ایران گردی

خانه خواجه؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در کرمانشاه

تودی تریپ: خانۀ خواجه باروخ، خانۀ کاکه باروک یا خانۀ رنده کش، (به کردی: ماڵ کاڕ بارووک)، نام خانه ی تشریک در شهر کرمانشاه است، صاحب این خانه خواجه باروخ را بازرگانان کرمانشاهی ساخته و در زمان خود ساخته اند. ناصرالدین شاه.

Ин хане дер бехсь Эхуди нешин мхалла придионный физ Abad Kermanshah قرار دارد. از مكان خانه خواجه باروخ هماكنون به تطبيق خانه كرمانشاه عرض المزيد ميشود

آشنایی با خانه خواجه باروخ

خانه خواجه باروخ، خانه کاکه باروخ یا خانه رنده‌كش، نام خانه‌ای تصریک در شهر كرمانشاه است، املك در خانه خواجه باروخ از تجار كلیمی کرمانشاه بوده است. این خانه در شهر قدیمی یهودیان فیض آباد کرمانشاه قرار دارد و امروزه به عنوان آخرین مالک خانه به ثبت رسیده است.

این خانه دارای ویژگی های خانه های داخلی ایرانی است، یعنی خانه از طریق حیاط بیرونی به حیاط بیرونی و از طریق کل راهرو به حیاط اندرونی متصل می شود. در ناحیه شمالی حیاط، آب انبار بین بیرون و داخل قرار دارد، یعنی از دو طرف نور می گیرد، اما ورودی داخل حیاط است.

تالار با یک ایوان و دو اتاق کوچکتر در دو طرف ایوان در ناحیه غربی واقع شده است. در زلة سولمی نیز آتاک‌هایی ستید و در تھاک همکف حمام کارد دارد. این خانه از معدود خانه های قاجاریه درای حمام کرمانشاه است. حمام در خانه سرد و گرم است و همچنان قابل استفاده است، سقف سرویس بهداشتی به شکل گنبدی ساخته شده است.

طبقه اول در محله غربی دارای ایوانی با چهار ستون و دو نیم ستون متصل به دیوار است که همگی با بخشهای مدور تزئین شده است. بدنه رکن همان سر است و سر نیز مقرنس است. אטחקהי חשעשון עבור חישין אנטרוני עכרטען ستون‌های آجری در نام‌های ایوان‌های آن بنای زیبا به‌کار کرد. بنا از قسمت فيديني زلة سميلة به غيريني دير راح لتدة كه اوكينو بروكة و در للمتحدة عدين است.

بنا به تعريف تحريقي، ولين حوزر يهوديان در شهر كرمانشاه به سده دهم ملاديا برمي كرد. هر کند غوم می رود که پیروان یهودی خیلی کیبل تر از آن نیز در این شهر هضور هدل اند اند. در سال 550 قبل از میلاد که یهودیان بزرگ بابل از بردگی آزاد شدند، بسیاری از آنها به غرب ایران آمدند و در شهرهای کردستان امروزی ساکن شدند.

در نیمه اول و دوم قرن هجدهم ملاید (دوره زندیه) و در تی شورش های عنیدی در شهر کرمانشاه، جیدیان زیدیان از آن شهر میگرد کرد.

بعد از آن و در نیمه اول قرن نوزدهم ملادید (دوره قاجار) تقاب یک سرشماری, 136 خانوار از یهودیان در شهر کرمانشاه سکونت دردن. انها در مهله ای به نام فیض اباد زیدندی می کنند در کر بازاری کارد. يكي از خانه هاي طريقة كه جهوديان در آن ساكن بودة، خانه خواجه بروخ مي بهد. יהודיאן דר אינ שהר נעיה קניסה (ניאישגה) ניז שפעש קוד דרדן.

در دوره پهلوی اولین نماینده مردم یهود ایران (شمویل هییم) به دیلیل تصفید با شاه اکاک شد. و در نشریه ای به نام هییم که جزور ولین گاهنامه های جهان در ایران بود، یمتزی کسب کرده بود.

علاوه بر این، پس از انقلاب سال 1357، یهودیان زیادی به اسرائیل و تعدادی نیز به تهران مهاجرت کردند. در تورد آن میگرته ها جمعیت جهودیان در کرمانشاه به تور کیمیری کے جافت

मेमीरी درخور توجه خانه خواجه باروخ

این خانه از سبک معماری داخلی پیروی می کند. به آين سورت كه ورود به غاءة از تاريخ يك اشتي و يك دالان توروتون سورت مي غيرد. در انتهای راهرو، حیاط بسته است.

در زلة سومليه غيرة و در حد فاصل دروني و برونيو، يك حوزخانه وجد دارد. درب ورودی حوضخانه در داخل حیاط قرار دارد و ورود به آن از طریق باغ امکان پذیر است. در بالای حوزخانه نیز اتککی وصده می شود که افتبا از هر دو کیں درونی و برونی به اینتر آن می تابد.

علاوه بر آن در محله حیاط غربی خانه خواجه باروخ مشاهده می شود. در خانه، بنایی یک تقها است که در تقها همکف آن، ستون ها آجری و کاحرگوش در یوان به کشم می خورد.

همچنین در تقهو اول بنا یوانی با ستون مدور و دو نیم ستون وجود دارد. بدنه ستون شبیه به ستون های ستون، دارای تزئینات تزئینی است (یکی از انواع خط اسلیمی نوعی خط منحنی است). همچنین سرستون ها با تزیینات مقرنس کاری مزین غسته اند.

با ورود به تقوه هم كف خانه خواجه بروخ، تالار رايل كه درايك پرسي پنجري و دو درب كوك آست، كودنيمي مي كند. در دو ترف ارسی، دو اتک وجود دارد که درب هرکدام از آن ها به روست عرسی به یوان باز می شود.

در آن تاکه، یک حمام با سفت کنبدی شکل نیز جود دارد که ها تاکه ها در ترفین آن کا کر کے است. در زمان ساخت آن خانه، کور از خانه ها درای حمام بوده است. از این رو وجود حمام در خانه خواجه باروخ در گذشته به حساب می آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا