ایران گردی

حمام وکیل کرمان؛ جاذبه‌ای درجه یک

تودی تریپ: حمام وکیل یکی از حمام‌های سنتی و تاریخی کرمان است که اولین بخش از مجموعه وکیل محسوب می‌شود. این بنا بر اساس معماری زندیه-قاجاریه و به تقلید از حمام گنجعلی خان در سال 1270 هجری قمری ساخته شده است. سرامیک و کاشی کاری زیبای این سرویس بهداشتی که از کف تا سقف امتداد دارد، فضای داخلی سرویس بهداشتی را بسیار زیبا و چشم نواز کرده است.

با حمام وکیل کرمان آشنا شوید

همام وکیل کرمان به عنوان یکی از مجموعه های گردشگری شهر و استان کرمان شناخته می شود. این حمام به دلیل قرار گرفتن در مجموعه وکیل همواره مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. این مجموعه در مرکز شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ آن واقع شده و ساختار سنتی این شهر را به تصویر می کشد.

ساختمان های این مجموعه از زیباترین و جالب ترین نمونه های معماری هستند. معماری این مجموعه که از سبک صفویه پیروی می کند از نوع ایوانی بوده و با طرح های هندسی جالب کاشی کاری شده است. حمام وکیل تنها یکی از ساختمان های مجموعه وکیل است. از دیگر بناهای قابل توجه می توان به بازار وکیل، مسجد وکیل، کاروانسرای وکیل و تانک وکیل اشاره کرد.

حمام وکیل کرمان;  یک جاذبه درجه یک

معماری حمام وکیل از سبک زندیه و قاجار پیروی می کند. این بنا شباهت زیادی به حمام گنجعلی خان کرمانی دارد که در نزدیکی آن قرار دارد. هدف از ساخت حمام وکیل در اصل ساختن مکانی برای ارتقای سلامت عمومی در شهر بوده و به همین دلیل در مرکز شهر ساخته شده است.

دستور ساخت مجموعه وکیل به مساحت حدود 8 هزار متر مربع توسط حاکم کرمان، محمد اسماعیل خان نوری معروف به وکیل الملک، سال ها پیش صادر شد. حمام وکیل کرمان در سال 1280 هجری قمری یعنی حدود 121 سال پیش در مرکز شهر کرمان ساخته شد.

این بنا در سال 1353 به عنوان یک اثر تاریخی زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و بدین ترتیب در سال 1369 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. بیشتر بازسازی ها در قسمت اصلی حمام انجام شده است، اما با تلاش معماران، معماری حمام که برگرفته از سبک قاجاریه است، همچنان حفظ شده و می توان گفت تا حدودی دست نخورده باقی مانده است. .

در سال 1395 حمام وکیل کرمان توسط سازمان میراث فرهنگی استان کرمان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان اجاره داده شد تا به عنوان چایخانه عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

حمام وکیل کرمان;  یک جاذبه درجه یک

این تم برای افرادی که در آنجا از چای لذت می برند و دقایقی را صرف کاوش در اعماق تاریخ می کنند بسیار جذاب است. اما متاسفانه آسیب بیشتری به ساختمان وارد می کند و آن را در معرض تخریب قرار می دهد.

با این حال، این خطر با مراقبت های انجام شده توسط مدیران سایت و رعایت آنها توسط بازدیدکنندگان کاهش می یابد. امروزه افراد زیادی هستند که همام وکیل و فضای فوق العاده زیبای آن را برای خوردن، نوشیدن چای، فالوده و گوش دادن به موسیقی سنتی انتخاب می کنند.

حمام وکیل; موثر و جذاب

در وسط بازار کرمان، حمام وکیل قرار دارد که توسط وکیل الملک (اسماعیل خان نوری)، حاکم کرمان دوره قاجار، به سبک حمام گنجعلی خان ساخته شده است.

این بنا یکی از حمام های تاریخی، سنتی و باستانی کرمان است که از کف تا دیوار با کاشی و سرامیک اندود شده و به دو قسمت رختکن و هنرستان تقسیم شده است. بنای حمام وکیل دارای ستون های سنگی زیبا و همچنین حوض بزرگی در خزانه و هنرستان خود است و نقش و نگارهای حوض های دو طرف این حمام بسیار باشکوه است.

حمام وکیل کرمان;  یک جاذبه درجه یک

اولین قسمت مجموعه وکیل، ساختمان حمام قدیمی یا چایخانه امروزی وکیل است که در سال 1270 به شکلی باشکوه و چشمگیر از سبک معماری دوره زندیه قاجار ساخته شده است.

سردر این حمام در سال 1348 به سبک معماری دوره مربوطه مرمت شده و مستقیماً به بازار کرمان متصل است.

در حال حاضر این حمام تاریخی به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و از میهمانان و بازدیدکنندگان ضمن نواختن صدای آرام بخش موسیقی سنتی با فالود کرمانی و چای پذیرایی می شود و محوطه هنرستان این حمام محلی برای تهیه غذاهای محلی نیز می باشد.

حمام وکیل یکی از بخش‌های مجموعه وکیل است که در زمان قاجار به دستور حاکم کرمان ساخته شده است. این حمام که در گذشته یکی از بزرگ‌ترین و بهترین حمام‌های کرمان بوده، امروزه یکی از جاذبه‌های شهر کرمان به شمار می‌رود. این حمام به چند قسمت مجزا تقسیم می‌شود که شامل ورودی، سردخانه، گرم‌خانه و خزانه است.

حمام وکیل کرمان;  یک جاذبه درجه یک

این بنا در سال 1369 مرمت و سپس با نظارت اداره گردشگری کشور به چایخانه سنتی تبدیل شد. امروزه مسافران می توانند از حمام وکیل کرمان دیدن کنند و ضمن لذت بردن از معماری زیبای این بنا، از چای و غذاهای سنتی این شهر لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا