ایران گردی

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قروه کردستان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: گروه یکی از قدیمی ترین شهرهای تاریخی و باستانی غرب ایران مرکز شهرستان کوروه است که سومین شهر پرجمعیت استان کردستان است.

شهر گرو در جلگه ای وسیع در شرق سنندج و شمال غربی همدان قرار دارد که از شمال به شهرستان بیجار و از جنوب به استان کرمانشاه محدود می شود.

این شهر در دامنه رشته کوه زاگرس و در ارتفاع 1900 متری قرار دارد و یکی از سردترین شهرهای کشور به شمار می رود.

رشد و توسعه قارو در جاده همدان – تهران تکمیل شد. این شهر دارای دشت های بزرگ و همواری است که به این شهر لقب عروس شهرهای ایران، دشت خدا، پاک ترین شهر ایران، اولین شهر توریستی ایران، شهر را به این شهر داده است. تاریخ و فرهنگ و شهر تجاری ایران

دیدنی های کردستان

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان در 12 کیلومتری شهرستان کروه واقع شده و نزدیک به 43 هزار هکتار وسعت دارد.

این منطقه از کوه های مرتفع، تپه های بسیار ملایم، چشمه های آب، دره های کم عمق و صخره ها تشکیل شده است.

منطقه بدر و پرشان به لطف چشمه های همیشه جوشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب این منطقه شکار ممنوع را به زیستگاهی مناسب برای بز و بز تبدیل کرده است.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کردستان

دریاچه سراب کوتسار

سراب قروه که به آن سراب کوتسار نیز می گویند دریاچه ای طبیعی و زیبا در استان کردستان است و در قسمت جنوبی شهرستان قروه قرار دارد.

آب خنک این دریاچه که از 12 دهانه چشمه تغذیه می شود در طول سال جاری است، چشمه های سراب جوشان از سطح آب قابل رویت نیست و گیاهان آبزی دریاچه نیز بر زیبایی آن می افزایند.

جزیره کوچکی در وسط دریاچه دیده می شود که به زیبایی نورانی شده و با یک پل آهنی به آن می رسید.

آب این سراب زلال است و به همین دلیل شهر کورویچ در کنار آن شکل گرفته است. بخشی از آب شرب و کشاورزی گرو نیز از این آب تامین می شود.

آبشار کلوز (سنگین آباد)

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد از توابع شهرستان قروه قرار دارد. این آبشار از بالای سه قله کوه کالوز سرچشمه می گیرد.

کلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیدن به قله های کلوز سخت و دشوار است.

آبشار قلوز در زمستان کاملا یخ می زند و مکان مناسبی برای یخ نوردی است. مشاهده کرم های شب تاب عظیم الجثه در این منطقه زیبا و شگفت انگیز است.

آبشار معدنی شاه پسند

آبشار کانی شاه پسند در کنار چشمه ای به همین نام در انتهای دره با ارتفاع حدود 20 متر قرار گرفته و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

چشمه آب معدنی شاه پسند چشمه زیبایی است که در ارتفاع 2600 متری در بخش غربی بخش بدر شهرستان کوروه قرار دارد که دارای آبی زلال است و در تابستان علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.

«کانی» در زبان کردی به معنی چشمه است و می گویند یکی از پادشاهان صفوی در زمان لشکرکشی خود از این مکان دیدن کرده و این چشمه را پسندیده است.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کردستان

جاذبه های تاریخی و گردشگری کوروت

غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)

در حدود 35 کیلومتری شرق شهر کوروه، بر فراز کوهی مرتفع، بقایای معدن سنگ بزرگی وجود دارد که از نظر نوع، اندازه و تراش سنگ، ویژگی های خاصی دارد و اهمیت زیادی دارد.

مردم معتقدند این سنگ ها مربوط به داستان شیرین و فرهاد است. انواع مجسمه ها و سرامیک های موجود در منطقه مربوط به دوره ساسانیان است.

این منطقه در فصل بهار مورد استفاده مردم قرار می گیرد. در ضلع شرقی این کوه دهانه غاری قرار دارد که اورل استاین خاورشناس اروپایی در حین کاوش در منطقه غرب کشور به آن اشاره کرده و ظاهراً نتوانسته است به اطراف آن وارد شود. نمونه های فسیلی در منطقه فرهادتاش وجود دارد. دریاهای زیادی وجود دارد.

حمام کاسلانوا

حمام کسلان یکی از حمام های قدیمی شهر کوروه است که در روستای کاسلان و در ۶ کیلومتری شمال شرقی کوروه قرار دارد.

تاریخ ساخت این حمام مربوط به اواخر دوره زندیه و سلطنت «خسروخان اول» والی وقت کردستان است.

این حمام دارای قسمت های مختلفی از جمله دهلیز، حمام سرد، پیچ در پیچ، حمام گرم، خلوتگاه خصوصی و عمومی، خزانه و تن است و تزئینات آهکی منحصر به فرد آن با نقوش گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کردستان

پل فرهاد آباد

پل فرهاد آباد در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهر کوروه در روستایی به همین نام در جاده قدیم بیجار بر روی رودخانه بایتمر ساخته شده است.

این پل دارای 8 دهانه و 80 متر طول است که نوع طاق های به کار رفته در آن معمولاً پایه دار و مصالح به کار رفته آجر است.

تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست اما با توجه به سبک معماری پل به نظر می رسد متعلق به دوران صفویه باشد.

پل فرهاد آباد در زمان خسروخان اول به موازات حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شد و فرهاد میرزایی معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمان حکومت کردستان آن را بازسازی کرد. چرا این پل فرهاد آباد نام دارد.

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کردستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا