فرودگاه پایتخت این کشور، کلمبو است. فرودگاه بین المللی باندارانایک (Bandaranaike International Airport) میزبان بسیاری از پروازهای خارجی است. در واقع بیشتر مسافرانی که به سریلانکا سفر می کنند، از طریق این فرودگاه به جزیره سریلانکا می رسند. سه ترمینال در این فرودگاه مخصوص مسافران و یک ترمینال مخصوص بار است. یکی دیگر از فرودگاه های مهم سریلانکا که برخی از پروازهای خارجی در آن صورت می گیرد، فرودگاه راتمالانا (Ratmalana Airport) کلمبو است. با وجود این که امکان پرواز خارجی در این فرودگاه وجود دارد، اما بیشتر آژانس های مسافرتی تنها در مواقع اضطراری سفر خود را از طریق این فرودگاه برنامه ریزی می کنند.

در این راهنمای سفر به سریلانکا به شما توصیه می کنیم که اگر می خواهید به صورت شخصی و بدون استفاده از تور به سریلانکا سفر کنید، از فرودگاه بین المللی باندارانایک استفاده کنید. این فرودگاه امکانات بسیار بیشتری داشته و نحوه دسترسی به آن هم نسبت به سایر فرودگاه ها آسان تر است. در صورتی که پرواز شما تاخیر داشته باشد یا زود به فرودگاه رسیده باشید هم می توانید به سادگی از امکانات تفریحی، رستوران ها و فروشگاه های مدرن این فرودگاه دیدن کنید.

اطلاعات ضروری سریلانکا

اختلاف ساعت با تهران

سریلانکا در منطقه‌ زمانی GMT+5:30 واقع شده و با توجه به ساعت تابستانی، یک ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

سینهالی / تامیل

واحد پول

روپیه سریلانکا (LKR)

نوع برق شهری

برق شهری در سریلانکا ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع D، M و G هستند که در ادامه تصویر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

کد کشور

+۹۴

شماره‌های اضطراری

پلیس: ۱۱۸ / ۱۱۹

آمبولانس و آتش‌نشانی: ۱۱۰

پلیس گردشگری:  ۰۱۱-۲۴۲۱۰۵۲

جهت رانندگی

چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

کلمبو – فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی

هامبانتوتا – فرودگاه بین‌المللی ماتالا

آب و هوای کشور سریلانکا

سریلانکا، با موقعیت جغرافیایی خود در منطقه استوایی، دارای دو فصل خشک و مرطوب است. با این حال، بادهای اقیانوس هند باعث متعادل شدن شرایط آب و هوایی در این جزیره می‌شود. بخش‌های جنوبی و جنوب غربی سریلانکا گرم و مرطوب هستند، در حالی که بخش‌های شمالی و شرقی آب و هوای گرم و خشک‌تری دارد. اوايل پاييز ( مهر ) بهترین زمان برای تور سریلانکا است.

دماها در سریلانکا بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد متغیر است، دما به حدود 16 درجه سانتی‌گراد در برخی مناطق کوهستانی و مرتفع خواهد رسید. این وضعیت آب و هوایی، سریلانکا را به عنوان یک جزیره چهارفصل توصیف می‌کند و در طول تمام فصول سال، می‌توان از زیبایی‌های مختلف آن لذت برد.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

انتخاب بهترین زمان برای سفر به سریلانکا وابسته به مقصد و فعالیت‌های مورد علاقه شما است. برای تجربه بهترین شرایط آب و هوایی و لذت بردن از سواحل غربی و جنوبی، ماه‌های دسامبر تا مارس مناسب‌ترین زمان برای سفر هستند. این ماه‌ها به عنوان فصل پاییز و زمستان در سریلانکا شناخته می‌شوند و دارای آب و هوای خشک و دمای مطلوبی هستند و برای فعالیت‌های ساحلی مناسب است.

اما اگر قصد دارید بخش‌های شمالی و شرقی سریلانکا را بیشتر ببینید و از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی آن لذت ببرید، ماه‌های آوریل تا سپتامبر برای سفر مناسب‌تر هستند. این ماه‌ها به عنوان فصل بهار و تابستان در سریلانکا شناخته می‌شوند و دارای آب و هوای گرم و مرطوبی هستند و برای کاوش در مناطق داخلی و جنگل‌ها مناسب است.

به همین دلیل، قبل از برنامه ‌ریزی سفر به سریلانکا، مقصد و فعالیت‌های مورد علاقه خود را مشخص کرده و زمان مناسب برای سفر خود را انتخاب کنید.

تاریخچه سریلانکا

سریلانکا در زبان سانسکریت به معنی جزیره درخشان است. اما وقتی بازرگانان ایرانی برای اولین بار، به این جزیره رسیدند، نام آن را سرندیپ گذاشتند! حتما واژه Serendipity برای شما آشناست، بله این واژه از همان سرندیپ که یک واژه فارسی است گرفته شده و نعمت و خوش اقبالی معنا می‌شود. سرزمینی که به واسطه طبیعت، فرهنگ و تاریخ، زیبایی و هوای خوب، مردمانی خوش اقبال را پذیرایی می‌کند.

جالب است بدانید که تاریخچه این جزیره به حدود ۳ هزار سال پیش یعنی زمان پیدایش آیین بودایی بازمی‌گردد. به همین دلیل هم هست که معابد بودایی زیادی در این جزیره ساخته شده‌اند. البته در حال حاضر هم دین بیش از ۷۰ درصد مردم این کشور بودیسم است.

سریلانکا تا سال ۱۹۷۲ به نام سیلان شناخته می‌شد، اما بعدها با عنوان جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سری لانکا تغییر نام پیدا کرد. این کشور به واسطه موقعیت و منابع خاص، تا سال‌ها تحت سلطه کشورهای هلند، پرتغال و انگلیس بوده و سرانجام در سال ۱۹۴۸ به استقلال رسیده است.

چرا به سریلانکا سفر کنیم؟

محبوبیت سریلانکا بین گردشگران روزافزون است؛ زیرا این کشور در زمینه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته علاقه‌ زیاد گردشگران برای انتخاب تور سریلانکا، دلایل متعددی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. به‌جز این دلایل، ممکن است هرکسی با توجه به علاقه یا بودجه سفرش، سریلانکا را برای سفر انتخاب کند. دلایلی که در ادامه می‌بینید، از پرتکرارترین عوامل سفر به سریلانکا بین مسافران هستند.

شهرهای دیدنی سریلانکا

سریلانکا علاوه بر یک طبیعت زیبا، حیوانات وحشی و آثار باستانی بی شمار، شهرهای بسیار زیبا و جذابی هم دارد. مسافران می توانند با توجه به موقعیت مکانی این شهرها در سریلانکا، بهترین گزینه در فصل را انتخاب کرده و به این شهرها سفر کنند. گفتنی است که بیشتر شهرهای این جزیره کوچک جاذبه های گردشگری خود را دارند. اما در این راهنمای سفر به سریلانکا می خواهیم تا چند مورد از دیدنی ترین شهرهای سریلانکا را به شما معرفی کنیم. این شهرها شامل شهرهای زیر می شوند:

  • شهر کندی: در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال کلمبو قرار داشته و به دلیل داشتن بناهای قدیمی با معماری زیبا معروف است.
  • نوارا الیا: در مراکز سریلانکا قرار داشته و اصلی ترین زمین های کشت چای سریلانکا را در خود جای داده است. این شهر سریلانکا بیشتر به خاطر طبیعت زیبا و جنگل های انبوه خود شناخته می شود.
  • گاله: این شهر در جنوب غربی سریلانکا قرار گرفته و بیشتر به دلیل قدمت تاریخی ساختمان های خود مشهور است. در این شهر علاوه بر بناهای تاریخی می توانید از طبیعت زیبای سریلانکا هم دیدن کنید.
  • میریسا: این شهر در نزدیکی شرق گاله قررار داشته و یکی از شهرهای قدیمی و سنتی سریلانکاست. در این شهر می توانید با طبیعت و آداب و رسوم مردم سریلانکا بهتر آشنا شوید.
  • آناوراداپورا: این شهر یکی از شهرهای باستانی سریلانکا و یکی از قدیمی ترین شهرهای آسیاست. این شهر باستانی یکی از مهم ترین شهرهای سریلانکا بوده که در
  • یونسکو هم به ثبت رسیده است.

هزینه‌های سفر به سریلانکا

اقامت

اگر بخواهید با کمترین هزینه در سریلانکا اقامت داشته باشید، باید در مسافرخانه‌های معمولی اتاق رزرو کنید. برای اقامت در گزینه‌های لوکس و مجلل از میان هتل های سریلانکا پول بسیار بیشتر باید پرداخته شود.

غذا

کم‌هزینه‌ترین غذایی که می‌توانید در سریلانکا بخورید، برنج و کاری است. وعده‌های غذایی در رستوران‌های معمولی و هتل‌ها مسلما بیشتر قیمت دارند. اگر بخواهید در رستوران‌های لوکس غذا بخورید باید مبلغ بسیار زیادی هزینه کنید.

حمل و نقل عمومی

اگر بخواهید از اتوبوس به‌عنوان وسیله‌ نقلیه استفاده کنید، هزینه‌ کمتری باید بپردازید. اگر بخواهید دوچرخه کرایه کنید، از قطار استفاده کنید یا بعضی روزها ماشین سواری بگیرید، هزینه‌ روزانه‌ آن حدودا چند برابر می‌شود. اگر بخواهید هر روز از ماشین سواری استفاده کنید، مبلغ بسیار بیشتری را باید در نظر بگیرید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به سریلانکا

برنامه‌ریزی داشته باشید و پروازها و اماکن اقامتی را از قبل رزرو کنید: اگر بتوانید یک ماه قبل یا حتی خیلی زودتر اتاق خود را رزرو کنید، می‌توانید تخفیف قابل توجهی بگیرید. حتی می‌توانید از ۵۰ درصد کاهش قیمت بهره ببرید اگر به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید. در مورد پرواز هم این نکته را در نظر بگیرید. چند روزی سایت‌های رزرو آنلاین پرواز را در نظر بگیرید و زمانی که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید. حتما چندین سایت را چک کنید و قیمت‌ها را مقایسه کنید. پرواز در ساعت‌های خاص مثلا نیمه‌شب یا صبح زود، شانس شما را برای دریافت تخفیف‌های ویژه افزایش می‌دهد.

اگر با هواپیمایی‌های ارزان سفر می‌کنید، غذای حاضری همراهتان ببرید. چون معمولا غذاهای ارائه شده در هواپیمایی‌های ارزان، بسیار گران هستند. بارتان را تا جایی که ممکن است سبک کنید. چون هواپیمایی‌های ارزان اخیرا بابت بار اضافه هزینه‌های سنگینی دریافت می‌کنند.

روزهای منتهی به سفرتان، در وب‌سایت www.mydeals.lk ثبت نام کنید تا از تخفیف‌های مختلف باخبر شوید. گاهی در این وب‌سایت می‌توانید رستورانی با ۴۰ درصد تخفیف پیدا کنید.

از تجربیات و غذاهای محلی لذت ببرید: همه‌ کشورها مناطقی دارند که توریستی محسوب می‌شوند و هزینه‌ها در این جاذبه‌ها و نواحی اطراف آن‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط است. برای اینکه از چنین جاهایی فاصله بگیرید، با یکی از اهالی منطقه صحبت کنید. از او در مورد تجربیات ناب ولی غیرتوریستی منطقه بپرسید.

در وب‌سایت  www.withlocals.com می‌توانید از تجربیات اهالی استفاده کنید. در این وب‌سایت می‌توانید افرادی را پیدا کنید که در منزل خودشان به شما یاد می‌دهند که غذای محلی درست کنید. مطمئنا تجربه‌ غذا خوردن با یک خانواده‌ محلی در منزل آن‌ها، بسیار متفاوت‌ و منحصربه‌فرد خواهد بود. همچنین، اهالی ممکن است تورهایی را به شما معرفی کنند که در هیچ آژانس گردشگری اسمی از آن‌ها برده نمی‌شود اما ارزش دارند که برای آن‌ها وقت بگذارید.

به‌جای اینکه به رستوران‌های گران‌قیمت و توریستی بروید، غذاهای خیابانی را امتحان کنید و در رستوران‌های کوچک محلی غذا میل کنید.

در بازارهای مواد غذایی هم می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات را خریداری کنید. این محصولات، تازه، سالم و ارزان هستند. میوه‌هایی که در سری‌‌لانکا می‌بیند، بسیار متنوع هستند و بدون امتحان کردن آن‌ها نباید این کشور را ترک کنید.

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید: شیوه‌ حمل و نقلی که انتخاب می‌کند به منطقه، برنامه سفر و تعداد همراهان شما بستگی دارد. شهرهای سریلانکا معمولا توک توک دارند. این وسایل نقلیه‌ که دارای سه چرخ هستند، به‌ازای کیلومتر اول ۵۰ روپیه و برای کیلومترهای بعدی  ۴۰ روپیه هزینه دریافت می‌کنند. در شهر کلمبو، توک توک بهترین و راحت‌ترین روش برای گشت‌و‌گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های مختلف در مدت زمان کوتاه است.

اگر نمی‌توانید از توک توک استفاده کنید، اتوبوس را در نظر بگیرید. هزینه‌ آن‌ها برای مسیرهای سه تا چهار کیلومتری در حدود ۲۰ روپیه است. اگر بار زیاد و چمدان‌های بزرگ داشته باشید، باید بابت آن هم هزینه جداگانه بپردازید. برای سفرهای طولانی می‌توانید از اتوبوس و قطار استفاده کنید. در وب‌سایت راه‌آهن سریلانکا می‌توانید برنامه‌ سفر قطارها را مشاهده کنید: http://www.eservices.railway.gov.lk

برای انتخاب وسیله‌ حمل و نقل مناسب، می‌توانید با اهالی هم مشورت کنید.

در فصل خلوت سال سفر کنید: موثرترین کاری که برای کاهش هزینه‌ سفرتان می‌توانید انجام دهید این است که در فصل کم‌گردشگر یا آف‌سیزن سفر کنید. فصل پرگردشگر در سری ‌لانکا از نوامبر تا مارس است؛ زمانی که بسیاری از کشورهای دنیا فصل زمستان را می‌گذارنند و برای تعطیلات زمستانی این مقصد گرم را انتخاب می‌کنند.

سفر در فصل خلوت سال، تا ۵۰ درصد هزینه‌های سفرتان را کاهش می‌دهد.

از جاذبه‌های رایگان استفاده کنید: بسیاری از فعالیت‌های تفریحی و دیدنی‌های سریلانکا رایگان هستند. مثلا تورهای دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی، شنا در سواحل، صعود از کوه‌ها، بازدید از بازارهای محلی، بازدید از بازارهای شناور، شرکت در رویدادهای فرهنگی خیابانی، بازدید از نمایشگاه‌های خیابانی و…

در خانه‌ یکی از اهالی اقامت کنید: با این کار می‌توانید هزینه‌ سفر خود را ۵۰ درصد کاهش دهید نسبت به زمانی که بخواهید در هتل اقامت کنید. مطمئن باشید که استفاده از این شیوه، امن و البته تجربه‌ای منحصربه‌فرد است و می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید. وب‌سایت‌های زیادی برای پیدا کردن و رزرو مکان اقامت در منزل اهالی کشورهای مختلف وجود دارد که یکی از بهترین‌های آن‌ها سایت Airbnb است. خدمات این سایت کاملا دوستدار کاربر و شفاف است، ضمن اینکه هزینه‌ بسیار کمی دارد.

بطری آب همراه ببرید: اگر بخواهید در رستوران‌ها و خیابان‌ها، هر جا که تشنه شدید، آب بسته‌بندی شده بخرید، در پایان سفر متوجه می‌شوید که هزینه‌ زیادی فقط بابت خرید آب پرداخت کرده‌اید. بطری آب یا قمقمه‌ خود را همه جا همراه ببرید و هر زمان به آب سالم دسترسی داشتید آن را پر کنید. اگر خوراکی یا نوشیدنی لازم دارید آن را از سوپرمارکت‌ها بگیرید چون ممکن است هتل‌ها آن‌ها را بیشتر از قیمت واقعی با شما حساب کنند.

خودتان آشپزی کنید: تعداد بسیار کمی از افراد به این کار علاقه نشان می‌دهند که در سفر خودشان آشپزی کنند. اما این کار می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و متفاوت باشد. لازم نیست غذای مفصل بپزید، غذاهای حاضری و سبک را در برنامه‌ غذایی خود بگنجانید.

اگر می‌خواهید در رستوران غذا بخورید، در وعده‌ ناهار این کار را انجام دهید. بسیاری از رستوران‌ های سریلانکا بابت وعده‌ ناهار، منوهای ارزان‌تری نسبت به شام دارند. اگر صبحانه‌ مفصل بخورید، ناهار را در رستوران بخورید و یک شام سبک خودتان بپزید، هم برای سلامتی شما بهتر است و هم برای کیف پولتان.

سیم کارت محلی بگیرید: اگر بخواهید از سیم‌کارت خودتان استفاده کنید، هزینه‌های شما بسیار افزایش می‌یابد. هزینه‌ استفاده از تلفن همراه در سریلانکا نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا ارزان‌تر است. این مطلب هم برای تماس‌های داخلی صادق است و هم تماس‌های خارجی.

یک سیم کارت محلی با پکیج‌های دیتا و تماس تهیه کنید. با این کار می‌توانید به‌راحتی و با قیمت ارزان با اماکن توریستی و اقامتی مختلف تماس بگیرید و به‌راحتی از اینترنت استفاده کنید. اپراتورهای Dialog و Mobitel آنتن‌دهی خوبی در سراسر سریلانکا دارند.

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

حمل و نقل در سریلانکا بسیار گسترده و متنوع است و انتخاب روش مناسب بستگی به مقصد، زمان و ترجیحات شما دارد. این کشور امکاناتی مانند قطار، ریکشا، اتوبوس و تاکسی را ارائه می‌دهد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

از آنجا که قطار به عنوان یکی از ارزان‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های حمل و نقل در سریلانکا شناخته می‌شود، برای سفرهای طولانی گزینه مناسبی است. اما برای جابجایی درون شهری و کوتاه مدت، استفاده از ریکشا یا تاکسی بهترین گزینه است. همچنین، دوچرخه سواری نیز در برخی مناطق شهری راهی موثر برای گشت و گذار و استفاده از حمل و نقل سریع است.

در هر صورت، بهتر است قبل از سفر به سریلانکا، برنامه ریزی دقیقی برای حمل و نقل خود داشته باشید و با شرایط و مختلف آن آشنا شوید تا سفری راحتی داشته باشید.

راهنمای دریافت ویزا توریستی سریلانکا

اگر قصد سفر به این جزیره گرمسیری زیبا را داشته باشید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که آیا سفر به سریلانکا ویزا می‌خواهد. خوشبختانه برای دریافت ویزا سریلانکا نیازی نیست تا به سفارت این کشور مراجعه کنید، زیرا صدور ویزا به صورت آنلاین و یا حتی در فرودگاه نیز امکانپذیر است.

با داشتن ویزا توریستی سریلانکا تا ۳۰ روز اجازه اقامت در این کشور را خواهید داشت. البته ویزای فرودگاهی معطلی زیادی دارد و پیشنهاد می‌شود که از ویزای الکترونیکی استفاده کنید. برای دریافت این ویزا باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • مدارک شناسایی
  • فرم تکمیل شده آنلاین
  • پاسپورت با اعتبار حداقل شش ماه
  • بلیط بازگشت از سریلانکا و مدارک رزرو هتل
  • حداقل دو قطعه عکس

سواحل باشکوه سریلانکا

فرقی نمی‌کند که اهل هیجان هستید یا آرامش. سواحل سریلانکا درهرصورت با سلایق شما سازگار خواهد بود. منظره آب‌های زلال، شن‌های گرم ساحل و درختان نخل، هنگام آفتاب گرفتن و آب‌تنی، ساعت‌ها شما را خیره خواهد کرد. همچنین اگر اهل هیجانید، می‌توانید در سواحل سریلانکا انواع مختلفی از تفریحات هیجان‌انگیز آبی مانند جت‌اسکی، قایق‌سواری، موج‌سواری و… را امتحان کنید.

در ادامه راهنمای سفر به سریلانکا می توانید برخی از زیباترین سواحل سریلانکا را مشاهده کنید.

  • هیریکتیا: سواحل جنوبی
  • بنتوتا: سواحل غربی
  • آروگام: سواحل شرقی
  • میریسا: سواحل جنوبی
  • اوپاولی: سواحل شرقی
  • هیکادوا: سواحل جنوبی
  • نیلاولی: سواحل شرقی

تمامی سواحل سریلانکا زیبا هستند و امکانات تفریحی بسیاری دارند. در صورتی که می خواهید در سفر خود به سریلانکا از تفریحات ساحلی این کشور هم لذت ببرید، تنها کافی است تا طبق اطلاعاتی که در بخش آب و هوای سریلانکا در این راهنمای سفر به سریلانکا ارائه شده بود، بهترین ساحل برای آن فصل را پیدا کنید. سریلانکا سواحل دیگری هم داشته و تقریبا در هر نقطه به غیر از نقاط مرکزی این کشور به یک ساحل دسترسی خواهید داشت.

غذاهای محبوب سریلانکا

همه کشورها و شهرها در دنیا غذاهای مخصوص خود را دارند که در هنگام سفرتان بهتر است از این غذاها سفارش دهید و از طعمشان لذت ببرید. کشور سریلانکا نیز از این امر مستثنا نیست و چندین غذای مشهور دارد. خورشت سبزیجات به عنوان یکی از غذاهای اولیه سریلانکا به شمار می رود و خورشتی خوش عطر و فصلی است و با توجه به سبزیجات همان فصل طبخ می شوند.
غذای دیگر Gotu Kola Kanda نام دارد و غذایی مقوی و سبز رنگ است که بخشی از آن سوپ و بخشی حلیم حبوبات است. این غذا با سبزیجات جنگلی و برنج پخته می شود و خاصیت درمانی زیادی دارد.

غذای مشهور دیگر Dha است که در واقع خورشت عدس نام دارد و یکی از غذاهای اصلی سریلانکا محسوب می شود و این غذا معمولا با برنج سرو می شود. غذای Lamprais نیز از کوفته های گوشت و خوراک گوشت تشکیل شده است که با ادویه هایی مثل هل و دارچین مزه دار می شوند و همراه با برنج ترکیب شده و در داخل یک برگ موز می پیچند می پزند. غذاهای دیگر در کشور سریلانکا عبارتند از نان روتی، غذاهای دریایی، خوراک گوشت، فالوده، خوراک نارگیل و مرغ کاری.

در سریلانکا چه بنوشیم؟

به خاطر داشته باشید که آب لوله‌کشی در سریلانکا کیفیت لازم برای آشامیدن را ندارد و باید از آب‌معدنی‌هایی که از بخش‌های مرتفع این کشور تهیه شده است، استفاده کنید. نوشیدن چای از مواردی است که تقریباً هیچ گردشگری بدون تجربه آن سریلانکا را ترک نمی‌کند. انواع مختلفی از چای در سریلانکا وجود دارد و بهتر است در سفرتان، هریک از آن‌ها را امتحان کنید. علاوه‌بر دمنوش‌ها، انواع آب‌میوه و آب‌نارگیل نیز از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در سریلانکا به شمار می‌رود که کیفیت بالایی دارند.

مراکز خرید سریلانکا و خرید سوغاتی

خرید، عضو جدانشدنی سفر است. چه خرید برای خود، چه خرید سوغاتی برای اطرافیان‌تان، نمی‌توان دست خالی از یک سفر بازگشت! در هر حال غیر ممکن است که به یک مقصد خارجی رفته باشید و به دنبال مراکز خرید آن نگردید. در سفر به این جزیره زیبا شاید از خودتان بپرسید که سوغات سریلانکا چیست؟ پاسخ به این سوال سر دراز دارد، به هر یکی از مراکز خرید سریلانکا که بروید، یک سوغاتی جذاب که خاص این کشور است، پیدا خواهید کرد.

لباس های سنتی، ساری های رنگارنگ، جواهرات و سنگ های قیمتی، پارچه های دستباف، صنایع دستی چوبی، ماسک های راکشا، چای و انواع ادویه از مهمترین سوغاتی های سریلانکا محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به سریلانکا، با خرید انواع ادویه، طعم خوش غذاهای هندی و سریلانکایی را به خانه های خود بیاورید.

مهمترین مراکز خرید سریلانکا عبارتند از:

  • مرکز خرید مجستیک سیتی
  • مرکز خرید آرکید ایندیپندنس اسکوئر
  • بازار بنتونا و غیره.

برای دیدن سریلانکا به چقدر زمان نیاز داریم؟

سریلانکا مقصدی خاص و فوق‌العاده برای کشف کردن است و شما در سفر به این کشور اغلب باید چند شهر مختلفش را ببینید. به همین دلیل بهتر است برنامه طولانی‌تری برای سفر خود بچینید. براساس تجربه مسافرانی که پیش‌تر این کشور را دیده‌اند، مدت‌زمان مناسب برای گشت‌و‌گذار در سریلانکا حداقل دو هفته است. حتی کسانی که با تور بنتوتا به سریلانکا رفته‌اند،‌ نیازمند مدت‌زمان بیشتری برای تفریح بوده‌اند؛ زیرا این شهر، زیباترین جاذبه‌های کشور سریلانکا را در خود جای داده است. مثلاً اگر سه هفته وقت بگذارید، می‌توانید سفری بدون شتاب را تجربه کنید و وقت بیشتری برای آشنایی با آداب‌و‌رسوم و مردم سریلانکا داشته باشید.

بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در سریلانکا جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد. از طبیعت بکر و حیوانات وحشی گرفته تا بناهای باستانی زیادی در این کشور مشاهده می شود. ناگفته نماند که این کشور یکی از بهترین مقاصد برای عکاسان است. در هر شهری از سریلانکا که پا بگذارید می توانید یک جاذبه گردشگری زیبا مشاهده کنید. در ادامه این راهنمای سفر به سریلانکا قصد داریم تا شما را با برخی از زیباترین جاذبه های گردشگری سریلانکا آشنا کنیم.

  • قله آدام: قله آدام یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری طبیعی سریلانکاست. در این مکان می توانید از کوه های مرکزی سریلانکا لذت برده و عکس های بسیار زیبایی ثبت کنید.
  • معبد غار دامبولا: این معبد بزرگترین معبد سریلانکا و یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این کشور است. قدمت این معبد به قرن ۱۲ برگشته و در نزدیکی شهر کلمبو و کندی قرار گرفته است.
  • پارک ملی یالا: اگر می خواهید سوار یک سافاری شده و به دل طبیعت وحشی سریلانکا قدم بگذارید، پارک ملی یالا در کلمبو از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر در خدمت شما خواهد بود.
  • قبرستان جنگ در کندی: این قبرستان یکی از یادگارهای جنگ در سریلانکاست که امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.
  • معبد دندان: معبد دندان در سریلانکا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این کشور است. این معبد هم از معماری بسیار زیبایی برخوردار است و هم تاریخ و افسانه های زیبایی را در گذشته خود دارد.
  • پل نه قوس: این پل که با نام پل آسمان هم شناخته می شود، یکی از زیباترین جاذبه های سریلانکاست. در ساخت این پل به هیچ وجه از آهن استفاده نشده و هر آنچه در مشاهده می شود از سنگ و آجر است.

بهترین هتل های سریلانکا

زمانی که به یک کشور خارجی سفر می کنید، یکی از مهم ترین اطلاعاتی که باید داشته باشید، اطلاعات درباره اقامتگاه ها و هتل های کشور مقصد است. در سریلانکا هتل ها و اقامتگاه های بسیار زیادی وجود دارد. مسافران می توانند از هتل های ۵ ستاره گرفته تا کلبه های خارج از شهر و جنگلی، یک اقامتگاه برگزیده و در آن ساکن شوند. اگر می خواهید سفری ارزان قیمت و مقرون به صرفه به سریلانکا داشته باشید، پیشنهاد ما اجاره کلبه های جنگلی و خانه های شخصی است. اما اگر می خواهید سفری لوکس به این کشور داشته باشید، برخی از بهترین هتل های سریلانکا را می توانید در ادامه این بخش مشاهده کنید.

بهترین هتل های ۵ ستاره سریلانکا تاج بنتوتا (TAJ Bentota Hotel)
هتل مونپیک کلمبو (Movnpick Colombo Hotel)
بهترین هتل های ۴ ستاره سریلانکا د توپاز کندی (The Topaz Kandy Hotel)
آگنوس اوناواتونا (Agnus Unawatuna)
بهترین هتل های ۳ ستاره سریلانکا گرند اورینتال (Grand Oriental)
کورال سندز (Coral Sands Hotel)
بهترین هتل های ۲ ستاره سریلانکا کندی سیتی استی (Kandy City Stay)
کلاک این کلمبو (Clock Inn Colombo)

با توجه به مقصد شما در سریلانکا، هتل ها و اقامتگاه های بیشتری در این کشور وجود خواهد داشت. اگر به مرکز کشور سریلانکا سفر می کنید، یکی از بهترین اقامتگاه ها می تواند کلبه های جنگلی با منظره کوهستان باشد. برخی از هتل های ساحلی سریلانکا مانند هتل بیچ ویو (Beach Wave Hotel) هم با قیمتی بسیار مناسب، یک سوییت کنار ساحل به شما اجاره می دهد.

جشنواره و مناسبت های جالب سریلانکا

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از مسافران ترجیح می دهند سریلانکا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند، جشنواره ها و فستیوال های مختلف در این کشور است. به دلیل نزدیکی فرهنگ سریلانکا با فرهنگ هند، بسیاری از جشنواره های این کشور مانند جشنواره های هند رنگارنگ و شاد هستند. بیشتر این جشنواره ها مربوط به مراسم های هندوها و بودایی های این کشور هستند. در صورتی که شما هم قصد دارید تا در سال ۱۴۰۲ به سریلانکا سفر کنید و می خواهید که حتما در یکی از جشنواره های این کشور شرکت داشته باشید، در ادامه این بخش از راهنمای سفر به سریلانکا، می توانید برخی از بهترین جشنواره ها، مناسبت های جالب و فستیوال های سریلانکا را به همراه تاریخ برگزاری آن ها مشاهده کنید.

  • جشنواره ماه کامل دوروتو پویا (Duruthu Full Moon Poya): ژانویه ۶
  • جشنواره تامیل تای پونگال (Tamil Thai Pongal Day): ژانویه ۱۵
  • جشنواره روز ملی سریلانکا (National Day): فوریه ۴
  • جشنواره روز ماهاسیواراتری (Mahasivarathri Day): فوریه ۱۸
  • جشنواره ماه کامل باک پویا (Bak Full Moon Poya): آوریل ۱۵
  • جشنواره وساک (Vesak Full Moon Poya): می ۱

در تمامی طول سال در سریلانکا جشنواره های بسیاری برگزاری می شود. تقریبا هر زمان از سال که به این کشور بروید، می توانید در یک جشنواره شاد و رنگارنگ شرکت کنید. هنگام شرکت در جشنواره هایی که مربوط به ادیان مختلف هستند و در معابدی مانند معبد بودا برگزار می شوند، مسافران و مردمان سایر ادیان اجازه شرکت دارند. اما باید مطمئن شوید که پوشش و رفتار شما کامل محترمانه و بر اساس عقاید آن دین باشد.

چند عبارت کاربردی به زبان مردم سریلانکا

هنگام سفر به سریلانکا، مخصوصا اگر بدون راهنمای تور و به صورت شخصی سفر کرده اید، بسیار مهم است که با برخی از عبارت ها و کلمه های کاربردی زبان آن ها آشنا باشید. در صورتی که این کلمات و عبارت ها را بلد باشید، می توانید تا حدود زیادی با مردم ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را برطرف کنید. در راستای اهمیت این موضوع در ادامه راهنمای سفر به سریلانکا برای شما برخی از عبارت های کاربردی هنگام سفر به این کشور را ارائه کرده ایم.

عبارت تلفظ معنی
Ayubowan آیوبوان سلام
Bohoma Istuti بوهوماه ایستوتی خیلی ممنون
Karunakara کاروناکارا لطفا
Mata Terinneh Neh ماتا ترینه نه متوجه نمی شوم
Oyate Ingrisi Katha Karanna Puluwanda اویاته اینگریسی کاتا کارانا پولوواندا شما انگلیسی صحبت می کنید؟
Meeka Kiyadha میکا کیادها قیمت این چقدر است؟
Hotela هتلا هتل
kaama کاما غذا
Bank eka بانک اکا بانک
Apana Sala آپانا سالا رستوران
Hari Hondai هاری هوندای خیلی خب
Kohomadhe کوهوماده چطورید؟
Mata Call Ekak Ganda Polu Wandeh ماتا کال اکاک گاندا پولو وانده میشه یک تماس بگیرم؟
Singhala Danna Naa سینگالا دانا نا من زبان سینالی نمی دانم
Poddak Inna پوداک اینا یک لحظه صبر کنید

سخن آخر

بدیهی است که سفر کردن به جاهای ناشناخته، به یک راهنما نیاز دارد. به همین دلیل، در این مطلب به بیان برخی از نکات کلیدی درباره سفر به سریلانکا پرداختیم تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و از حیاتی‌ترین مسائل مثل وضعیت آب‌وهوا و فرهنگ غذایی، اقامتگاه و… مطلع شوید. حالا که به پایان این مطلب رسیده‌ایم و متوجه شده‌اید سریلانکا کجاست، دوست داریم نظرتان را درباره کشور سریلانکا بدانیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا