ایران گردی

بازدید از مخمل کوه را از دست ندهید

تودی تریپ: کوه ها مستحکم و استوار هستند و در فصل بهار به لطف برف های زمستانی و باران های بهاری ظاهری رنگارنگ به خود می گیرند و زیستگاه گل های وحشی می شوند.

مخمل کوه در نزدیکی شهر خرم آباد به دلیل داشتن مناظر منحصربفرد، امکانات رفاهی مطلوب، آب و هوای تابستانی و زیبایی های مسحورکننده، بیشتر سال میزبان طبیعت گردان و کوهنوردان است.

آدرس محمل کوه

لرستان سرزمین قله های سر به فلک کشیده، چشمه های جوشان و آبشارهای سر به فلک کشیده است.

مخمل کوه در استان لرستان و در شمال شهرستان خرم آباد قرار دارد و با ظاهری جذاب و چشم نواز بخشی از دره تاریخی خایدالو است. جاده خرم آباد به الشتر از دل محمل کوه می گذرد.

مخمل کوه لرستان تا فرودگاه خرم آباد 60 کیلومتر، تا ترمینال مسافربری خرم آباد 18 کیلومتر و تا مرکز شهر خرم آباد 20 کیلومتر فاصله دارد.

ویژگی های منحصر به فرد و امکانات مناسب این منطقه کوهستانی را به مقصدی جذاب برای پیک نیک های خانوادگی و دوستانه و گردش های یک روزه یا چند روزه تبدیل کرده است.

نشانی: استان لرستان، شمال خرم آباد، کیلومتر 15 جاده خرم آباد – الشطر

حتما از کوه مخملی دیدن کنید

برای رسیدن به مخملکوه از شهر خرم آباد باید از طریق بلوار ولایت یا بلوار زند به انتهای شمالی شهر برسید. سپس در جاده خرم آباد به سمت الشتر به طول 35 کیلومتر ادامه دهید.

قبل از روستای بهرام جود از دوربرگردان استفاده کنید و از خروجی جاده قلعه سنگی خارج شوید. خروجی محمل کوه در سمت راست این جاده علامت گذاری شده است.

بلوار زیبا و سپس جاده جانبازان (در ضلع شمال غربی شهر کورم آباد) دیگر راه دسترسی به پارک جنگلی مخمل کوه است. مسیر کوه از میان این پارک جنگلی می گذرد و آسفالت است.

کوه مخملی چین جوانی است که در دوران سنوزوئیک یا نئوزوئیک (جدیدترین دوره زمین شناسی) تشکیل شده است.

کوهزایی این دوره دلیل تشکیل رشته کوه های البرز، زاگرس، هیمالیا، آلپ و آند است. کوه مخملی با ارتفاع حدود 1900 متر بخشی از رشته کوه زاگرس شرقی است و ساختاری رسوبی دارد. جوانی و سرزندگی این کوه پوشیده از گلسنگ هر بیننده ای را به وجد می آورد.

گلسنگ ترکیبی از قارچ و جلبک است که ریشه، ساقه و برگ ندارد. این موجودات خزه مانند از رشته هایی تشکیل شده اند و در خاک رشد نمی کنند. بلکه روی سنگ ها و تنه درختان دیده می شوند.

گلسنگ ها در هوای آلوده از بین می روند و وجود آنها در یک منطقه مشخص نشان دهنده تمیزی هوا است. این قارچ های خزه دار وقتی خیس می شوند سبز روشن می شوند.

گلسنگ ها دلیل نامگذاری کوه مخملی هستند. صخره ها و سنگ های این کوه در فصل بهار مملو از گلسنگ های شاداب و سبز شده و ظاهری مخملی به خود می گیرد.

حتما از کوه مخملی دیدن کنید

مناظر جالب کوه مخملی

خرم آباد یکی از زیباترین شهرهای غرب کشور و استان لرستان است. این شهر جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که برخی از آنها به کوه مخمل نزدیک هستند.

بنابراین می توانید در سفر به این منطقه از مناظر نزدیک این کوه دیدن کنید و از سفر خود لذت ببرید.

1. هفت دریاچه

هفت حوض در مسیر جاده خرم آباد به الشتر و نزدیک مخمل کوه قرار دارد.

دریاچه های بزرگ و کوچک زیادی به دلیل وجود رودخانه در این منطقه شکل گرفته و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

اگر در روزهای گرم تابستان به هفت دریاچه سفر کردید، می توانید در این دریاچه ها شنا کنید.

آدرس هفت حوض: روستای پیرجاد و 15 کیلومتری خرم آباد

2. دره کمان

یکی از معروف ترین بناهای دیدنی اطراف خرم آباد در منطقه کهمان است. دره زیبای کهمان که در این منطقه قرار دارد طبیعتی سرسبز و هوای مطبوع دارد و قدم زدن در آن بسیار با طراوت است.

این منطقه دارای چشمه ها، یخچال های طبیعی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذابی است که می تواند برای هر طبیعت دوستی جالب باشد. پوشش گیاهی دره کهمان شامل گردو، بلوط، انجیر، گلابی کوهی، چنار، چنار، صنوبر، چنار، سیب، آلوچه و … است.

همچنین در این منطقه زیبا انواع جانورانی مانند پلنگ، خرس، کفتار، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سمور، بز، قوچ، خوک، کبک، قرقاول، بلدرچین و … را می توانید مشاهده کنید.

آدرس دره کهمان:خرم آباد جنب جاده الشتر

حتما از کوه مخملی دیدن کنید

3. رودخانه کمان

شما می توانید رودخانه کامان را در پایین دست دره کامان بیابید. این رودخانه زیبایی و طراوت زیادی به دره و اطراف آن بخشیده است. قدم زدن در اطراف رودخانه و لذت بردن از هوای پاک و خنک مطمئنا به یکی از خاطرات فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد.

علاوه بر این، مردم محلی از آب رودخانه برای کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می کنند. به این ترتیب یکی از مجهزترین مراکز صیادی خرم آباد به لطف رودخانه کهمان در این منطقه ساخته شد.

آدرس رودخانه کمان: خرم آباد جنب جاده الشتر، دره کهمان

4. آبشار کاکا رضا

در روستایی نزدیک مخملکوه آبشاری سرسبز به نام آبشار کاکا رضا وجود دارد. مردم محلی به آن آبشار گل هو نیز می گویند. ارتفاع آبشار کاکا رضا یا گل هو به 20 متر می رسد.

این آبشار مانند رودخانه ای باشکوه از میان صخره ها و سنگ ها به راه خود ادامه می دهد. در اطراف آبشار انبوهی از درختان سرو و بلوط وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان می کند.

برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را طی کرد. در این مسیر سیاه چادرها و گله های بزرگ عشایر را می توان دید که جلوه ای فراموش نشدنی به دامنه های سرسبز زاگرس باشکوه بخشیده است.

آدرس آبشار کاکا رضا: 35 کیلومتری شمال خرم آباد، روستای کاکا رضا، دره کاکا رضا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا