ایران گردی

جاهای دیدنی گرگان ۱۴۰۳ + معرفی جاهای بکر

جاهای دیدنی گرگان که مرکز استان گلستان است شامل جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعددی می شود که احتمالا معروف ترین جاذبه‌ی آن گنبد قابوس باشد. برج گنبد قابوس به نوعی به عنوان نماد گرگان شناخته می شود. اما به جز این برج تاریخی جاذبه های طبیعی دیگر مانند جنگل ها و آبشارهای متعدد در گرگان وجود دارد که هر کدام از آنها زیبایی فوق العاده ای دارند و گردشگران زیادی را به این شهر جذب می کنند. در این مطلب از تودی تریپ آشنایی بیشتری نسبت به این اماکن گردشگری در گرگان بدست می آورید.

 

برج گنبد قابوس

 برج گنبد قابوس با ارتفاع 70 متر یکی از ارزنده‌ترین آثار تاریخی شهر گرگان به شمار می‌رود. مهمترین امتیاز این برج متعلق به ثبت آن به عنوان یکی از میراث‌های مهم جهانی در یونسکو است. برج گنبد قابوس عنوان مرتفع‌ترین برج‌ تمام آجری جهان را به خود اختصاص داده است.

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی

منطقه جنگلی ناهارخوران | هزارتوی طبیعت شمال

شاید در ظاهر دیدنی های گرگان و گلستان مشابه هم باشند، اما چیزی که گرگان را از سایر شهرهای شمالی متمایز می‌کند، جنگل‌های بکر و پارک‌های جنگلی در میان کوه‌هاست. منطقه جنگلی ناهارخوران یکی از جاهای دیدنی گرگان هزارپیچ است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. جنگلی وسیع با درختان قدیمی و سربه فلک کشیده که خبر از قدمت و بکر ماندن این منطقه دارد.

جنگل نهارخوران از دوران ژوراسیک سر بیرون آورده است و اگر کمی اهل ذوق باشید و خارج از فضای پیک‌نیک به این قسمت از گرگان نگاه کنید، حتما رد پای تاریخ را در آن خواهید دید. دیدنی های طبیعت گرگان تصویری از یک سرزمین خیالی را مقابل چشمان شما می‌سازد.

  • آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، بلوار ناهارخوران

آبشار زیارت

گرگان شهر سبزی است که جنگل‌های زیبایی دارد. پس بدیهی است که رودخانه‌ها و چشمه‌های طبیعی فراوانی هم داشته باشد. یکی از مکان های دیدنی گرگان هم آبشار زیارت است. اگر یادتان باشد در قسمت قبلی از روخانه زیارت و عبور آن از میان جنگل ناهارخوران گفتیم.

در جنگل ناهارخوران آبشاری هم به همین نام وجود دارد که ارتفاع آن به ۱۶ متر می‌رسد. این ارتفاع زیاد است و ایستادن کنار آب جاری از آبشار زیارت در تابستانی گرم می‌تواند، حال و هوای به شدت جذاب و ویژه‌ای برایتان به همراه داشته باشد.

پس رفتن به آبشار زیارت در دل جنگل‌های ناهارخوران می‌تواند یکی از بهترین برنامه‌های سفرتان به گرگان باشد. این آبشار از انشعابات رودخانه خاصه‌رود است و تابستان‌ها و بهار، آبشاردوستان یا بهتر است بگوییم طبیعت‌دوستان باصفای بسیاری از آن دیدن می‌کنند. دیدنیهای گرگان کم نیست پس خود را برای مقصد بعدی در قسمت بعدی متن آماده کنید.

روستای زیارت

روستای زیارت یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان است و البته تنها یک روستای معمول نیست. این روستای ییلاقی از زیباترین جاهای گرگان است که حتی خود اهالی گرگان هم برای آب و هوا عوض کردن و گردش به آن جا می‌روند. این روستا در فاصله حدود ۱۸ کیلومتری گرگان واقع شده است و دارای آب گرم، امامزاده و مناظر بکر و زیبایی است که از دیدن‌شان لذت می‌برید.

ترکمن صحرا

یکی دیگر از معروف‌ترین و زیباترین مناطق دیدنی گرگان در فصل بهار منطقه زیبای ترکمن صحراست. در این منطقه جلگه‌ای حاصلخیز تپه‌های ماهوری سرسبز و همینطور رودها و رودخانه‌های پر آب قرار گرفته است.

مار سرخ گرگان و دیوار چین در ایران!

برای دیدن دیوار چین و بازدید از عظمت و بزرگی آن، نیازی نیست به این کشور مراجعه کنید بلکه تنها کافیست سری به گرگان ایران بزنید. در این شهر دیواری به طول 200 کیلومتر وجود دارد که دومین دیوار بزرگ دفاعی دنیا شناخته می‌شود و قدمت آن به قرن پنجم برمی‌گردد، این دیوار یکی از شگفت‌انگیز ترین و بهترین جاهای دیدنی گرگان معرفی می‌شود و تاریخچه‌ی اسرارآمیزی در پس خود دارد.

اهالی بومی این منطقه به علت نمای دیوار و قرمزرنگ بودن آجرها، لقب مار سرخ را به دیوار بزرگ گرگان نسبت داده‌اند. از آنجایی که در هیچ کجای ایران همچین دیواری دیده نمی‌شود و در عظمت با دیوار چین رقابت می‌کند؛ توصیه می‌کنیم هرگز بازدید از دیوار تاریخی گرگان را از دست ندهید. البته خوب است بدانید این بنا به دیوار سرخ، دیوار اسکندر و سد پیروز نیز شهرت دارد و در پشت آن، قلعه های دفاعی محکم و منحصربه‌فردی ساخته شده‌اند. همچنین محوطه و آب‌وهوای آن بسیار سرسبز و خنک بوده و به شما امکان داشتن سفری بی‌همتا را درکنار این بنای مهم می‌دهند.

آدرس: گرگان، شهرستان کَلاله گرگان، منطقه پیشکمر، روستای تمرقره قوزی

النگدره

النگدره با این نام و آوای عجیبش از دیدنی ترین نقاط گرگان است. حالا که از ناهارخوران گفتیم، بهتر است از الگندره هم برایتان بگوییم. این مکان دیدنی هم در نزدیکی ناهارخوران است. فضا، باز هم فضای جنگل و چشمه است و بعید می‌دانیم که از انتخاب چنین جای زیبایی که دمایش در تابستان‌ها هم خوشایند است، خوشتان نیاید.

النگدره هوای مطبوعی دارد. به طوری که اگر تابستان به آنجا سر بزنید، کاهش دمایی در حد و حدود ۱۰ درجه را به راحتی احساس خواهید کرد. این پارک جنگلی زیبا در کنار رودخانه‌ای به نام قلاشی است که سه چشمه هم در کنارش جای خوش کرده‌اند.

النگدره هم مانند پارک جنگلی ناهارخوران، امکانات رفاهی برای گذراندن پیک‌نیک را در اختیارتان می‌گذارد. حتی تعدادی وسایل بازی هم در آن موجود است و قطعا در آنجا خوش خواهید گذراند و با دیدن درختان زیبا توسکا، افرا، بلوط، بید و…، خاطره‌ای بی‌نظیر از منظره‌ای طبیعی در ذهنتان جای خواهد گرفت.

آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد واقع در میان جنگل سرسبز شیرآباد یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر گرگان بوده که از هفت آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این آبشار به نام‌های آبشار خان ببین، آبشار آقا خان ببین و همچنین هفت آبشار شیرآباد نیز معروف است. فصل بهار را می‌توان بهترین زمان بازدید از این آبشار تماشایی دانست.

آدرس: استان گلستان، شهرستان رامیان، حدود ۷ کیلومتری جنوب شهر خان ببین، نزدیکی روستای شیرآباد

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه یک بنای تاریخی زیبا است که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. گفته می‌شود قدمت بنا به دوران تیموریان و صفویان برمی‌گردد اما به هر حال این معماری بنا است که توجه را به خود جلب می‌کند. این عمارت در بافت قدیمی گرگان قرار دارد و اکنون به حوزه علمیه تبدیل شده است، بنابراین برای بازدید از آن نیاز به اجازه دارید.

منطقه حفاظت شده جهان نما یا بهشت ایران

منطقه حفاظت شده جهان نما از زیباترین جاهای دیدنی گرگان در بهار و تابستان شناخته می‌شود؛ آنقدر بی‌همتا و بهشتی است که نیازی برای توصیه کردن ندارد. بی‌تردید بازدید از آن نقطه عطف سفرتان خواهد بود و لحظات رویایی را در گرگان تجربه خواهید کرد.

ویژگی های اصلی منطقه حفاظت شده جهان نما

  1. درختانی بلند و پربار
  2. فضایی سرسبز که در جای‌جای آن گل های رنگارنگ به چشم می‌خورد
  3. آب و هوای مطبوع و  مه‌آلود
  4. آفتابی درخشان
  5. کوه های مستحکم با ردپای برف
  6. چشمه ها و غارهای شگفت‌انگیز در دل جنگل
  7. انواع حیوانات حتی جانوران کمیاب

ناگفته نماند جنگل های منطقه حفاظت ‌شده جهان‌ نما از جنگل های هیرکانی هستند که در میان آن‌ها ممکن است هنوز حیوانات کمیابی همچون ببر ایرانی وجود داشته باشد.

آدرس: گرگان، واقع در جنوب شرقی شهرستان کُردکوی گرگان

دریاچه توشن

در نزدیکی النگدره، دریاچه‌ای وجود دارد که اگر نگوییم بی‌نظیر است قطعا لقب کم‌نظیر برایش مناسب خواهد بود. دریاچه توشن از جاهای دیدنی گرگان است که با وجود احاطه شدن با جنگلی سرسبز، تصویری رویایی شبیه کارت‌پستال می‌سازد. آب و هوای دریاچه توشن هم مانند حال و هوایش زیبا و مطبوع است.

کسانی که اهل چادر زدن در دل طبیعت و کمپینگ هستند به خوبی می‌فهمند که گذراندن شب در کنار دریاچه توشن چه تجربه دل‌انگیزی است. طبیعت‌دوستان و گردشگران حرفه‌ای حتی در فصول سردتر سال هم دریاچه توشن را فراموش نمی‌کنند و برای ماهی‌گیری و گردش به سمتش روانه می‌شوند.

آبشار کبودوال علی آباد کتول

آبشار کبودوال یکی از جاذبه‌های طبیعی و جذاب استان گلستان بوده که در دامنه کوه هارون و دره‌ای جنگلی قرار گرفته است. برای رسیدن به این آبشار باید از مسیری پلکانی حدود ۳۲۰ پله در اعماق جنگل عبور کنید. با توجه به امکانات مناسب این آبشار، امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دوستداران طبیعت در فصل بهار شده است.

مهمترین ویژگی این آبشار متعلق به آب قابل شرب آن بوده که از چشمه‌هایی واقع در کوه هارون با ارتفاع ۱۷۸۰پر می‌شود.

آدرس: استان گلستان، ۸ کیلومتری علی آباد کتول، جاده کبودوال

سرای باقری‌ها

یکی دیگر از موارد تاریخی جاهای دیدنی گرگان، سرای باقری‌ها است. این خانه مربوط به اواخر دوران قاجار است و حدود ۱۵۰ سالی قدمت دارد. سرای باقری‌ها اتفاقا خانه بزرگی هم هست و در بافت قدیمی شهر واقع شده است. یکی از ویژگی‌های خوب این بنا این است که به آن رسیدگی شده و اکنون تبدیل به هتل بوتیک شده است، البته بخش‌های دیگری مانند شربتخانه و فروشگاه صنایع دستی هم دارد.

مسجد جامع گرگان | یادگاری از دوره سلجوقی

به واسطه قدیمی بودن معماری ایرانی و همچنین درآمیختن این معماری با دین اسلام، از گذشته تا امروز، مساجد جایگاهی متفاوت در کشورمان داشته اند؛ سبک معماری متفاوت آنها باعث شده تا همواره یکی از جذاب ترین دیدنی های ایران باشند. مسجد جامع گرگان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مسجد جامع گرگان متعلق به دوره سلجوقیان بوده و در دوره‌های تاریخی صفویه و تیموریان بارها مرمت شده است. مناره های مسجد جامع گرگان کروی است و روی آنها کتیبه‌هایی به خط کوفی دیده می‌شود. علاوه بر این روی شبستان اصلی مسجد فرمان‌هایی تاریخی به چشم می‌خورد. شما می‌توانید گردش خود را در گرگان از بازار این شهر شروع کنید و در ادامه آن به مسجد جامع بروید.

  •  آدرس: استان گلستان، گرگان، بازار نعلبندان

خانه تقوی‌ها

در بیشتر شهرهای ایرانی، خانه‌هایی بازمانده از دوران‌های قدیم وجود دارد. این خانه‌ها ارزش زیادی دارند و باید در بافت قدیم شهرهای مختلف ایرانی حفظ شوند. هم از نظر فرهنگی و هم از نظر تاریخی، خانه‌های قدیمی می‌توانند راه‌گشای مطالعات زیادی باشند.

خانه تقوی‌ها هم یکی از این خانه‌های قدیمی ارزشمند در گرگان است که الحق و الانصاف بسیار هم دیدنی است. قدمت خانه تقوی‌ها به دوران قاجار می‌رسد. صاحب این خانه زیبا، فردی به نام میرزامحمدتقی تقوی بوده است.

خانه میرزامحمدتقی حدود دوهزار مترمربع زمین و ۱۰ حیاط اصلی و فرعی دارد. این خانه جذاب و زیبا دارای حوض‌های متعدد است و آن را به شکل عمارت کلاه‌فرنگی ساخته‌اند. اگر نمی‌دانید عمارت کلاه‌فرنگی چیست اصلا نگران نباشید. همین الان برایتان می‌گوییم که منظور بناها و ساختمان‌هایی است که در وسط محوطه باغ یا حیاط می‌سازند و معمولا حالت بنایی تزئینی دارد.

خانه تقوی‌ها واقعا زیباست و اگر به گرگان رفتید حتما به عنوان یکی از دیدنیهای گرگان به آن سر بزنید. با قدم زدن در آن بی‌شک آرزویی در دلتان شکل می‌گیرد که تقریبا تمام کسانی که به بازدید از خانه تقوی‌ها می‌روند، همین آرزو را در دل می‌کنند: کاش این خانه مال من بود!

پارک جنگلی قرق گرگان

 پارک جنگلی قرق واقع در شهر گرگان زیستگاه گوزن قرمز ایرانی در خاورمیانه  محسوب می‌شود. امروزه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این پارک جنگلی   بازدید می‌کنند.

آدرس: استان گلستان، گرگان، ۲۴ کیلومتری شرق گرگان، مسیر جاده اصلى گرگان – مشهد

موزه صنایع دستی گرگان

این مکان در واقع یک مکان تاریخی به نام خانه تاریخی امیر لطیفی است و به این نام هم شناخته می‌شود. این خانه هم از زمان قاجار به جا مانده است و شیشه‌های رنگی و معماری‌اش جلب توجه می‌کند. با این اوصاف می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، یعنی هم از یک خانه قدیمی و دیدنی بازدید کنید و هم از بخش موزه که در داخل آن بنا شده است دیدن کنید.

آبشار لُوِه

یکی از دغدغه‌های افراد مختلف برای بازدید از آبشارهایی که در جنگل‌ها قرار دارند، مسیر دسترسی به آنهاست. مثلا باید از مسیرهای خاکی جنگلی دشواری عبور کرد تا به حضور آبشارهای جنگلی شرفیاب شد.

چنین چیزی برای همه خوشایند نیست. اما آبشار لوه از آن آبشارهایی است که به راحتی می‌توان در مسیری ساده و صاف به آن رسید. این آبشار که از صخره‌هایی فرومی‌ریزد که طبقه‌طبقه روی هم قرار گرفته‌اند در کنار درختان بلند جنگلی گرگان، صحنه‌ای زیبا و به‌یادماندنی به وجود می‌آورد.

لوه در پنج کیلومتری جاده مشهد–گلستان قرار دارد و در روستایی هم‌نام خودش واقع شده است. لوه زیبا را در فهرست مکان های دیدنی گرگان فراموش نکنید.

آبشارهای زیبای زیادی در گرگان وجود دارد. پس اگر طرف‌دار آبشارها هستید و دوست دارید علاوه بر لوه با آنها بیشتر آشنا شوید، موارد زیر را هم در خاطر داشته باشید:

  • آبشار نومل در جنگل چهل‌گیسو در روستای نومل؛ مسیر دسترسی آبشار سخت است.
  • آبشار شصت‌کلاته در جنگلی به همین‌نام؛ مسیر دسترسی چندان راحت نیست.
  • آبشار رنگو در جنگلی در روستای توشن؛ مسیر دسترسی سخت است و نیاز به راهنما دارد.

چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان که به نام دریاچه گل رامیان مشهور شده است از جمله جاهای دیدنی و معروف شهر گرگان در فصل تابستان به شمار می‌رود. چشمه گل رامیان جزو عمیق‌ترین چشمه‌های جهان بوده که عمقی نزدیک به ۸۰ متر دارد. این چشمه در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای وسعت حدود ۷۲۰ متر مربع است.

آدرس: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان

جنگل شصت کلا

جنگل شصت کلا شهر گرگان یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های شمال کشور با درختان به هم پیچیده، صخره‌های خزه بسته و همینطور عبور حیوانات جنگلی به شمار می‌رود. یکی از زیبایی‌های این جنگل متعلق به رویش قارچ‌های وحشی در آن است. این جنگل در ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع شده و در فصل تابستان آب و هوای بسیار مطلوب و دلپذیری دارد.

آدرس: استان گلستان، ۶ کیلومتری جنوب غربی گرگان

پارک ملی گلستان

 قدیمی‌ترین پارک ملی ایران متعلق به پارک ملی گلستان بوده که زیستگاه ۱۳۵۰نوع گیاه مختلف و 302 نوع از گونه‌های جانوری به شمار می‌رود. این پارک با توجه به حیات گیاهی، جانوری یکی از مناطق ارزشمند کشور ایران محسوب می‌شود. حیوانات و پرندگانی همچون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، مارال، شوکا، گوسفند وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی، گراز، قوچ، میش اوریال، عقاب طلایی، جغد، دارکوب و سینه سرخ همگی در این پارک زندگی می‌کنند. پارک ملی گلستان در فصل پاییز بسیار خودنمایی کرده و درختان، جلوه طبیعت را رنگی‌تر می‌کنند.

آدرس: استان گلستان، ۱۵ کیلومتری شهر گالیکش

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان در شهر گرگان یکی از زیباترین جنگل‌های کشور بوده که در تمامی فصل‌های سال جلوه خاصی داشته، اما با آمدن فصل پاییز بسیار رنگی‌تر شده و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این جنگل با پایین آمدن ابرها، منظره شگفت‌انگیز و تماشایی از ابرها خلق می‌شود.

گل سرسبد جاده‌های پاییزی در شمال کشور متعلق به جاده توسکستان بوده که از دل و اعماق کوه‌های البرز و جنگل‌های توسکستان عبور می‌کند. با توجه به ناهمواری‌ها و  وجود پیچ‌وخم‌های خطرناک جاده توصیه می‌کنم تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید.

آدرس: استان گلستان، ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی گرگان

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده، واقع در 40 کیلومتری شهر گرگان یکی از بهترین مقاصد سفرهای زمستانه در این شهر محسوب می‌شود. جزیره آشوردا در فصل پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجر از مناطق دور و نزدیک بوده و مکانی بی‌نظیر برای پرنده‌نگری و عکاسی نیز به شمار می‌رود. این جزیره شامل دیدنی‌های هیجان‌انگیز است که عبارتند از:

  • اسکله‌های چوبی
  • قوهای سفید
  • پرستوی دریایی
  • فلامینگو
  • قلعه مثلثی روس‌ها

آدرس: استان گلستان، غرب بندرترکمن، شبه جزیره میانکاله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا