ایران گردی

جاهای دیدنی رودبار ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

شهرستان رودبار در استان گیلان قرار گرفته و از شهرهای نزدیک آن می توان به منجیل و رشت اشاره داشت. این شهر زیبا جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است که اکثر آنها به طبیعت بکر رودبار مربوط می شود. جاذبه های طبیعی رودبار مانند روستاهای ییلاقی، آبشارها، قله ها، دریاچه ها و جنگل های انبوه و زیبا همگی می توانند شما را شگفت زده کنند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با جاهای دیدنی رودبار بیشتر آشنا شوید و تصاویر و آدرس مربوط به هرکدام را مشاهده کنید.

روستای استخرگاه

در بین جاهای دیدنی رودبار روستای استخرگاه بدون شک یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها است. این روستا که در ۷۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد دارای طبیعتی کم‌نظیر است. طبیعت زیبای روستای استخرگاه هر صبح از زیر پرده مه کم‌کم سر بر می‌آورد و به گردشگران روستا سلام می‌کنند. وجود مه صبحگاه که در تمام طول سال در روستای استخرگاه دیده می‌شود به دلیل وجود دو استخر طبیعی در این روستا است. استخرهای طبیعی که روستا نیز نام خود را از آن‌ها گرفته است.

استخرهای این روستا در ملک شخصی اهالی روستا هستند و بنابراین جهت بازدید از آن‌ها ابتدا باید با صاحبان ملک هماهنگ کرد. اما این روستا جاذبه‌های ارزشمند دیگری هم دارد. وجود یک خانه صدساله با همان سبک و سیاق خانه‌های روستاهای گیلان که بازدید از آن می‌تواند یک تجربه ناب و فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری باشد. همچنین آبشار روستای استخرگاه و طبیعت زیبای اطراف آن از دیگر جاذبه‌های این روستا در نزدیکی شهرستان رودبار هستند.

آدرس: گیلان، ۳۵ کیلومتری رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل

ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر یکی از دیدنی‌ترین مناطق رودبار است که در ارتفاعات این شهرستان واقع شده و با طبیعتی بکر و دل‌انگیز، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این ییلاق با دشت‌های وسیع و سرسبز، آب و هوای خنک و مطبوع، و چشم‌اندازهای بی‌نظیر از کوه‌ها و جنگل‌های اطراف، مکانی ایده‌آل برای استراحت و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت است. در سلانسر می‌توانید از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، و پیک‌نیک لذت ببرید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به این منطقه داشته باشید.

دریاچه ویستان

دریاچه‌ ویستان یا بره‌سر، نگین سبز و پنهان رودبار است. زیبایی دریاچه ویستان مثال‌زدنی است. دریاچه‌ای آرام با عمقی زیاد که به خاطر زلزله به‌ وجود آمده است و آرامش و سکوت بی‌نظیری دارد. طبیعت بکر منطقه میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است و یکی از قسمت‌های دل‌نشین آن، تماشای شنای ماهی‌ها در دریاچه است. آب دریاچه که در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. دریاچه‌ای که وسعت آن حدود ۴ هکتار است و درختان راش آن را محاصره کرده‌اند.

آدرس دریاچه ویستان: گیلان، رودبار، روستای بره سر، دریاچه ویستان

غار دربند رشی

غارهای دربند رشی که طی کاوش‌های باستانی در چند سال اخیر کشف شده‌اند، حالا از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی روبار محسوب می‌شوند. اکتشافات صورت گرفته در این دو غار به باستان‌شناسان کمک کرده تا به حقایق مهمی درمورد تاریخ سکونت انسان در فلات ایران دست پیدا کنند. غارهای دربند رشی شامل دو غار در مجاورت هم می‌شوند. غار بزرگ کویل گر با طول ۶۰ متر و غار جوکویله با طول ۳۰ متر که دهانه هر دو به سمت جنوب قرار دارد و طی بررسی‌های صورت گرفته یک راه ارتباطی بین دو غار نیز کشف شده است.

طی کاوش‌های انجام شده در این دو غار شماری بقایای جانوران، ظروف سفالی و برخی ابزار کشف شده که قدمت آن‌ها به هزاره اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد. طی بررسی‌های بیشتر شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد این غارها محل زندگی یا سکونت موقت شکارچیان دوران پارینه‌سنگی بوده است. بنابر اطلاعات موجود حالا باستان‌شناسان بر این باور هستند که این منطقه در شهرستان رودبار قدیمی‌ترین سکونتگاه ایرانیان بوده است.

آدرس: رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات، جنوب روستای رشی

دریاچه عروس

دریاچه عروس، که به دریاچه حلیمه جان نیز معروف است، یکی از جاهای دیدنی رودبار است که در روستای حلیمه جان، از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات واقع شده است. این دریاچه به واسطه زیبایی منحصر به فرد و ویژگی‌های خاصش، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شمال ایران تبدیل شده است.

دریاچه عروس با وسعتی حدود 1.6 هکتار و عمقی تقریباً 7 متر، در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز احاطه شده است. این دریاچه به دلیل وجود چشمه‌های زیرزمینی، آبی بسیار زلال و شفاف دارد و در طول روز، به دلیل تابش نور خورشید و وزش باد، رنگ آب آن بین سبز و آبی تغییر می‌کند. این پدیده زیبا، دریاچه عروس را به یکی از سوژه‌های عکاسی محبوب تبدیل کرده است.

علاوه بر زیبایی ظاهری، دریاچه عروس زیستگاه انواع مختلفی از گیاهان و جانوران نیز هست. در اطراف این دریاچه، امکانات مختلفی برای رفاه گردشگران از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه و… وجود دارد. همچنین، گردشگران می‌توانند از تفریحات مختلفی مانند قایق‌سواری، اسب‌سواری، پیاده‌روی در جنگل و… در این منطقه لذت ببرند.

روستای داماش

روستای داماش در منطقه عمارلو قرار دارد و دیار سوسن چلچراغ است. این روستا به خاطر دشت سوسن چلچراغ که یک گل نایاب است، به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رودبار تبدیل ‌شده است. سوسن چلچراغ را اولین بار یک گیاه‌شناس آلمانی در این منطقه کشف کرد و جشنواره سوسن چلچراغ، یکی از معروف‌ترین مراسمی است که در منطقه برگزار می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این روستا چشمه آب‌معدنی است که گردشگران بسیاری را به ییلاق داماش جذب می‌کند. لذت بردن از هوای خنک در ارتفاع ۱۸۰۰ متری، تماشای مردم محلی با لباس‌های سنتی، خرید صنایع‌دستی و … تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های روستای داماش است.

آدرس روستای داماش: گیلان، رودبار، دهستان جیرنده، روستای داماش

ییلاق سی دشت

برای علاقه‌مندان به ییلاقات شمال، شهرستان رودبار می‌تواند یک مقصد فوق‌العاده باشد. اطراف این شهرستان پر است از طبیعت زیبا و ییلاقات کم‌نظیر که در هر فصل سال می‌توانند میزبان گردشگران باشند. ییلاق سی دشت، از جاهای دیدنی رودبار یکی از زیباترین مناطق ییلاقی این شهر است که در حدود ۱۰۰۸ متر از سطح دریا فاصله دارد و در دامنه کوه درفک واقع شده است. اقامت در این منطقه می‌تواند چشم‌انداز بی‌نظیری از طبیعت شهرستان رودبار را در مقابل چشمان بازدیدکنندگان به تصویر بکشد. اینجا پر است از درختان بلوط و راش و فندق. هر صبح مه منطقه را فرا می‌گیرد و تمام زیبایی‌های اینجا را به شکل مسحورکننده‌ای در پس پرده خود پنهان می‌کند.

ییلاق سی دشت برای علاقمندان به طبیعت و همچنین جاذبه‌های تاریخی دیدنی‌های بسیاری دارد. درخت کهنسال کوف‌دار، غارهای دربند رشی، قله درفک، تپه باستانی مارلیک، روستای چیچال و همچنین روستای استخرگاه از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستند که در منطقه ییلاق سی دشت و مناطق اطراف آن قابل دسترسی هستند.

آدرس: رودبار، ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد

آبشار کلشتر

آبشار کلشتر یکی از زیباترین آبشارهای استان گیلان و از جاذبه‌های طبیعی رودبار است که در نزدیکی چشمه سنگرود واقع شده است. این آبشار با ارتفاعی چشمگیر و جریان آب قوی، در دل جنگل‌های انبوه و سرسبز قرار دارد و مناظری بدیع و فراموش‌نشدنی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. آبشار کلشتر مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، عکاسی و پیک‌نیک است و می‌توان لحظاتی آرام و دل‌انگیز را در کنار این آبشار زیبا سپری کرد.

قله درفک

برای کسانی که به ییلاق سی دشت سفر می‌کنند این امکان وجود دارد که به قله درفک هم که در آن نزدیکی است صعود کنند. بنابراین اگر علاقمند به کوهنوردی هستید و تجهیزات و البته مهارت کافی دارید صعود به قله ۵۰۰۰ متری درفک می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده از طبیعتگردی در استان گیلان برایتان باشد. قله درفک جدا از ارزش‌های طبیعی که دارد، به لحاظ تاریخی نیز دارای ارزش است. غارها و جنگل‌های انبوه این منطقه سال‌ها محل سکونت اقوام دیلمی و گیل بوده‌اند.

زلزله‌ای که در سال ۱۳۶۹ رودبار را به لرزه درآورد باعث فرو ریختن این قله در برخی نقاط آن شد، پس از آن نیز روند فرسایش در اینجا شدت یافت. اما این قله و طبیعت فوق‌العاده اطراف آن، کلبه‌های چوبی در مسیر و البته غار درفک که در تمام طول سال برف را در خود نگه می‌دارد و محل تامین آب برای چوپانان این حوالی است، هنوز هم بین طبیعت‌گردان محبوبیت زیادی دارد.

آدرس: گیلان، ۲۷ کیلومتری شمال شرق رودبار

چشمه سنگرود

چشمه سنگرود یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان گیلان است که در شهرستان رودبار واقع شده است. این چشمه از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

  • چشمه آب گاز: این چشمه آب سرد و گازداری دارد که از دل کوه می‌جوشد و طعمی ترش و گس دارد. گفته می‌شود که این آب برای مشکلات گوارشی و کبدی مفید است.
  • چشمه کولور: این چشمه آب گرمی دارد که از لحاظ خواص درمانی مشهور است.

آب چشمه کولور حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله گوگرد، کلسیم و منیزیم است. گفته می‌شود که این آب برای درمان بیماری‌های مفصلی، روماتیسمی، پوستی و عصبی مفید است. در کنار خواص درمانی، چشمه سنگرود از نظر زیبایی طبیعی نیز بسیار چشم‌نواز است. این چشمه در دل جنگل‌های سرسبز و کوهستانی قرار گرفته است و منظره‌ای بدیع و دل‌انگیز را به وجود آورده است.

بازدیدکنندگان می‌توانند در محوطه چشمه قدم بزنند، از طبیعت لذت ببرند و در آب‌های معدنی آن آب‌تنی کنند. علاوه بر این، در نزدیکی چشمه سنگرود، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به آبشار کلشتر، پل خشتی لوشان و بند دره اشاره کرد.

روستای رستم آباد

روستای رستم آباد، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی رودبار است. جایی که حتماً نام آن را شنیده‌اید یا در سفر به رشت از کنار تابلوی آن رد شدید. روستای رستم آباد، روستایی دیدنی است که به خاطر گذر سفیدرود از آن و کوه‌های اطرافش حسابی معروف است. روستای رستم‌آباد در بهار و پاییز دیدنی است و دروازه ورود به ییلاق‌های زیبای گیلان هم است.

آدرس روستای رستم‌آباد: گیلان، رودبار، روستای رستم آباد

منطقه حفاظت شده سیاهرود

در بین جاهای دیدنی رودبار و مناطق اطراف آن، منطقه حفاظت‌شده سیاهرود یکی از زیباترین مناطق است. مزارع کشاوری، درهای عمیق و رودخانه‌هایی که در دل آن‌ها پیش می‌روند، چشمه‌ها و کوه‌ها اینجا را به یکی از بکرترین مناطق در طبیعت استان گیلان تبدیل کرده است. حیاوت حش غنی این منطقه نیز شامل گربه وحشی، پلنگ، خرس، شوکا، مرال، جوجه تیغی، گراز، شغال و راسو می‌شود.

اما منطقه حفاظت‌شده سیاهرود بیش از هر چیز به دلیل وجود گونه گیاهی خاصی شهرت یافته است. سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است که خاص منطقه گیلان است و تنها در همین منطقه و یکی از شهرهای کشور آذربایجان رشد می‌کند. زیبایی سوسن چلچراغ و تکثیرناپذیر بودن و در نتیجه کمیاب بودن آن باعث شده تا گردشگران بخصوص در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان به این منطقه سفر کنند تا خود با چشمان‌شان زیبایی این گل را که آوازه‌اش در همه جا پیچیده مشاهده کنند.

آدرس: گیلان، ۳۵ کیلومتری شمال شرق رودبار

چشمه آب گرم ماستخور

چشمه آب گرم ماستخور، گوهرِ درخشانِ طبیعت گیلان، در 5 کیلومتری شهر رودبار و در جوار سد منجیل، خودنمایی می‌کند. این چشمه‌ی جوشان با دمای حدود 40 درجه سانتی‌گراد، از دلِ زمین می‌جوشد و خواص درمانی بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد.

حمام کردن در آب گرم معدنی ماستخور، فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. از جمله این خواص می‌توان به تسکین دردهای مفصلی و عضلانی، رفع بیماری‌های پوستی، بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و سم‌زدایی از بدن اشاره کرد.

علاوه بر خواص درمانی، ماستخور با چشم‌اندازهای طبیعیِ بکر و روح‌نواز، مکانی ایده‌آل برای تفریح و آرامش است. در سفر به این منطقه، می‌توانید از تماشای مناظر کوهستانی، جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های خروشان لذت ببرید. همچنین، امکانات رفاهی مناسبی مانند هتل، رستوران و اقامتگاه در این منطقه وجود دارد که سفر را برای شما دلچسب‌تر خواهد کرد.

روستای اسطلخ جان

روستای اسطلخ جان از زیباترین روستاهای اطراف رودبار است که شاید کمتر شناخته‌شده باشد. اما زیبایی‌های فوق‌العاده آن همچون گوهری در میان کوه‌ها و جنگل‌های دهستان رحمت‌آباد می‌درخشد. روستا بیشتر به دلیل آبگیر زیبایی که در میانه آن وجود دارد محبوب گردشگران است. اینجا منطقه‌ای آرام و دلنشین است که می‌توان ساعت‌ها در طبیعتش نشست و از زیبایی‌هایش لذت برد. روستای اصطلخ جان معمولا در طول هفته آرام و کم رفت و آمد است. اما در آخر هفته‌ها گردشگرانی به اینجا می‌آیند و فضا حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. قایق‌سواری در آبگیر، نشستن در چایخانه و نوشیدن چای یا اقامتی چند ساعته در آلاچیق‌های اطراف، هریک از این‌ها می‌تواند تجربه بازدید از روستای اصطلخ جان را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان تبدیل کند.

آدرس: رودبار، دهستان رحمت آباد

ییلاق گلدیان

ییلاق گلدیان که به عنوان قله آسمان سرا هم شناخته می‌شود، یکی از زیباترین ییلاقات شمال است که فاصله اندکی با شهرستان رودبار دارد. این منطقه مشرف است به قله سردگاه، خیابلار و همچنین در سمت شمال به قله درفک، در ضلع جنوب قله گاوکول و کمی دورتر چندین چند قله و پشته دیگر. گویی اینجا خود بهشت است. در ییلاق گلدیان حتی می‌توان توربین‌های بادی منجیل را هم به راحتی دید.

در این منطقه تا چشم کار می‌کند درختان راش و توسکا و ازگیل و آلوچه وحشی دیده می‌شود. حیات وحش آن نیز شامل گراز، خرس، خرگوش، موش کور و شاهین است. همچنین در مسیر رسیدن به قله گردشگران به تکه سنگی برمی‌خورند که شبیه نیمرخ انسان است و بومیان از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه یاد می‌کنند. علاوه‌بر این در نزدیکی قله گودال وسیعی قرار دارد که در گذشته مردم بومی برف را در آن انباشت می‌کردند و سپس به رشت و شهرهای دیگر می‌بردند تا در فصل تابستان برای دامداری و کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

آدرس: رودبار، ییلاق گلدیان

سخن آخر

در این مقاله، درباره بیش از ۱۰ مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودبار خواندیم. جاهایی که هر خواننده‌ای را ترغیب می‌کند تا در سفر به این شهر از آن‌ها دیدن کند. بازدید از همه این جاهای دیدنی کار یک روز نیست. پس باید اقامتگاهی داشته باشید تا بتوانید سر فرصت از همه آن‌ها دیدن کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا