ایران گردی

جاهای دیدنی اهواز ۱۴۰۳ + تو اهواز از کجاها دیدن کنیم؟

تو اهواز از کجاها دیدن کنیم؟ اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور قرار گرفته است و همه ما این شهر زیبا را با مردمان خونگرم آن می شناسیم که 8 سال جنگ را از نزدیک تجربه کرده اند. در این شهر زیبا که سال های سختی را در دوره های مختلف سپری کرده است جاذبه های گردشگری متنوعی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با بهترین جاهای دیدنی اهواز آشنا شوید.

 

پل سفید یا پل معلق

پل سفید نماد شهر اهواز است و اهوازی‌ها علاقه خاصی به این پل دارند. این پل معلق یا هلالی حدود ۵۰۰ متر طول و ۱۳ متر ارتفاع دارد و در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی احداث شده است. با عبور از روی پل می‌توانید از دیدن منظرهٔ زیبای رود کارون لذت ببرید.

رود کارون | شاهرگ ایران

مگر می‌شود لیستمان را از کارون زیبا شروع نکنیم؟ کارون از هزاران سال پیش، نقش مهمی در حیات جنوب کشور و آبادانی ایران‌زمین داشته است. کارون در مسیر ۹۵۰ کیلومتری‌اش از دل کوه‌ها و زمین‌های صاف می‌گذرد و با خودش زندگی می‌آورد. حال‌و‌هوای کارون در هر ساعت از شبانه‌روز متفاوت است و شما را به گوشه‌ای از خیالاتتان می‌برد. این رود، نه‌تنها یکی از جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌رود، بلکه بسیاری دیگر از جاذبه‌های گردشگری اهواز هم در اطراف یا روی آن قرار دارند. در سفرتان به اهواز، اصلا نباید بازدید از کارون را از دست بدهید.

پل سیاه

پل سیاه، یکی از اولین و مهم‌ ترین جاذبه های گردشگری شهر اهواز است. این پل تقریباً در محل پل قدیمی اهواز قرار دارد که به دوره‌ ساسانی تعلق دارد و برای سال ها همانند کمربند سیاه دو طرف کارون را به‌ هم وصل کرده بود و بنای جدید پل سیاه همزمان با افتتاح راه آهن سراسری در ۱۳۰۸ ساخته شد و به یکی از مهم‌ ترین راه‌ های ارتباطی ریلی جنوب کشور تبدیل گردید. دلیل نامگذاری پل سیاه بر روی این پل به خاطر رنگ تیره بدنه پل است. با اینکه پل سیاه عرض چندانی ندارد و یکی از پل های باریک و کم عرض اهواز شناخته شده است؛ طول پل سیاه ۱۰۵۰ متر و عرض آن ۶ متر است.

حمام نفت سفید

حمام تاریخی نفت سفید که از آثار تاریخی دوره قاجاریه است، از بهترین جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در خود شهر اهواز نیست و در شهری قدیمی با نام نفت سفید قرار دارد.

اگر هنردوست هستید، حتما از معماری این بنا دیدن کنید. معمار مشهور این حمام استاد معتمدی بوده که این بنا را در دو بخش زنانه و مردانه ساخته است.

آدرس: خوزستان، ۵۵ کیلومتری اهواز، ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل، شهر قدیمی نفت سفید

ساعت بازدید: بدون محدودیت

هزینه ورود: رایگان

آبشار مصنوعی (آبشار پل کابلی)

آبشاری که روی پل هفتم مشاهده می کنید ساخته بشر و مصنوعی است و به واسطه زیبایی بی نظیرش از جاهای دیدنی اهواز به شمار می رود. نورپردازی این آبشار به حدی زیباست که پل کابلی را به یکی از زیباترین جذابه های شهر تبدیل کرده است. برای نورپردازی این آبشار حدود 750 لامپ ال ای دی و حدود 80 نورافکن استفاده شده است. اگر اهل گردش های شبانه هستید پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان بازدید از آبشار مصنوعی را از دست ندهید.

پارک ساحلی اهواز ؛ لذت قدم زدن در کنار کارون

اگر در سفر به اهواز فکر قدم زدن در کنار رود کارون و تماشای منظره جذاب آن خصوصا در زمان غروب آفتاب به سرتان زد توصیه می‌کنیم حتما به پارک ساحلی اهواز سر بزنید. پارک ساحلی اهواز از معروف‌ترین جاهای دیدنی اهواز است که به شکل یک نوار طولانی در امتداد کارون قرار گرفته و بهترین جا برای گردشگران و مسافرانی است که عاشق والیبال بازی کردن، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، قایق‌سواری یا خوردن ناهار، شام و عصرانه‌های دل‌چسب هستند. پیشنهاد می‌کنیم حتما به کشتی‌های تفریحی اطراف رودخانه که به رستوران‌های دنج و باصفا تبدیل شده‌اند سر بزنید و ناهار یا شامتان را همراه با موسیقی محلی زنده و تماشای مناظر اطراف میل کنید.

پل سوم اهواز

پل سوم بر روی رود کارون در سال ۱۳۴۹ به بهره برداری رسید و یکی از مهم ترین علت شهرت و محبوبیت این پل به خاطر متصل کردن میدان چهارشیر به شمال کیانپارس است و به عنوان برترین منطقه مسکونی شهر اهواز تبدیل شده است. همچنین پل سوم به عنوان پل ترانزیتی باعث افزایش ارزش تجاری آن شده است. پل سوم نیز دارای ۴۹۶ متر طول و ۱۴ متر عرض است.

بنای معین‌التجار

بنای معین‌التجار یادگاری از دوران قاجار است و در خیابان ۲۴‌متری اهواز قرار دارد. این بنا یکی از اصلی‌ترین مکان های دیدنی اهواز است. بنای معین‌التجار که در اصل یک کاروان‌سرای قجری‌ست به تاجر معروف اهواز، حاج محمد‌تقی معین‌التجار، تعلق داشته است.

موزه هنرهای معاصر اهواز | برای اهالی هنر

بر‌خلاف موزه‌های معمول، در این موزه به گذشته سفر نمی‌کنید. موزه هنرهای معاصر، محلی برای آشنایی با آثار امروزی هنرمندان و تماشای جهان از دیدگاه آنان است. اگر اهل هنر باشید، این موزه می‌تواند مکان مناسبی برای‌تان باشد. فضای این موزه و آثار به‌نمایش‌درآمده در آن، آنقدر زیبا و رویایی هستند که حتما باید زمانی را به بازدید از آن‌ها اختصاص دهید. همچنین اگر از اثری خوشتان آمد، می‌توانید آن را خریداری کنید.

دانشگاه سه گوش اهواز

یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی اهواز دانشگاه سه‌ گوش است. بنایی که به دستور خاندان پهلوی و به دست معمار مشهور فرانسوی، آندره گدار ساخته شد. این بنا ساختار سه‌ گوش و منحصربه‌فردی دارد که طراحی آن در کل ایران تک است.

در ابتدا این بنا برای بانک ملی ایران ساخته شد اما در طول تاریخ چندین بار تغییر کاربری داد و در نهایت به دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبدیل شد.

اما حالا به موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی تبدیل شده است.

اگر به اهواز رفتید، برای تماشای کاشی‌کاری‌های زیبای ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی هم که شده، حتما از آن دیدن کنید.

آدرس: اهواز، خیابان امام موسی صدر

ساعت بازدید: بدون محدودیت

هزینه ورود: بازدید از نمای بنا رایگان

خانه ماپار اهواز

از خانه‌های قدیمی و حیاط‌دار خوشتان می‌آید؟ بیایید با هم از مجموعه خانه تاریخی ماپار اهواز دیدن کنیم. یکی از همان خانه‌هایی که حوض دارد و شبیه خانه‌های مادربزرگ‌های قدیمی است.

این خانه شامل بخش‌های مختلفی مثل نگارخانه، عکاسخانه، مرکز فروش صنایع دستی، رستوران و شربت خانه است.حیاط دلباز با درخت نخل، درهای قدیمی، شیشه‌های رنگی و حوض و گلدان‌های با صفا حکایت از زندگی خوش و خرم اهالی این خانه در دوران پهلوی می‌دهد.

هم‌اکنون درب خانه ماپار به روی همگان باز است و گردشگران می‌توانند در این مجموعه جذاب بخشی از تاریخ ایران را ببینند.

آدرس: اهواز، خیابان زند، خیابان خوانساری، بین کافی و جهانیان

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۱ شب

پل طبیعت کیانپارس ؛ جایی برای عاشقان طبیعت

پل طبیعت کیانپارس که معمولا مردم اهواز آن را به‌عنوان پل طبیعت هم می‌شناسند روی رودخانه کارون ساخته شد و دو پارک مهم اهواز یعنی پارک ساحلی و پارک لاله را به یکدیگر وصل کرده است. به شیوه ساخت این پل که نگاه می‌کنیم یک چشمه از هوشمندی مهندسان دستمان می‌آید. هدف از ساخت پل طبیعت کیانپارس افزایش نشاط و گسترش فرهنگ پیاده‌روی بین مردم بود تا آنها که برای پیاده‌روی از روی این پل عبور می‌کنند بتوانند از منظره بی‌نظیر و دوست‌داشتنی رودخانه کارون هم لذت ببرند.

علاوه بر صندلی‌های روی پل که برای نشستن و لذت بردن از منظره زیبای کارون عالی به نظر می‌رسند می‌توانید در نزدیکی پل از فضاهای سبز موجود، فوتبال بازی کردن، ماهیگیری، بدمینتون، دوچرخه سواری و … لذت ببرید.

پل نادری

پل نادری در سال ۱۳۵۴ ساخته شده است و خیابان سلمان فارسی را به امانیه، فلکه ساعت و میدان مولوی وصل می کند. این پل به مرکز شهر اهواز دسترسی دارد تا به یکی از خیابان ها پرطرفدار خیابان نادری برسد. پل نادری دارای ۵۷۶ متر طول و ۱۶ متر عرض است.

خانه دادرس

خانه دادرس دیگر بنای بازمانده از دوران قاجار است که در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این خانه که سرای دادرس نیز نامیده می‌شود در مرکز اهواز و خیابان عبد‌الحمید بنا شده است. خانه‌های قدیمی فراوانی در خیابان عبد‌الحمید وجود دارند که قدمت‌شان به دوران قاجار و پهلوی باز‌می‌گردد.

کلیسای سورت مسروپ | کلیسای سفید

در بین مناطق دیدنی اهواز، چند کلیسا هم وجود دارند که یکی از آن‌ها کلیسای سورت مسروپ است. این کلیسای سفیدرنگ، توسط یکی از ارامنه اهوازی به نام «ترداد داویدیان» در حدود ۵۰ سال قبل ساخته شد. طراحی زیبای این کلیسا با نمای سفید، گنبدهای مخروطی و پنجره‌های باریک، آنقدر مورد توجه مردم قرار گرفت که این کلیسا تبدیل به یکی از مکان های دیدنی اهواز شد. امروزه ورود به کلیسای سورت مسروپ برای عموم آزاد نیست و فقط به همراه برخی تورهای گردشگری می‌توانید از آن بازدید کنید.

گورستان سنگی تپه کوهساران

یکی دیگر از مناطق دیدنی اهواز که قدمت این شهر را بیش از پیش نشانتان خواهد داد، بقایای شهر باستانی هرمز اردشیر است. جایی که گورستان تپه کوهساران در آن کشف شده و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

باستان‌شناسان به تازگی در این مکان تاریخی تعداد زیادی قبر، استخوان و بقایای وسایل زندگی بشر را شناسایی کرده‌اند.

آدرس: اهواز، تپه کوهساران

ساعت بازدید: بدون محدودیت

هزینه ورود: رایگان

دره توبیرون

اگر از علاقه مندان به طبیعت گردی هستید و دوست دارید ساعت های طولانی در طبیعت های بکر و دست نخوره پیاده روی کنید، دره توبیرون بهترین گزینه خواهد بود. آب و هوای خنک این منطقه حتی در روزهای گرم تابستانی باعث شگفتی بسیاری از گردشگران می شود. دره توبیرون در 177 کیلومتری اهواز قرار دارد؛ شاید این مسافت زیاد به نظر برسد اما آرامشی که در این منطقه زیبا تجربه می کنید ارزش طی کردن این فاصله را دارد.

در زبان محلی واژه «تو» به معنای تب و گرما و واژه «بیرون» به معنای بریدن و ترک کردن است. به عبارت دیگر می توان گفت توبیرون به معنای خارج شدن گرما از تن و جان است. طبیعت دل انگیز، چشمه های جوشان، آبشار های بلند همگی از جذابیت های این دره به شمار می روند.

بازار عبدالحمید اهواز ؛ یک قرن قدمت و سابقه

نه‌فقط خوزستان و اهواز بلکه در اکثر شهرهای باسابقه کشور بازارهای سنتی و کهنی را می‌بینیم که سالیان سال پابرجا هستند و محل خریدوفروش انواع اجناس موردنیاز مردم هستند. بازار عبدالحمید اهواز یکی  از جاهای دیدنی اهواز و قدیمی‌ترین بازار این شهر است که در دوره قاجار به قلب تپنده اهواز تبدیل شده بود و اکنون بیش از صدسال قدمت دارد. این بازار پاتوق پولدارهای اهواز برای خریدهای ریز و درشت بود و خانه دادرس که از خانه‌های قدیمی شهر مربوط به دوره قاجار است در این بازار قرار دارد.

این روزها باوجود اینکه بازار عبدالحمید رونق گذشته را ندارد اما هنوز هم می‌شود رنگ و بوی تاریخ، فرهنگ و سنت‌های اهوازی‌ها را در گوشه‌و‌کنار آن دید. پوشاک مختلف خصوصا لباس عربی و طلا و زیورآلات از مهم‌ترین اجناسی هستند که در این بازار می‌توانید بخرید. علاوه بر این دست‌فروش‌ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار عرضه می‌کنند.

آدرس: اهواز – خیابان نظامی یا نظری پور – بین خیابان نادری و امام خمینی

مرقد علی بن مهزیار

این مرقد در بخش قدیمی شهر قرار دارد. علی بن مهزیار فقیه، راوی و دانشمندان عالی‌قدر شیعه و یکی از پیروان امام رضا (ع) بود. آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی در سال ۲۰۱ ه. ق احداث شد و یکی از بنا‌های زیبای تاریخی-مذهبی ایرانیان است.

محله لشکرآباد | خوشمزه‌ترین محله اهواز

شهرت این محله و غذاهای لذیذش، به‌ویژه فلافل، با رود کارون برابری می‌کند. در سراسر این محله که بافت سنتی دارد و بیشتر ساکنانش عرب‌زبان هستند، دکه‌های اغذیه‌فروشی با انواع غذاهای جنوبی مثل فلافل، سمبوسه و دیگر خوراکی‌های خوشمزه وجود دارند. تمام فلافل‌فروشی‌های این محله به‌صورت سلف‌سرویس هستند و می‌توانید نانتان را با انواع سالاد، ترشی و سس‌های بی‌نظیر پر کنید.

اغذیه‌فروشی‌های خوزستان، بهترین و خوشمزه‌ترین فلافل کل کشور را تهیه می‌کنند. در سفرتان به اهواز، حتما باید آن‌ها را امتحان کنید؛ البته حواستان به تندی این فلافل‌ها هم باشد! البته، خوراکی‌های این محله محدود به فلافل و سمبوسه نیست؛ در سراسر لشکرآباد می‌توانید انواع شیرینی‌ها از جمله باقلوا، لبو، کباب اهوازی و قهوه‌های خوش‌عطر و معروف این محله را هم پیدا کنید. تجربه غذاهای بی‌نظیر جنوبی در محیط بسیار زیبای لشکرآباد که موسیقی محلی، صفا و صمیمیت آن را هزار برابر می‌کند، یک خاطره فراموش‌نشدنی از یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز را برای‌تان می‌سازد.

هتل قو

یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی اهواز که در سفر به این شهر حتما باید آن را ببینید، هتل قو است. بنایی که دو طبقه اصلی دارد و چندین ساختمان جانبی مثل آشپزخانه و سرایداری نیز در جوار آن ساخته شده است. این ساختمان در اواخر دوره قاجاریه به عنوان هتل ساخته شد اما در طی زمان به اداره بهداشت اهواز مبدل شد. اما در حال حاضر این بنا به ثبت آثار ملی کشور رسیده و مرمت‌های لازم در آن صورت گرفته است.

آدرس: اهواز، خیابان خسروی، جاده ساحلی شرقی

تالاب بامدژ

این تالاب حدودا 40 دقیقه با شهر اهواز فاصله دارد و حدود 240 گونه جانوری در این زیستگاه زندگی می کنند. وسعت این تالاب نزدیک به 4 هزار هکتار و عمق آن حدود 4 متر است که باعث شده این تالاب در دسته تالاب های وسیع کشور قرار بگیرد. اگر دوست دارید پرندگان مهاجر را در این تالاب مشاهده کنید، بهترین زمان برای بازدید از این دره، اواخر دی و اوایل بهمن ماه خواهد بود.

بازار کاوه

بازار کاوه در دوران پهلوی ساخته شده است و علاوه بر میوه وسبزی تازه، مغازه هایی نیز مشغول فروش سوغات اهواز هستند؛ اقلامی مانند از ماهی و میگوی تازه، کلوچه، خرما، رطب، شیره‌ خرما، ارده، حلوا شکری در بازار کاو قابل دسترس است و بوی ترشی‌ های جنوبی از همان لحظه اول شما را مدهوش خواهند کرد، همچنین ادویه‌ های خوش‌ عطر جنوبی را نیز می توانید از بازار کاوه اهواز تهیه کنید. بازار پرطرفدار و محلی کاوه در امتداد خیابانی قرار داد که چندین دست فروش آنجا مشغول داد و ستد هستند. بازار کاوه هم برای بومیان و هم گردشگران دارای جذابیت خاصی است. پس در هنگام سفرتان به شهر اهواز بازدید از این بازار جذاب و دیدنی را فراموش نکنید، مطمئنا با دست های پر برمی گردید. مشتریان بازار کاوه بومیان منطقه و گردشگرانی هستند که در جست و جوی مواد غذایی تازه و انواع آبزیان صید روز هستند.

آدرس: خیابان طالقانی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا