ایران گردی

جاهای دیدنی آبادان ۱۴۰۳ + لیست بهترین مکان های تفریحی آبادان

آبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان محسوب می شود که با وجود 8 سال جنگ تحمیلی عراق به ایران هنوز هم جاذبه های خود را حفظ کرده است. شاید همه ما آبادان را با مردم خونگرم و برزیلی آن بشناسیم و یا عده ای آن را با وجود اروند رود بشناسند. اما در این شهر زیبا و گرم جاذبه های فوق العاده دیگری هم وجود دارد که برخی از آنها جاذبه های تاریخی و برخی دیگر جاذبه های طبیعی هستند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با جاهای دیدنی آبادان آشنایی پیدا کنید.

 

اروند رود آبادان

رودخانه اروند رود یکی از جاهای دیدنی آبادان است که در شهرهای خرمشهر، آبادان و غرب جزیره مینو جریان دارد. طول این رودخانه ۸۴ کیلومتر است و با عراق هم مرز مشترک دارد. مردم عراق اروندرود را با نام شط العرب می‌شناسند. رود اروند در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد. ماهیگیری در این رود مجاز است و علاوه بر آن ساحل این رود نمایی زیبا دارد که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

 

موزه پمپ بنزین آبادان

موزه‌روها به هر شهری سفر کنند، اول سراغ موزه‌هایش را می‌گیرند. سرزدن به اولین پمپ بنزین ایران، تجربه هیجان‌انگیزی‌ست. در موزه پمپ بنزین که به موزه نفت آبادان هم معروف بوده و از جاهای دیدنی آبادان محسوب می‌شود، اولین جایگاه سوخت کشور را می‌بینید که در سال ۱۳۰۶ و با همکاری کمپانی بریتیش پترولیوم ساخته شد.

البته در آن سال‌ها محل توزیع نفت سفید بود. وقتی ماشین وارد ایران شد، در همین محل پمپ بنزین نصب کردند. خلاصه در این موزه حال‌وهوای قدیم را تجربه می‌کنید.

 

مسجد رنگونی ها، جزو جاهای دیدنی آبادان

مسجد رنگونی‌ها یکی از زیباترین مساجد ایران است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. در ساخت این مسجد از معماری هندی استفاده شده است و در نگاه اول شما حس می‌کنید که قرار است از یک کاخ پادشاهی دیدن کنید. مسجد رنگونی‌ها همچنین دارای یک محراب قدیمی فوق‌العاده زیبا است که به عنوان زیباترین بخش این مسجد شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که برای تزئین نمای مسجد رنگونی‌ها از سیمان به جای گچ استفاده شده است و تمام طرح‌هایی که روی دیوارهای مسجد مشاهده می‌کنید، تماما از سیمان و شیشه‌های رنگی است. از ظاهر مسجد رنگونی‌ها که بگذریم باید درباره داستان جالبی که در مورد ساخت این مسجد وجود دارد به شما بگوییم. این مسجد در گذشته توسط کارگران مسلمانی که کشورهای دیگر برای کار در پالایشگاه آبادان می‌آمدند ساخته شده است که عموم آن‌ها نیز مسلمانان اهل سنت بوده‌اند.

مسجد رنگونی‌ها امروزه به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی آبادان شناخته می‌شود و بازدید از آن به افرادی که به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه دارند به شدت توصیه می‌شود.

 

بازارهای آبادان

بازارهای آبادان عبارتند از بازار کویتی ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی ها، بازار مرکزی، بازار درجه یک ماهی فروشان و بازارچه ها متعدد دیگر… آبادان با همجواری خود با کشورهای خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی دارای بازارهای متنوع و متعدد و با قیمت های مناسب است که سبب شده است مردم از شهرستان ها و استان های دیگر برای خرید و سیاحت به این شهر سرازیر شوند. استقبال برای سفر به آبادان موجب شده است تا بازارهای این شهر رونق بگیرند و تجارت آن نسبت به دیگر شهرهای استان چشمگیر باشند.

 

موزه آبادان محل نگه‌داری اشیای باستانی

اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، معماری این موزه است که شباهت زیادی به مقبره دانیال نبی دارد. در این موزه آثار مختلفی از دوران مختلف گردآوری شده که شما با تماشای آن‌ها با فرهنگ و تاریخ و تمدن آبادان آشنا می‌شوید. شهرهای شوش و چغازنبیل از شهرهای بسیار قدیمی و باستانی هستند و تماشای اکتشافات این مناطق برای تمامی دوست‌داران تاریخ لذت‌بخش خواهد بود. در این موزه با تماشای مجسمه‌ها و ظروفی با قدمت چندهزارساله سفری به ایران باستان خواهید داشت و با ابزار و وسایل کار در آن دوران آشنا می‌شوید.

 

جزیره مینو آبادان

جزیره زیبای مینو یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آبادان است که با شب‌های دیدنی و جذابی که دارد، قطعا برایتان لحظات فراموش نشدنی را رقم خواهد زد. جزیره مینو بین آبادان و خرمشهر قرار دارد، بیشتر مساحت این منطقه از درختان نخل پوشیده شده و پرندگانی که روی این درخت‌ها زندگی می‌کنند منظره‌ای زیبا برای تماشا خلق می‌کنند. نکته جالب در مورد جزیره مینو وجود حیواناتی مثل روباه، جوجه تیغی و گراز وحشی در میان درختان نخل این منطقه است.

بومی‌های این منطقه محصولاتی مثل مرغ، گاو و گوسفند پرورش می‌دهند و به همین دلیل محصولات دامی این منطقه کیفیت بسیار خوبی دارند و مشهور هستند. در سفر به آبادان، بازدید از این جزیره را به عنوان یکی از جالب ترین دیدنی های آبادان از دست ندهید. فراموش نکنید وقتی به آبادان گردی رفتید، بستنی‌های لذیذ این منطقه که بومی‌های آن با شیر گاومیش درست می‌کنند را حتما امتحان کنید.

 

بازار ته‌لنجی‌ها

احتمالا شناخته‌شده‌ترین بازار آبادان، ته‌لنجی‌هاست که همیشه شلوغ و پرهیاهوست. این‌جا بین گردشگران خیلی معروف شده است. درواقع ته‌لنجی‌ها پیاده‌راهی‌ست که گذشته از فروشگاه‌‌هایش، دست‌فروش‌ها در همه‌ جای آن بساط‌شان را پهن کرده‌اند.

همه لباس‌ها با کیفیت یا قیمت مناسبی عرضه نمی‌شوند. اما از فروشگاه‌های ادویه‌فروشی آن نمی‌شود گذشت، همین‌طور از سوپرمارکت‌هایی که همه جور خوراکی‌های خارجی رنگارنگ در قفسه‌های‌شان پیدا می‌کنید.

می‌شود گفت جذابیت اصلی بازار ته‌لنجی‌ها در شنیدن موسیقی شاد و سرزندگی آن است. میان فروشگاه‌ها چشم‌تان به سمبوسه، فلال، پاکوره و کبه می‌افتد که بوی روغن‌شان بلند شده. اگر غذای خیابانی دوست دارید، در امتحان کردن این خوراکی‌ها تردید نکنید.

نشانی: خیابان امیری، لین ۱

 

کلیسای گاراپت، از جاذبه های گردشگری آبادان

کلیسای آبادان که افراد محلی آن را با نام کلیسای گاراپت می‌شناسند، یکی از زیباترین جاهای دیدنی آبادان است که باید از آن دیدن کنید. این بنای باشکوه به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای کشور ایران، در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه از آن دیدن کنید. باید بدانید که قبل از احداث کلیسای گاراپت، دو کلیسای دیگر نیز در آبادان وجود داشته‌اند که اکنون هیچ نشانه‌ای از آن‌ها نیست.

این کلیسا که زیر نظر شورای ارامنه فعالیت می‌کند، در سال 1336 ساخته شد و در آن زمان به عنوان بزرگ‌ترین محل اجتماع ارامنه آبادان نام گرفت. پس از شروع جنگ ایران و عراق، آبادان یکی از شهرهایی بود که به شدت درگیر جنگ شد. همین موضوع باعث شد تا بخشی از این کلیسای باشکوه منهدم شود. بازسازی ویرانی‌های وارد شده به این کلیسا در سال 1375 آغاز شد که سه سال به طول انجامید.

با شروع جنگ ایران و عراق، ارمنی‌های ساکن در ایران از کشور خارج شدند و اکثر آن‌ها هرگز به ایران برنگشتند. نکته تلخ درباره کلیسای آبادان این است که به سبب کم بودن جمعیت ارامنه در آبادان، اکنون دیگر مراسمی برگزار نمی‌شود. اگر به قصد بازدید از جاهای دیدنی آبادان به این شهر سفر کردید، کلیسای گاراپت یکی از بهترین مکان‌هایی است که حتما باید از آن دیدن کنید.

 

سینما نفت، جزو جاهای دیدنی آبادان

سینما نفت آبادان یکی از قدیمی‌ترین سینماهای ایران است که قدمت آن به 100 سال پیش برمی‌گردد. این سینما با توجه به ظاهر جذاب و فوق‌العاده خود تا پیش از انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از زیباترین سینماهای ایران شناخته می‌شد و در بین مردم محلی و گردشگران محبوبیت بسیار بالایی داشت. سینما نفت آبادان در زمان پهلوی، با نام تاج ساخته شد و پس از انقلاب اسلامی نام آن به سینما نفت تغییر داده شد.

جالب است بدانید که این سینما به دست انگلیسی‌ها ساخته شده است . نکته جالب‌تر اینجاست که در آن زمان مردم عادی امکان استفاده از خدمات این سینما را نداشتند. در سال‌های ابتدایی تاسیس سینما نفت، تنها فیلم‌های زبان اصلی پخش می‌شد و فیلم‌های ایرانی تنها 4 بار در ماه اجازه اکران داشتند. با گذشت زمان فیلم‌های زبان اصلی از این سینما حذف شدند و امکان استفاده از خدمات آن نیز برای عموم مردم آزاد شد.

سینما نفت آبادان یکی از زیباترین جاهای دیدنی آبادان است که پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل دیدن فیلم هستید، در سفر به این شهر بلیط تهیه کنید و یک فیلم را در این سینما ببینید.

 

سینما شیرین آبادان

سینما شیرین آبادان یکی دیگر از سینمای قدیمی و اولین سینما سه طبقه در ایران است. این سینما در سال ۱۳۱۰ با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط یک تاجر هندی ساخته شد. سینما شیرین یکی از اولین سینماهای مجهز ایران بود که دو طبقه سرپوشیده و یک سالن نمایش تابستانی داشت.

بعد از جنگ جهانی و با اضافه کردن یک طبقه دیگر به این سینما، سینما شیرین به تنها سینما سه طبقه و بزرگ‌ترین سینمای ایران تبدیل شد. با شروع جنگ تحمیلی سینما شیرین مانند خیلی از سینماها و جاهای دیدنی آبادان تعطیل شد. این سینما در سال ۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. اگر روزی به آبادان رفتید بازدید از سینما و سایر ساختمان های بازمانده از جنگ با معماری ایرانی انگلیسی را از دست ندهید.

 

مقام خضر نبی

جاهای دیدنی آبادان آنقدر متنوع و جالب است که آبادان‌گردی را برای شما حسابی خاطره‌انگیز می‌‌کند. یکی از جاهای دیدنی آبادان که بازدید از آن خالی از لطف نیست،  قدمگاه خضر نبی است که با نام مقام خضر نبی هم بین مردم محلی و بومیان منطقه شناخته می‌شود. مقام خضر نبی در فاصله هفت کیلومتری از شرق آبادان و در ساحل رودخانه بهمنشیر و اروندکنار قرار دارد.

قدمت این آرامگاه به ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و می‌توان گفت هم جزو جاذبه‌های تاریخی آبادان است و هم در گروه جاذبه‌هیا مذهبی قرار می‌گیرد.

 

سیتی سنتر آبادان

سیتی سنتر آبادان در سال ۱۳۹۶ در ابتدای بازار معروف ته‌لنجی‌ها افتتاح شد. این مرکز تجاری یکی از بهترین نقاط آبادان برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی و … است. سیتی سنتر یکی از مجهزترین مراکز تجاری شهر آبادان به حساب می‌آید و با توجه به قرار گیری در مرکز شهر و نزدیکی به بازار ته لنجی و همچنین سایر قسمت های مهم این شهر نقطه خوبی برای شروع آبادان گردی است. اگر قصد دارید در سفر خود به آبادان علاوه بر لذت بردن از جاهای دیدنی آبادان گشتی در بازارهای این شهر هم داشته باشید، پیشنهاد می کنیم سیتی سنتر در لیست دیدنی های آبادان از قلم نیندازید.

 

رودخانه بهمنشیر آبادان

اگر سوال شما هم این است که پاییز کجا بریم ، بدون شک می‌توان آبادان را پیشنهاد داد. شهر آبادان یک شبه جزیره است. سفر به آبادان را از هر نقطه‌ای که شروع کنید حتما در ورودی شهر با رودخانه بهمن شیر مواجه می‌شوید. رودخانه ای پر آب که نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری این شهر ایفا می کند. در هر نقطه‌ای از این شهر که باشید می‌توانید با فاصله کوتاهی به یک رودخانه برسید و همین موضوع شهر آبادان را از نظر بافت طبیعی به شهری ساحلی و زیبا تبدیل کرده است.

رودخانه بهمنشیر مهمترین رودخانه این شهر است که از سایر محله های آبادان عبور می‌کند. در کنار اسکله بهمنشیر شما می‌توانید نمای فوق‌العاده زیبایی از لنج‌های چوبی و بازارماهی فروش‌ها را ببینید. رودخانه بهمنشیر در کنار نقش مهمی که در اقتصاد این شهر ایفا می‌کند، یکی از زیباترین دیدنی های آبادان نیز به حساب می‌آید.

مسافران می‌توانند پس از آبادان گردی، گشت و گذار خود را در این شهر جنوبی با قایق سواری در این رودخانه به تجربه تکرار نشدنی تبدیل کنند. همچنین، پیاده‌روی در کنار رودخانه بهمشنیر  یکی از بهترین راه‌ها برای کشف جاهای دیدنی آبادان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا