راهنمای سفر

راهنمای سفر به بوشهر ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

بوشهر یکی از استان های زیبای جنوبی کشور است که در جوار خلیج فارس قرار گرفته و به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اگر شما هم دوست دارید غروب آفتاب را در کنار خلیج فارس و لنج های زیبای آن تماشا کنید می توانید به بوشهر سفر کنید. البته که بهتر است قبل از هرچیز برای برنامه ریزی بهتر، راهنمای سفر به بوشهر را مطالعه کنید و با کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامتگاه ها، هزینه ها، بهترین زمان سفر، تفریحات، جاهای دیدنی و بهترین رستوران های بوشهر این سفر را انجام دهید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این موارد می پردازیم.

معرفی بوشهر

برای طبیعت‌گردان، بوشهر دارای جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و متفاوتی است. پدیده‌های طبیعی خاص و میراث زمین‌شناسی جنوب کشور، از جذابیت‌های این سفر خواهند بود. این بندرگاه به‌دلیل موقعیت مناسب برای صادرات و فعالیت‌‎های اقتصادی، همچنین وجود نیروگاه اتمی و منابع نفت و گاز، پایتخت انرژی ایران نام گرفته است.

مردم بوشهر، فارسی را با لهجه بوشهری صحبت می‌کنند. فرهنگ مردم بومی و صنایع دستی سوغات بوشهر، از دیگر جاذبه‌های این سفر خاص محسوب می‌شود.

مسیرهای دسترسی به بوشهر

مهم‌ترین نکته در راهنمای سفر به بوشهر این است که چطور خودمان را به آن برسانیم! اصلا با چه روشی سفر کنیم تا پایمان به جاهای دیدنی بوشهر باز شود؟

– سفر با هواپیما از تهران به بوشهر

این‌که هوایی یا زمینی بروید به سلیقه و بیشتر به بودجه شما بستگی دارد؛ ولی برای شهرهای دور مثل تهران، راحت‌ترین گزینه بلیط هواپیماست.

بعد از خرید بلیط تهران به بوشهر یکی از ایرلاین‌های موجود، به فرودگاه مهرآباد می‌روید و طی یک پرواز یک‌ونیم ساعتی در فرودگاه اصلی استان بوشهر پیاده می‌شوید.

– سفر با قطار؛ از فکر تا عمل

درباره راهنمای سفر به بوشهر با قطار هم لازم است نکته‌ای را به شما بگویم. هیچ مسیر ریلی به بوشهر نمی‌رود! شما می‌توانید با قطار نهایتا تا شیراز و بندرعباس بروید و بعد از آن با تاکسی یا اتوبوس خودتان را به جاذبه های گردشگری بوشهر برسانید.

البته مسیر راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه پروژه‌ای است که بیشتر از ۱۰ سال پیش مطرح شد؛ اما هنوز خبری از پایان و افتتاحش نداریم!

– اتوبوس؛ ارزان و دوست‌داشتنی

اتوبوس هم که پای ثابت سفرهای کم‌بودجه و اقتصادی؛ درعین‌حال راحت و جذاب در راهنمای سفر به بوشهر است. اکثر ترمینال‌های اتوبوس‌رانی برای مقصد بوشهر بلیط دارند. برای مثال در تهران شما می‌توانید از سه پایانه جنوب، غرب و پایانه بیهقی، به بوشهر بروید.

– ماشین؛ دوراهی راحتی و ارزانی

اما به قسمت سخت کار در راهنمای سفر به بوشهر می‌رسیم. سفر با ماشین شخصی! این مدل سفر شاید برای راه‌های نزدیک دل‌نشین باشد و کلی خوش‌بگذرد، ولی برای مسافت‌هایی مثل تهران تا بوشهر گزینه خیلی جالبی نیست. از تهران تا بوشهر دو مسیر وجود دارد که درواقع تا اصفهان یکی هستند و از آن‌جا جدا می‌شوند. در اول هردو باید از بزرگراه خلیج فارس به اصفهان بروید.

در راهنمای سفر به بوشهر وقتی به اصفهان رسیدید دوتا راه جلوی شما قرار دارد. اول این‌که به یاسوج بروید و از آن‌جا راه را ادامه بدهید. این راه، ۱۰۴۱ کیلومتر است و کل مسیر سفر یعنی از تهران به بوشهر تقریبا ۱۳ ساعت طول می‌کشد.

راه بعدی حتی طولانی‌تر هم هست! از اصفهان مسیرتان را به‌سمت آباده شیراز کج کنید و بعد به‌ طرف کازرون بروید. مخلص کلام، ۱۱۷ کیلومتر بیشتر می‌رانید و حدود ۱.۵ ساعت هم دیرتر می‌رسید.

بهترین زمان برای سفر به بوشهر از نظر آب و هوا

بندر بوشهر دارای آب و هوای گرم نیمه بیابانی است و از ویژگی‌های مهم اقلیمی این استان، آب و هوای طوفانی آن است. رطوبت ناشی از خلیج فارس در منطقه ساحلی استان بوشهر از کاهش دما در زمستان و افزایش بیش از حد آن در تابستان جلوگیری می‌کند.

در نتیجه اختلاف دمای شبانه روز و اختلاف دمای فصلی در این استان کم است. با در نظر گرفتن همه اینها بهترین فصل برای سفر به بوشهر پاییز، زمستان و اوایل بهار است.

فاصله بوشهر با شهرهای مختلف

 

شهرهای مختلف

مسافت

تهران تا بوشهر

1050 کیلومتر

شیراز تا بوشهر

295 کیلومتر

اهواز تا بوشهر

445 کیلومتر

یاسوج تا بوشهر

297 کیلومتر

 

فرهنگ مردم بوشهر

مردم صبور بندر بوشهر، بار ها و بار ها ثابت کرده‌اند که می ‌توانند با دست خالی از مرز های کشور دفاع کنند و هیچ انتظاری هم نداشته باشند. اگر به شهر های جنوبی کشور سفر کنید، خلق و خوی مردمانشان شما را شگفت زده می ‌کند. به قدری ساده و بی‌ادعا هستند و زندگی را ساده می ‌گیرند که ناخواسته خودتان را جزوی از خانواده آن ها احساس می‌ کنید.

این مردم وطن دوست و متدین به مراسم مذهبی اهمیت زیادی می ‌دهند. به ویژه اعیاد مهمی چون عید فطر که برای بوشهری ‌ها یادآور عزیزان از دست رفته‌شان است. چرا که در این روز، برای افرادی که از دست داده‌اند فاتحه خوانی می ‌کنند و به زیارت اهل قبور می‌ روند.

در بوشهر مراسم‌ های بومی و سنتی زیاد برگزار می ‌شود. رقص و آواز و پای‌کوبی نیز که خوراک مردمان بوشهر است. این روحیه شاد و حساس آن ها در همه دوران ‌های تاریخی گذشته به خوبی خود را نشان داده است. بنابراین اگر می ‌خواهید بدانید فرهنگ مردم بوشهر چگونه است، باید بگوییم هرچه خوبی همه دارند، مردم بوشهر یک جا دارند.

بوشهر کجا اقامت کنیم؟

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است که در بوشهر کجا اقامت کنیم؟ باید به شما بگوییم که تنوع اقامتگاه‌ها در این شهر بسیار زیاد است و شما بر اساس سلیقه و بودجه خود می‌توانید هتل یا اقامتگاه بوم گردی مناسب را در این شهر پیدا کنید و در زمان سفر به بوشهر در آنجا استراحت نمایید. هتل‌های شهر بوشهر از درجه کیفی مطلوبی برخوردار هستند و امکانات رفاهی قابل قبولی برای اقامت مسافران دارند. برای رزرو هتل به صورت آنلاین در شهر بوشهر می‌توانید از طریق سایت الی گشت اقدام نمایید و سپس با خیال راحت عازم این شهر بندری در حاشیه خلیج فارس شوید.

حمل‌ و نقل در بوشهر چطور است؟

متاسفانه در این راهنمای سفر به بوشهر باید بدانید این شهر سیستم حمل‌ونقل مناسبی ندارد. خبری از مترو نیست و اتوبوس‌ها هم برنامه منظم و مشخصی ندارند. اگر اتوبوسی را از دست‌ بدهید شاید تا یک ساعت خبری از اتوبوس بعدی نباشد. تازه اگر مسیرتان ایستگاه اتوبوس درست‌وحسابی داشته‌ باشد. تاکسی‌های زرد هم خیلی سخت در سطح شهر پیدا می‌شوند.

برای جابه‌جایی بین جاذبه های گردشگری بوشهر شاید بهترین راه دربست یا تاکسی اینترنتی باشد که آن‌ هم به ‌دلیل نبود نرخ ثابت، معمولا خیلی گران از آب درمی‌آید.

خلاصه که ماشین شخصی یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شما است که حداقل آسیبی به آرامش روان و جیب شما وارد نمی‌کند.

در بوشهر چی بخوریم؟

غذاهای دریایی بهترین انتخاب در بوشهر است. زیرا ماهی‌های لذیذ بوشهری مانند ماهی خال مخالی را که توسط آشپزهای ماهر طبخ می‌شوند را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. از آنجایی که بوشهر در نزدیکی دریا قرار گرفته و ماهیگیری در آن رواج دارد، غذاهای دریایی به عنوان اصلی‌ترین غذاهای محلی بوشهر به شمار می‌روند.

غذاهای معروف شهر بوشهر

  • قلیه ماهی
  • ماهی سرخ شده
  • ماهی شکم‌پر
  • ته انداز
  • خورش قیمه

از آنجایی که بوشهر آب و هوای گرمی دارد، خوردن بستنی و آب میوه در آنجا بسیار لذت بخش است. به شما توصیه می‌کنیم به فروشگاه آیس سوخاری بروید و یک بستنی خوشمزه را امتحان کنید.

غذا های محلی بوشهر

در راهنمای سفر به بوشهر، بی‌انصافی است اگر درباره غذا های محلی مردمان این شهر صحبت نکنیم. عادات غذایی مردم بوشهر بیشتر به سمت غذا های دریایی تمایل دارد. بنابراین اگر دیدید در اکثر غذا های بوشهری رد پای میگو و ماهی دیده می ‌شود، تعجب نکنید. قلیه ماهی معروف بوشهری، دم پخت ماهی، قیمه بوشهری، دال عدس بوشهری، یتیمچه و سایر غذا های سنتی دیگر که در عین سادگی، طعم بسیار لذیذ و رؤیایی دارند، جزو اصلی‌ترین غذا های محلی و سنتی بوشهر هستند.

رستوران‌ های معروف بوشهر

مردمان بوشهر به قدری مهمان نواز و مهربان هستند که با روی گشاده سفره‌شان را برای شما پهن می‌ کنند و بهترین غذایی که می ‌خورند را برای شما درست می ‌کنند. اما اگر می ‌خواهید بدانید رستوران ‌های معروف بوشهر کدم‌اند، باید بگوییم: در سراسر بوشهر رستوران ‌های بسیار با کیفیت و نابی قرار گرفته اند. شما می ‌توانید غذا های خوشمزه بوشهری و سایر غذا های ایرانی در این رستوران ها میل کنید.

  • رستوران میداف که یک رستوران چهار طبقه و بسیار بی‌نظیر است از جمله مهم‌ترین رستوران ‌های این شهر است.
  • رستوران زیبای زیتون هم که یک رستوران لوکس و گران قیمت محسوب می ‌شود، می ‌تواند مکان مناسبی برای چشیدن غذا های بوشهری باشد.
  • اگر عاشق ماهی شکم پر و قلیه ماهی هستید به شما توصیه می ‌کنیم در هنگام بازدید از آب انبار قوام به رستوران کنار این آب انبار بروید و این غذا ها را در آنجا امتحان کنید.
  • رستوران خاتم
  • رستوران گرگور
  • فست فود رافائل و بوبو نیز جزو معروف ‌ترین رستوران ‌های بوشهر هستند.

بهترین مراکز خرید و پاساژهای بوشهر کجاست؟

بهترین مراکز خرید و پاساژهای بوشهر کجاست؟ یکی از جاذبه‌های گردشگری برای مسافران بازدید از بازارهای سنتی و مراکز خرید هر شهر است. بازار قدیمی شهر بوشهر که ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد یکی از جاذبه‌های بوشهر محسوب می‌شود، بازار قدیم بوشهر در محله دهدشتی این شهر واقع شده و هر کالایی که برای زندگی روزمره احتیاج دارید و یا سوغاتی‌های شهر بوشهر در این بازار سنتی موجود است. اگر در سفر به بوشهر تمایل به خرید اقلام لوکس دارید به پاساژ توحید در شهر بوشهر مراجعه کنید و یا خود را به هوم کورت آدیداس بوشهر، دومین هوم کورت بزرگ کشور برسانید. برای خرید ماهی هم می‌توانید از بازار ماهی فروشان بوشهر و یا بازار گناوه و دیلم دیدن کنید و سوغاتی‌های سنتی بوشهر را از این مرکز تهیه نمایید.

هزینه‌ های سفر به بوشهر

هزینه ‎سفر به بوشهر، بر اساس نوع سفر، اقامتگاه، غذاها و تفریحاتی که انتخاب می‌کنید، متغیر خواهد بود.

جاهای دیدنی بوشهر

وجود بافت سنتی بی‌نظیر و آثار تاریخی بسیار در بوشهر، همه ساله باعث جذب مسافران بسیاری به این شهر دیدنی می‌شود.

بافت تاریخی بوشهر که در دل شهر قرار دارد، شامل چهار محله است و با معماری خاص، چشم بیننده‌ها را خیره می‌کند. این بافت زیباترین کوچه‌ها و بناها را در خود جای داده است و قدمت آن به دوران نادر شاه افشار بازمی‌گردد.

عمارت‌های خیره‌کننده‎ تاریخی گلشن و کازرونی، در محله‎ بهبهانی و در دل بافت تاریخی شهر قرار گرفته‌اند و قدمت آن‌ها به دوران قاجار بازمی‌گردد. عمارت قاجاری ملک نیز در محله‎ بهمنی قرار دارد. مشخصه‎ اصلی این بناها، معماری خاص بوشهری و ساحلی بودن آن‌هاست.

از دیگر خانه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی بوشهر، می‌توان عمارت دهدشتی، عمارت طاهری یا موزه‎ مردم‌شناسی بوشهر و عمارت امیریه را نام برد که قدمت تمامی آن‌ها متعلق به دوران قاجار است. خانه قاضی بوشهر نیز یکی از عمارت‌های تاریخی با تزیینات خاص است که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد.

بازدید از مدرسه‌های تاریخی سعادت و گلستان نیز که متعلق به دوران قاجار هستند، خالی از لطف نیست. مدرسه‎ سعادت به‌دلیل قدمت تاریخی، مادر مدارس جنوب کشور محسوب می‌شود.

گورستان شغاب، گورستانی خاص، عجیب و باستانی در جنوب شهر است که بازدید از آن رایگان است. بوستان شغاب نیز روی خاک‌های باقی‌مانده از دوران عیلامیان ساخته شده ‎است.

جزیره‌های مطاف، خرو، و ام‎الکرم، جزایری دیدنی و غیرمسکونی در جوار بوشهر هستند.

مسجد کوفه که از دیدنی‌های شاخص مذهبی است، قبر جنرال که بازمانده از دوران اشغال بوشهر توسط انگلیسی‌ها است، و موزه‎ دریانوردی، از دیگر جاهای دیدنی بوشهر هستند.

اطلاعات ضروری سفر به بوشهر

کد بوشهر: ۰۷۷

فاصله از تهران: ۱۰۵۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود ۱۲ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

سخن آخر

ناگفته‌های بوشهر بسیارند و فرصت برای صحبت از آن ها اندک. اگر می‌ خواهید دل را به دریا بزنید و به بوشهر سفر کنید، بهتر است اوایل بهار و پاییز وسایلتان را جمع کنید و راهی سفر شوید. زیرا بهترین زمان سفر به بوشهر همین موقع است. ما در تودی تریپ کنارتان هستیم تا با ارائه یک راهنمای سفر کامل و جامع بتوانید برنامه ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا