راهنمای سفر

راهنمای سفر به اهواز ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

اهواز در استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار گرفته است که اکثر مردم آن از نژاد عرب هستند. در این شهر گرم و زیبا که 8 سال جنگ تحمیلی را تجربه کرده است جاذبه های تفریحی و گردشگری متعددی وجود دارد و به همین سبب افراد زیادی این شهر را برای سفر انتخاب می کنند. شاید بارزترین ویژگی های این شهر مردم خونگرم آن، گرمای هوا، گرد و غبار هوا و رود کارون و غذاهای خوشمزه عربی باشد. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم راهنمای سفر به اهواز را به شما ارائه دهیم که در آن به بررسی اقامت در اهواز، هزینه های سفر به اهواز، تفریحات، بهترین زمان سفر و… می پردازیم.

اهواز کجاست؟

اهواز شهر تاریخی در جنوب غرب ایران و مرکز استان خوزستان است که با شهرهای شوشتر، آبادان، دزفول، اندیمشک و خرمشهر همجوار است.

موقعیت جغرافیایی و میدان‌های نفتی اهواز آن ر به یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به اهواز

یکی از نکاتی که در سفر به شهر اهواز باید به آن توجه کنید، بهترین زمان سفر است. به دلیل آب و هوای گرم این شهر، بهترین زمان سفر به اهواز  فصول بهار و پاییز محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که ایام عید مسافران زیادی راهی این شهر زیبا می شوند. اگر دوست دارید با خیال راحت در این شهر گشت و گذار کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید، می‌توانید بعد از عید راهی اهواز شوید.

چجوری بریم اهواز؟

مسافران شهر اهواز می‌توانند از طریق مسیر هوایی و با هواپیما و یا از طریق مسیرهای زمینی با استفاده از قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی خود را به این شهر برسانند. سفر با هر یک از این وسایل نقلیه مزایا و معایب خاص خود را دارد و مسافران و گردشگران می‌توانند با توجه به شرایط خاص خود یکی از آن‌ها را برای رسیدن به اهواز انتخاب کنند. راه های سفر به اهواز عبارتند از:

سفر به اهواز با هواپیما

آسان‌ترین، راحت‌ترین و البته گران‌ترین راه سفر به اهواز، استفاده از هواپیما است. فرودگان بین‌المللی اهواز این امکان را برای مسافران فراهم کرده تا از طریق هواپیما خود را به شهر اهواز در جنوب غربی ایران برسانند. به طور میانگین پروازهای داخلی و خارجی(ورود و خروج) این فرودگاه روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ پرواز است و شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان، ایران ایر، آتا، ایران ایرتور، کارون، کیش ایر، وارش، تابان، قشم ایر و زاگرس در این فرودگاه فعالیت می‌کنند. در فرودگاه اهواز روزانه پروازهای مستقیم به شهرهای تهران، اصفهان و شیراز انجام می‌شود و هر هفته هم پروازهایی به مقصد دبی، کویت و مشهد مسافران را در این مسیرها جابجا می‌کنند. در صورتی که فاصله مبدا شما از اهواز زیاد است و در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی ایران هستید و همچنین زمان محدودی برای سفر  به اهواز دارید بهتر است برای رسیدن به مقصد از هواپیما استفاده کنید.

سفر به اهواز با اتوبوس

مسافران برای سفر به اهواز با اتوبوس از مبدا تهران باید به ترمینال جنوب یا پایانه‌های اتوبوسرانی بیهقی بروند و پس از تهیه بلیط سوار اتوبوس شوند. فاصله مسیری که اتوبوس‌ها از تهران تا اهواز طی می‌کنند ۷۷۷ کیلومتر است و این مسیر از آزادراه خلیج‌فارس شروع شده و بعد از گذشتن از قم، اراک، چالانچولان، خرم‌آباد، اندیمشک و الوان به اهواز می‌رسد. مدت زمان طی این مسیر توسط اتوبوس حداقل ۱۲ ساعت است.

سفر به اهواز با ماشین شخصی

برای سفر به اهواز با ماشین شخصی از مبدا تهران مسافران می‌توانند از سه مسیر ۸۰۰ کیلومتری، ۱۰۰۰ کیلومتری یا ۸۸۶ کیلومتری استفاده کنند. در صورت انتخاب کوتاه‌ترین مسیر، سفر شما تقریبا ۹ ساعت طول می‌کشد. در این نوع سفر امکان بازید از زیبایی‌های مسیر و توقف در شهرهای مختلف بین راه وجود دارد.

سفر به اهواز با قطار

سفر به اهواز با قطار یکی دیگر از راه‌های رسیدن به این شهر است. رشته‌کوه زاگرس در شمال شرقی استان خوزستان قرار گرفته و همین امر باعث شده مسیرهای زمینی شهر اهواز به بیشتر شهرها پرپیچ وخم باشند. قطار تهران به اهواز یکی از شلوغ‌ترین و زیباترین مسیرهای ریلی ایران است و مهم‌ترین ایستگاه‌های آن شامل ایستگاه‌های قم، محمدیه، اراک، مومن آباد، شازند، ازنا، دورود، شوش، هفت تپه و اندیمشک هستند. البته جابجایی مسافران در این مسیر تنها در ایستگاه‌های تهران، قم، اراک، اندیمشک و هفت تپه صورت می‌گیرد. مدت زمان سفر از تهران به اهواز با قطار(سرعت ۱۲۰ کیلومتر) تقریبا ۱۶ ساعت است.

جاذبه‌های گردشگری اهواز

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، شهر اهواز به واسطه وجود تاریخ و طبیعت در آن به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رود کارون

رود کارون که بزرگترین و پرآب‌ترین رود ایران است، در استان خوزستان و در شهر اهواز واقع شده است. کم آبی‌های چند سال اخیر ایران سبب شده تا این رودخانه پر آب در معرض کم آبی قرار گیرد، اما همچنان یکی از رودهای مهم ایران و بخش‌های گردشگرپذیر اهواز می‌باشد.

این رود ۹۵۰ کیلومتری از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و پس از گذر از شهرهای گوناگون در نهایت به شهرستان کارون می‌رسد. این رود به واسطه آن که از راه ارتباطی بین‌المللی برخوردار است از لحاظ اقتصادی نیز حائز اهمیت می‌باشد.

پل سیاه اهواز

در شهر اهواز پل‌های متعددی وجود داشته که اولین و مهم‌ترین این پل‌ها پل سیاه می‌باشد. هنگام سفر زمینی به اهواز می‌توانید از این پل دیدن کنید. پل سیاه یک پل قدیمی در اهواز بوده که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این پل بر روی رود کارون واقع شده و به خاطر رنگ تیره بدنه به این نام خوانده می‌شود. پل سیاه یک پل ۱۰۵۰ متری بوده که عرضی در حدود ۶ متر دارد.

پل سفید اهواز

پل سفید که به آن پل معلق نیز گفته می‌شود، مهم‌ترین نماد شهر اهواز است. این پل در سال ۱۳۱۵ بر روی رودخانه کارون ساخته شده و از آن به عنوان اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان یاد می‌شود. علت نامگذاری این پل نیز رنگ سفید بدنه آن می‌باشد.

معماری مدرن و رنگ بی‌نظیر این پل سبب شده تا یکی از لوکیشن‌های محبوب عکاسی و یکی از سوژه‌های عکاسی شهر اهواز باشد. پل سفید یک سازه فلزی با پایه‌های بتنی بوده که قوس‌های بتنی آن تا ۱۲۰ متر ارتفاع دارند. لازم به ذکر است که در اطراف این پل می‌توان به فضاهای تفریحی مانند رستوران‌های متنوع و فضای سبز دسترسی داشت.

کاروانسرای معین‌ التجار

اگر به دنبال یک بنای تاریخی زیبا در شهر اهواز هستید، کاروانسرای معین‌ التجار یکی از زیباترین این بناهاست. این کاروانسرا در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و در نزدیکی پل سفید قرار دارد. این کاروانسرا به واسطه قرارگیری در نزدیکی یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی یعنی راه ابریشم مورد توجه تاجران قرار می‌گرفته است.

کاروانسرای معین‌التجار در مرکز شهر اهواز واقع شده و از معماری متفاوتی برخوردار است. امکان بازدید از این بنا هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر وجود دارد.

آبشار مصنوعی اهواز

طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در شهر اهواز واقع شده است. آبشار مصنوعی اهواز بر روی هفتمین پل اهواز احداث شده و به واسطه نورپردازی‌های زیبا در هنگام شب جلوه منحصربه‌فردی دارد. این آبشار دارای دو قوس داخلی و خارجی بوده که فواره‌های قرار گرفته در اطراف آن آب را تا لبه پل هدایت کرده و سپس آب با زاویه مشخصی سرازیر می‌شود. همین امر نیز سبب می‌شود تا آب به شکل آبشار دیده شود.

موزه هنرهای معاصر اهواز

طرفداران هنر در سفر به شهر اهواز می‌توانند به موزه هنرهای معاصر اهواز سر بزنند. این موزه یک ساختمان دو طبقه با ۵ گالری مختلف بوده که ۷۰ اثر مختلف در آن نگهداری می‌شود. همچنین این موزه فعالیت خود را از سال ۱۳۳۸ آغاز کرده و به محلی برای برگزاری دوره‌های آموزشی هنری، همایش‌ها و سمینارهای هنری تبدیل شده است.

امکان بازدید از این موزه در تمامی روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب امکان‌پذیر است.

کلیسای مسروپ مقدس

یکی از کلیساهای ارمنی شهر اهواز کلیسای مسروپ مقدس بوده که در نزدیکی بازار عبدالحمید واقع شده است. این کلیسا در دوره پهلوی دوم ساخته شده و از این رو معماری آن تلفیقی از معماری ارمنی و اسلامی می‌باشد. کلیسای مسروپ مقدس امروزه در حالت نیمه فعال قرار داشته و تنها برخی از ارامنه شهر اهواز به این کلیسا مراجعه می‌کنند.

خانه ماپار

از جمله خانه‌های قدیمی شهر اهواز که قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد، می‌توان به خانه ماپار اشاره کرد. این بنا یک خانه آجری با پنجره‌های رنگی و درهای چوبی بوده که شامل دو طبقه و یک زیرزمین می‌باشد. اگرچه بنای اصلی این خانه از جنس سنگ است با این حال پس از مرمت آجرکاری‌هایی در آن صورت گرفته است. در حیاط این خانه یک نخل زیبا نیز وجود دارد. امروزه از خانه ماپار به عنوان رستوران و شربت‌خانه استفاده می‌شود.

سرای عجم

از دیگر بناهای تاریخی شهر اهواز که مربوط به دوره قاجار است، می‌توان به سرای عجم اشاره کرد. این بنا دارای معماری خاصی بوده که در آن حجره‌های زیاد، پنجره‌های چوبی، ستون‌های حجاری شده و آجرچینی‌های منحصربه‌فردی به چشم می‌خورد. حیاط این بنا قرینه‌سازی شده بوده و ایوان‌هایی دور تا دور آن قرار دارد.

دانشگاه سه گوش اهواز

در نزدیکی رود کارون دانشگاهی به شکل سه گوش وجود داشته که در سال ۱۳۰۸ ساخته شده است. این بنا در طول جنگ جهانی دوم مقر ارتش بوده و در سال ۱۳۳۶ به دانشکده پزشکی تبدیل شده است. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۸ نیز از این دانشگاه به عنوان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه جندی شاپور استفاده می‌شده است.

در این دانشگاه می‌توان جلوه‌هایی از معماری دوره پهلوی را مشاهده کرد. این بنا دارای قوس‌های دایره شکل ایوان، کاشی کاری‌های آجری و رواق‌هایی در حیاط مرکزی می‌باشد.

غذاهای محلی اهواز

آشپزی اهواز با عطر و طعم تند و تیز ادویه‌های کشتی‌های هندی که در بنادر خلیج و دریای عمان پهلو می‌گرفته‌اند، در هم آمیخته و ترکیبی استثنایی از آب درآمده.

تنوع خوراک در این منطقه بسیار بالا است.

سنبوسه

سنبوسه یا سمبوسه، یک غذای سنتی و قدیمی و تند و تیز هندی است که به آشپزی ایرانی راه یافته.

سنبوسه، پیش غذا یا میان وعده‌ شهرهای جنوبی است که موادی درون نان لواش قرار گرفته و سرخ می‌شود.

سنبوسه انواع زیادی مثل سیب زمینی و گوشتی دارد.

قلیه ماهی

قلیه ماهی معروف‌ترین خورش جنوب ایران از جمله اهواز است که با سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود.

در اهواز از میش ماهی و هامور در قلیه استفاده می‌شود.

ماهی تنوری صُبوری

ماهی تنوری صبوری در خوزستان بسیار پرطرفدار است.

خوزستانی‌ها ماهی صبور را با سبزیجات و ادویه مزه دار کرده و روی آتش کباب می‌کنند . این غذا با سبزی پلو سرو می‌شود.

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر، خوراک بی رقیب جنوبی است.

برای پخت ماهی شکم پر، شکم ماهی سنگسر، بیاح یا شوریده را با گشنیز و شنبلیله پر می کنند و ماهی را داخل تنور یا فر کباب می‌کنند.

فلافل

فلافل غذای محبوب و معروف اهوازی‌هاست اصلا نمی‌شود تا اهواز بروی و فلافل نخوری!

مایع فلافل از ترکیب نخود، سیر، ادویه، فلفل، پیاز، آرد، سیب زمینی و تخم مرغ تهیه می‌شود.

پاکوره

پاکوره میان‌وعده‌ای هندی و شبیه به سنبوسه است که به آشپزخانه اهواز رسیده.

کبه عربی

کبه غذایی عربی است که به خوزستان راه پیدا کرده .

کبه شبیه کوفته‌ای است که داخلش مغز است و داخل لایه‌ای خمیری از برنج، تخم مرغ و سیب زمینی می پیچند و سرخ می کنند.

محتویات داخل کبه عربی معمولا گوشت چرخ کرده، زرشک و کشمش است.

مهلبیه

مهلبیه، یک دسر ترکی-عربی شبیه به فرنی یا پودینگ است که در اهواز هم تهیه می‌شود.

معسل از دسرهای محبوب اهواز است که از مخلوط خرما، شیره خرما، هل، دارچین، فلفل، کنجد، جوز هندی، میخک و زنجبیل درست می شود.

رنگینک

شیرینی خوشمز اهوازی هاست که از خرمای مرغوب تهیه می‌شود که روی آن را با مخلوط آرد گندم بو داده و روغن و دارچین می‌پوشانند.

آش ماسوا

ماسوا در زبان محلی به معنی ماست است.

ماسوا آش محلی اهواز است که با مواد اولیه گوشت، ماست، نخود، لوبیا سفید، بلغور گندم، پیاز، کشک ، سبزی آش پخته و و با نعنا داغ تزئین می‌شود.

اوپیوزی

اوپیوزی، یا آب پیازی، غذایی سوپ مانند است شباهت زیادی به اشکنه دارد و با نان خرد شده بیات و تخم‌مرغ سرو می‌شود.

آش ارده

آش ارده هیچ شباهتی به آش ندارد بلکه یک جور پلو است.

خوزستانی ها در زمستان ماش پخته را با برنج دم می کنند.

ارده یا همان کنجد ساییده را روی برنج می ریزند. این غذا همراه با شیره خرما سرو می‌شود.

اقامت در اهواز چگونه است؟

هتل‌های لوکس

هتل پارس در کنار رودخانه‌ کارون با دسترسی به بازار کاوه و پل سفید، و هتل نیشکر که نوساز است و ترانسفر فرودگاه هم دارد، از بهترین هتل‌ های اهواز هستند.

هتل‌های میان‌رده

هتل اکسین در نزدیکی فرودگاه و با دسترسی آسان به محله‌‌‌های زیتون و کوروش، هتل آپارتمان هدیه در کیانپارس با دسترسی به مرکزخرید و رستوران‌، هتل پرشیا در مرکز شهر و هتل آپارتمان نوساز ایرانیکا یا مهر در نزدیکی فرودگاه، گزینه‌های خوبی برای اقامت هستند.

هتل‌های ارزان

هتل‌های نادری، ایران، کارون، باغ معین و خانه‌ آرامش مسافر از هتل‌های ارزان قیمت و اقتصادی اهواز هستند.

حمل و نقل عمومی در اهواز

سیستم حمل و نقل عمومی در اهواز شامل اتوبوس، تاکسی خطی و تاکسی دربست است. اپلیکیشن اسنپ هم در اهواز خدمات ارائه می‌دهد و می‌توانید از آن بهره ببرید. مترو اهواز هنوز راه‌اندازی نشده است.

بهترین رستوران های اهواز کجاست؟

اگر اهل شکم‌گردی باشید حتما می‌خواهید بدانید بهترین رستوران های اهواز کجاست؟ رستوران ریورساید، رستوران هتل اکسین و رستوران هتل پارس از بهترین‌ رستوران‌های اهواز هستند. اگر علاقه‌مند به خوردن قلیه ماهی باشید پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران کنجد بزنید. یا اگر کباب دوست دارید به کبابسرا بروید و خوشمزه‌ترین کباب‌ها را در این رستوران امتحان کنید.

از دیگر رستوران‌های و فست‌فودهای معروف اهواز می‌توان به فست فود میزبان، فست فود شامباما، فلافلی پت و مت، رستوران سنتی کیانپارس، رستوران باغ فیروزه، رستوران راکی، کبابی آقاجون، رستوران ایتالیایی سزار، رستوران نوید و رستوران خرم اشاره کرد.

از اهواز سوغاتی چی بخریم؟

زمانی که سفرتان در اهواز به پایان می‌رسد دوست دارید از این شهر دست پر به خانه برگردید. در این مواقع از خودتان می‌پرسید از اهواز سوغاتی چی بخرم؟ معروف‌ترین سوغات این شهر خرما است اما خوراکی‌های خوشمزه‌ی دیگری مانند ارده، شیره خرما، حلوا کنجدی، حلوا ارده، کلوچه نمکی و خرمایی و ترشی بندی را هم با بالاترین کیفیت در این شهر موجود هستند.

همچنین صنایع دستی اهواز که جزو سوغات این شهر محسوب می‌شوند شامل گلیم، عبار، کپو و حصیر هستند. برای خریدن هر یک از این سوغات می‌توانید سری به بازارهای اهواز بزنید.

بازارها و مراکز خرید اهواز

بازارها و مراکز خرید اهواز بسیار متنوع هستند و تقریبا مسافران با هر سلیقه‌ای می‌توانن کالاهای موردنیازشان را از این مراکز تهیه کنند. مراکز خرید اهواز شامل مرکز خرید نگین اهواز، مرکز خرید رویال پارس، مرکز خرید ستیلا، مرکز خرید زیتون، مرکز خرید تشریفات، سیتی سنتر مهزیار، بازار امام رضا، مجتمع تجاری برج کیانپارس، مرکز خرید کارون و مرکز خرید زهره هستند. از بازارهای سنتی این شهر هم می‌توان به بازار عبدالحمید، بازار امام خمینی و بازار کاوه اشاره کرد.

سفر به اهواز، شهری با مردمان خونگرم

یکی از شهرهایی که در مسیر شهرهای جنوبی کشور واقع شده، اهواز است. شهری با تمدن و تاریخی منحصر به فرد که به یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران تبدیل شده و سالانه ده ها هزار نفر را به سوی خود می‌کشاند. سفر به اهواز می‌تواند با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا اتومبیل شخصی انجام شود. در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه لازم است درباره سفر به این شهر زیبا بدانید بیان کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا