ایران گردی

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

تودی تریپ: خانه توکلی مشهد یکی از جاذبه های دیدنی مشهد است. یکی از خانه های تاریخی و قدیمی این شهر به شمار می رود.

در مورد خانه توکلی داستان ها و داستان های زیادی گفته شده است که به همین دلیل به آن خانه راز لقب داده اند.

بسیاری از بناهای تاریخی ایران که از گذشته به یادگار مانده و از آثار تاریخی و دیدنی کشور نام برده می شود، در شهر مقدس مشهد قرار دارند.

آشنایی با خانه توکلی مشهد

خوب است بدانید که دیدنی های شهر مشهد تنها به حرم امام رضا محدود نمی شود و نقاط دیدنی و جاذبه های گردشگری دیگری نیز در آن وجود دارد که گردشگران را به رفتن و زیارت آن ترغیب می کند.

با توجه به ساخت‌وسازهای متعدد و جدیدی که در سال‌های اخیر در شهر مشهد صورت گرفته، بسیاری از بافت‌های قدیمی و تاریخی این شهر از بین رفته است، اما خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که تا به امروز در میان آثار تاریخی پابرجا مانده‌اند. خانه های این شهر

خاص ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی;  یک جاذبه دیدنی

افراد زیادی هستند که علاقه مند به بازدید از خانه ها و بناهای تاریخی هستند و ترجیح می دهند از آثار و آثار باستانی شهری که به آن سفر می کنند دیدن کنند. خانه توکلی مشهد از آن دست بناهایی است که پذیرای عموم مردم است و علاقه مندان به تاریخ می توانند به آن سر بزنند.

خانه توکلی مشهد در اصل متعلق به خانواده کشمشیان بوده است. پس از فوت مرحوم کشمشیان که از تجار بزرگ مشهد بود، خانواده توکلی این بنا را از ورثه مرحوم کشمشیان خریداری کردند و امروز متعلق به خاندان توکلی است.

قدمت خانه توکلی مشهد به سال 1221 و دوره قاجار برمی گردد. این خانه دو طبقه توسط «احسان خان قرایی» در طراحی منحصر به فردی ساخته شده است. معماری خانه توکلی به قدری هنرمندانه و استادانه است که هر بیننده ای از شیفتگان معماری سنتی را که جایگاه خود را داشته باشد، شگفت زده و مجذوب خود می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خانه تاریخی توکلی نزدیک به دو قرن قدمت دارد و بر اساس یک اسکلت چوبی ساخته شده است!

خاص ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی;  یک جاذبه دیدنی

در نمای این بنا تزئینات چوبی در کنار ستون های آجری خودنمایی می کند. ایوان ها، آجرکاری های شیک و خوش فرم، پلکان های قدیمی و تابلوهای زیبای دیدنی در خانه توکلی از جمله شگفتی های این بنای ارزشمند است.

در محوطه ورودی خانه تاریخی توکلی، دو اتاق باباملا و ملاباجی وجود دارد که در گذشته به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مدرسه بابا ملا پسرانه و ملاباجی دخترانه است. پس از مرمت خانه توکلی مشهد، این اتاق ها با عناصری که نمایانگر یک کلاس درس است تزئین شد تا حس نوستالژیک خانه توکلی تکمیل شود. اکنون بخشی از این خانه به موزه مدرسه در مشهد تبدیل شده است.

ساعات بازدید از خانه توکلی مشهد

خانه تاریخی توکلی یکی از آثار ملی کشور محسوب می شود. پوشش، آجرکاری و تزئینات چوبی این بنا چشمگیر است. بازدید از این خانه به علاقه مندان به معماری و تاریخ توصیه می شود.

به محض خروج از حرم رضوی و سر به پایین، آثار تاریخی را در مسیر خود خواهید دید و تابلوی موزه مدرسه نیز توجه شما را جلب خواهد کرد.

خاص ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی;  یک جاذبه دیدنی

ورودی زیبای خانه از همان ابتدا چشم ها را مجذوب دکوراسیونی نفیس می کند.

وقتی از در چوبی وارد خانه می شوید، حوضی زیبا در وسط خانه و باغچه ای در اطراف آن می بینید که دیوارهای آن پر از نقاشی های رنگارنگ است. در اینجا می توانید فضای گرم و صمیمی خانه های قدیمی را حس کنید و از طراحی نما، ایوان، کتیبه ها و بال های چوبی لذت ببرید.

در داخل این خانه دو طبقه اتاق های چوبی زیادی وجود دارد که برخی از آنها فضای قدیمی مدارس را نشان می دهد. در مدرسه ملاباجی مجسمه های مومی زنانی را می بینیم که با لباس محلی آن زمان کنار هم نشسته و مشغول درس خواندن هستند. مدرسه خانه ملا نیز مدارس خانگی پسرانه را به تصویر می کشد. سایر قسمت های خانه توکلی نیز شیوه پوسته پوسته شدن در مدارس و آموزش خوشنویسی را نشان می دهد.

خاص ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی;  یک جاذبه دیدنی

جدای از این موزه، جزئیات معماری و تزئینات ساختمان واقعا دیدنی است. طاق و لامپ های اتاق نشیمن، سادگی آشپزخانه و زیرزمین، بال چوبی و شیشه های رنگی اتاق سه دری و طاق های پستو نه تنها چشم هر بیننده ای را خیره می کند، بلکه زمینه خوبی برای عکس های اینستاگرام.

بازدید از این بنا و آشنایی با فرهنگ، تاریخ و معماری مردمان گذشته هیچ هزینه ای ندارد و بازدید از آن کمتر از یک ساعت زمان می برد.

بازدیدکنندگان می توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 الی 21 از خانه تاریخی توکلی مشهد بازدید کنند. علاوه بر این برای بازدید از این خانه نیازی به خرید بلیط یا پرداخت هزینه ای نیست و علاقه مندان می توانند به صورت رایگان از این خانه تاریخی دیدن کنند.

با توجه به اینکه فاصله خانه توکلی تا حرم رضوی حدود 550 متر است، دسترسی وسایل نقلیه عمومی در این منطقه وسیع خواهد بود.

خاص ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی;  یک جاذبه دیدنی

با استفاده از خطوط 3، 83 و 84 BRT می توانید در یکی از ایستگاه های نزدیک حرم مانند ایستگاه 17 شهریور پیاده شوید. بعد از زیارت از درب حرم به خیابان نواب صفوی بروید. در مسیر خود تابلوی خانه تاریخی را خواهید دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا