ایران گردی

حتما از کوه تمندر الیگودرز بازدید کنید

تودی تریپ: الیگودرز یکی از شهرهای سردسیر شرق استان لرستان است. لرستان در غرب ایران با جاذبه های گردشگری فراوان به یکی از مراکز گردشگری ایران تبدیل شده است.

به دلیل عبور رشته کوه مرتفع و صخره ای زاگرس از استان لرستان، در این منطقه شاهد کوه های مرتفع، دره های باریک و باریک، رودخانه های خروشان و آبشارهای خروشان هستیم.

رشته کوه تمندر در 30 کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز و در قسمت شرقی جلگه قرار دارد که در غرب آن اشترانکوه و در جنوب آن فرش کوهستانی قرار دارد.

دو چشمه به نام‌های سراب غار تمندر و سراب گوردکنک در قسمت‌های شمالی و جنوبی رشته کوه تمندر وجود دارد که از اعماق زمین می‌جوشند و وقتی به سطح می‌آیند به طبیعت جان می‌بخشند.

در بخشی از رشته کوه تمندر بقایای قلعه ای قدیمی به نام دختر وجود دارد.

اگر اهل کوهنوردی و علاقه مند به این ورزش مهیج هستید، لرستان و طبیعت بی نظیر آن پتانسیل بالایی برای گردشگری کوهستانی دارد.

آشنایی با کوه تمندر

شهرستان الیگودرز یکی از شهرستان های استان لرستان محسوب می شود که در منطقه ای کوهستانی واقع شده و زیباترین پدیده های طبیعی استان را در خود جای داده است.

این شهر در تابستان آب و هوای بسیار خوبی دارد اما زمستان های بسیار سرد و برفی دارد.

حتما از کوه تماندر الیگودرز دیدن کنید

در این شهر می توان جاذبه های طبیعی بسیاری را مشاهده کرد که برخی از آنها طبیعت فرش کوهی، رودخانه مور زری در منطقه زلگی، غار تمندر، جنگل های بلوط و گردو و چشمه دورک، گایکان، دره دورک، دشت لاله های واژگون در روستای دالانی، دره دای، دره حیدر، کیگوران.

از دیگر جاذبه های این منطقه کوه تمند است که زیبایی دلپذیر و چشم نوازی دارد.

رشته کوه تمندر در منطقه باربارود و زلگی شهرستان الیگودرز قرار دارد و دارای 4 رشته شمالی، جنوبی، شرقی و مرکزی است. رشته شمالی شامل 2 قله ازنا و دره سر است که به ترتیب 3200 و 3500 متر ارتفاع دارند.

طبیعت بی نظیر اطراف این رشته کوه را فرا گرفته است که باعث می شود سالانه افراد زیادی این منطقه را برای تفریح ​​و گشت و گذار انتخاب کنند.

رشته کوه مرکزی تمنددار دارای 6 قله به نام‌های قله مرکزی تمندر، هما، قله تمندر شمالی، قله‌های شرقی و جنوبی و قله جنوبی دره سر دره سر است که ارتفاع همه آنها بیش از 3500 متر است.

قله مرکزی تمندر 3900 متر ارتفاع دارد. رشته شمالی تمندر شامل 2 قله فرشش و قله جنوبی و رشته جنوبی تمندر نیز شامل یک یال 15 کیلومتری است که در انتهای غربی آن قله قدیمی ویرانه ای به نام قلعه دختر دیده می شود.

سراب غار تمندر که در دل این کوه قرار دارد و از ضلع شمالی آن بیرون می آید، یکی از جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می رود.

این سراب چشمه‌ای است که از دل کوه با آب فراوان سرچشمه می‌گیرد، البته اخیراً غار بسته شده و از آب آن برای پرورش ماهی استفاده می‌شود. در دل کوه تمندر سراب پرآبی دیگری است که از ضلع جنوبی آن بیرون می آید.

حتما از کوه تماندر الیگودرز دیدن کنید

از کوه تمندر دیدن کنید

گردشگری اشکال مختلفی دارد که یکی از آنها ژئوتوریسم نام دارد. ژئوتوریسم شامل روندها و نیروهای طبیعی و فرهنگی یک موقعیت جغرافیایی معین است.

تنوع جغرافیایی و میراث فرهنگی زمینه ساز ایجاد ژئوتوریسم است و بهترین راه حل برای توسعه مناطق مختلف محسوب می شود.

ژئوتوریسم از ترکیب دو واژه ژئو (زمین) و گردشگری (گردشگری) پدید آمده است و به گردشگری گفته می شود که دارای جاذبه های زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی باشد و هویت جغرافیایی یک مکان را حفظ کند که شامل میراث فرهنگی و زیبایی شناسی مکان جغرافیایی است. هم هست

ژئوتوریسم روشی نوین برای تبیین و تبیین علوم زمین و شناخت منابع طبیعی هر منطقه است که علاوه بر ایفای نقش آموزشی، دلیل علمی برای توسعه گردشگری در منطقه ارائه می کند و راهکارهایی برای توسعه پایدار در ژئوتوریسم ارائه می کند. مناطق.

ایران مناطق زیادی دارد که برای این نوع گردشگری بسیار مناسب بوده و مورد پسند بسیاری از مردم نیز می باشد و یکی از این مکان ها که در شهرستان الیگودرز در استان لرستان قرار دارد کوه تمند است.

قله تماندر در بربرود غربی قرار دارد و یکی از نقاط دیدنی الیگودرس است.

اشترانکوه با ارتفاع 4090 متر با کوه تمند همسایه است.

رشته کوه تمندر دارای قله های مرتفعی است که بلندترین آن در قسمت شمالی با ارتفاع 3547 متر قرار دارد.

حتما از کوه تماندر الیگودرز دیدن کنید

در منتهی الیه غربی آن یک قلعه قدیمی مخروبه به نام قلعه دختر قرار دارد.

اطلاعات زیادی از ساخت و ساز و سازنده آن در دسترس نیست، اما نوع ساخت تاسیسات این قلعه نشان از اهمیت این قلعه دارد، برای رسیدن به این قلعه باید از جاده الیگودر به سمت روستای موگویی عبور کرد.

گشت و گذار در این منطقه رایگان است، اما به یاد داشته باشید که امکانات خاصی وجود ندارد، پس همه چیزهای لازم را با خود ببرید.

همچنین اگر توانایی بالا رفتن از کوه را ندارید، سعی نکنید و خودتان سعی نکنید از آن بالا بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا