ایران گردی

حتما از روستای امامه بازدید کنید

تودی تریپ: این دهکده ویلایی در ارتفاعات پایتخت قرار دارد و باغات میوه، چشمه ها، رودخانه ها و بناهای تاریخی از جاذبه های آن است.

امامت به ویژه در روزهای گرم سال دارای آب و هوای مطبوع است; به همین دلیل گردشگران زیادی در فصل بهار و تابستان به آن سفر می کنند و به فعالیت هایی مانند پیک نیک، کوه نوردی و طبیعت گردی می پردازند.

تاریخچه روستای امامه

بر اساس اسناد تاریخی، روستای امامه در اوایل اسلام و حتی قبل از آن از توابع استان ری (تهران کنونی) بوده و فرمانروایی طبرستان (مازندران) به ویژه نور، رویان و رستمدار را در دوره های مختلف تجربه کرده است. دوره ها جالب است بدانید که این روستا در نسخه ای از تورات با عنوان کوه ری ذکر شده است.

گفته می شود که مردم روستای امامه از جمله مناطقی در ایران بودند که در برابر حمله اعراب مقاومت بالایی از خود نشان دادند. آنها در برابر تغییر دین مقاومت کردند و زرتشتی ماندند.

کم کم با مهاجرت سادات علوی به منطقه لواسانات، اسلام راه خود را به روستای امامه باز کرد و مردم روستا به تدریج به تشیع گرویدند. حسن بن زید (واعظ بزرگ و اولین واعظ علویان طبرستان) یکی از افرادی بود که در این تحول نقش بسزایی داشت.

پس از سقوط آخرین حاکم بادسپان در رستمدار (بخشی از طبرستان که از دوره مغول تا صفویه منطقه رویان نامیده می شد) به دست شاه عباس صفوی و سرنگونی آن سلسله، حکومت لواسانات. و رودبار کسران به مرکزیت امامیه روستایی به دستور شاه عباس به ملک سلطان حسین امامه لواسانی تحویل داده شد.

حتما به روستای امامه سر بزنید

در برخی کتاب ها آمده است که در زمان فتحعلی شاه قاجار، روستای امامه در اختیار فتح الله میرزا شعاع السلطنه (سی و پنجمین پسر فتحعلی شاه قاجار و پدر شکوه السلطان، مادر مظفرالدین شاه) بوده است. و پس از مرگ او روستا به پسرش واگذار شد.

بر اساس اسناد و مدارک، امامه همواره بخشی از کوچ لواسان بوده است. تعلق امام به یک لواسان کوچک و هویت لواسانی این روستا در کتاب فرهنگ جغرافیایی کشور، فرهنگ سکونت گاه های کشور، اسناد خطی به جای مانده از دوران پهلوی و قاجار و کتب تاریخی از جمله ثبت و ضبط شده است. به عنوان بروشور جغرافیایی دره رودبار و به صراحت بیان شده است که امامت متعلق به رودبار کسران نیست.

دلیل پیوستن امامت به رودبار قصران حمایت عبدالله رازی از رودبار قصران به دلیل سکونت در روستای فشم و نیز عدم تمایل دولت وقت به پرداخت هزینه ساخت جاده امامه به مرکز لواسان بود. (گلندوک- نجارکلا) قبل از انقلاب سال 57 که در نهایت به این روستا منتهی شد از لواسان جدا و به بخش رودبار قصران اضافه شد.

از آنجایی که امامه در طول تاریخ همواره بخشی از لواسان کوچک بوده است، بسیاری از اهالی روستا هنوز نام خانوادگی لواسان را در شناسنامه خود دارند.

یکی از وقایع جالب تاریخی پیرامون روستای امامه، حیله گری افغان ها در زمان صفویه است. گفته می شود که این طوایف در جریان غارت و تهاجم افغان ها در نقاط مختلف ایران به روستای امامه رسیدند و علیرغم تلاش ها نتوانستند به روستا نفوذ کنند.

حتما به روستای امامه سر بزنید

پس از مدتی مردی وارد امام شد و با نگاهی درمانده از مردم روستا خواست تا برای نجات همسر و فرزندش اجازه ورود به روستا را بدهند. مردم روستا با آغوش باز این اجازه را به آنها دادند. این مرد حیله گر همراه با دیگر افغان ها با لباس زنانه وارد روستا شد و غله ذخیره شده مردم را آتش زد.

پس از حمله افغان ها، مردان روستا زنان خود را برای امنیت به غار بردند. افغان ها غار را آتش زدند تا آنها را بیرون کنند اما در غار ماندند و زنده در آتش سوختند.

دیدار ناصرالدین شاه با انیس الدوله یکی دیگر از رویدادهای جالب تاریخی از روستای امامه است که در قسمت های بعدی به آن اشاره می کنیم.

مسیر تهران به روستای امامه

نشانی: روستای داریم، روستای رودبار کسران، شهرستان شمیرانات، تهران

خودرو شخصی: برای رسیدن به روستای امامه ابتدا باید از طریق بزرگراه شهید بابایی شرق یا مسیرهای دیگر به میدان قائم (لشکرک) برسید و سپس وارد جاده فشم شوید. پس از طی 15 کیلومتر (3 کیلومتر بعد از دوراهی اوشان) به تابلوی روستای امامه می رسید که پس از 7 کیلومتر رانندگی شما را به امامه می رساند.

قبل از ورود به روستا سه راهی وجود دارد که مسیر مستقیم آن خیابان گلزار و مرکز روستا است که شما را به میدان امامه می رساند و در سمت چپ خیابان مهرچال 25 متری و جاده راحت آباد و باغ است. تنگه.

هزینه ها: برای رفتن به امامه می توانید در طبقه چهارم تهران پارس سوار تاکسی شوید که به سمت میدان فشم یا ابتدای جاده امامه می رود و از آنجا می توانید از طریق دروازه به امامه برسید.

اگر بخواهید به سمت روستای امامه در 2 کیلومتری امامه پایین بروید، سمت راست جاده فرعی است که با ورود به آن تابلوهای “منطقه حفاظت شده بکر” و “آستان متبرکه امامزاده نور” را می بینید. . منتهی به امام می شود.

حتما به روستای امامه سر بزنید

نکته

1- این جاده به طول 7 کیلومتر، پر پیچ و خم و کوهستانی است، بنابراین اگر در فصول سرد سال به آنجا رفتید، از سالم بودن وسیله نقلیه خود مطمئن شوید.

2- اگر در روزهای تعطیل به خصوص جمعه قصد سفر به روستای امامه را دارید به دلیل ترافیک جاده فشم و از لواسانات به سمت میدان قائم توصیه می شود در اولین چهارراه روستا به راحتی آباد بروید، این زمان حدودا می باشد. در 25 کیلومتری قرار دارد.

این روستا یکی از خوش آب و هواترین مناطق حاشیه استان تهران به شمار می رود که در شمال شرقی آن قرار دارد. اصولاً می توان گفت این روستا در تمام فصول سال چیزهایی برای ارائه دارد که نمی توان از دست داد و زمان سفر شما به روستا کاملاً به سلیقه شما نسبت به طبیعت و حال و هوای مورد علاقه شما بستگی دارد.

فصل بهار: اگر در فصل بهار به روستا بروید، قطعاً گل های رنگارنگی را خواهید دید که روستا را زینت داده اند و البته چشمه ها و رودخانه ها پرتر از همیشه هستند.

فصل تابستان: در تابستان، می توانید از گشت و گذار در یک کلبه تابستانی خنک و به دور از آلودگی پایتخت لذت ببرید.

فصل فصل پاييز: در این فصل روستا به قاب بسیار زیبایی برای تصاویر تبدیل می شود، کف خیابان های آن با برگ های زرد و نارنجی رنگ آمیزی و سنگ فرش شده است.

فصل زمستان: اگر می خواهید برف بازی کنید و می خواهید روستای زیبای پوشیده از برف را در ارتفاعات تهران ببینید، حتما باید به روستای امامه سر بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا