ایران گردی

بازدید از دو جاذبه طبیعی مریوان را از دست ندهید

تودی تریپ: نام این شهر بر اساس روایات مختلف به (مریوان) معروف است. در داستانی کلمه مریوا در گویش کردی به معنای مرغابی است و از آنجایی که دریاچه زریوار زیستگاه انواع اردک ها است نام آن را مریوان گذاشته اند.

اما برخی معتقدند از آنجایی که در جنگل‌های این منطقه گیاهانی مانند (ماجوج) و (کتیرا) به وفور یافت می‌شود و همواره مورد توجه بازرگانان مراوی بوده است، از این رو زمانی که این تجار در آنجا ساکن شدند، این شهر را مریوان نامیدند.

مریوان یکی از شهرهای مرزی کشور در استان کردستان است که به دلیل قرار گرفتن در مجاورت دریاچه زریوار و منطقه اورامان یکی از مقاصد مهم و ارزشمند گردشگری در غرب کشور است و دارای زیبایی و زیبایی است. طبیعت بکر، چشم اندازهای شگفت انگیز کوه و آب و هوای مناسب و مساعد.

برای نام مریوان روایات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند مراوی در زبان کردی به معنای محل اردک ها است و این منطقه به دلیل وجود دریاچه زریوار که زیستگاه انواع اردک ها است به مریوان معروف است.

برخی دیگر معتقدند که این مکان زمانی محل کسب و کار مردم «مورو» بوده است که بعدها به دلیل وجود محصولات جنگلی مانند مایو، درخت گاز و کتیرا در این مکان ساکن شدند. به همین دلیل به مرور زمان مریوان به شهرت رسید.

بازدید از دو جاذبه طبیعی مریوان را از دست ندهید

دشت بیلو; یک جاذبه بی نظیر

در دشت بیلو چشم اندازی زیبا از جنگل های اطراف به چشم می خورد و پوشش گیاهی فراوان و چشمه های آبی در این دشت، مریوان را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

دشت بیلو در 15 کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و به لطف پوشش گیاهی مطلوب، چشمه های فراوان و وجود جنگل های اطراف، به یکی از محبوب ترین جاذبه های تفریحی و گردشگری مریوان تبدیل شده است.

بیلو با مناظر زیبا و سرزنده و مناظر خیره کننده در ایام مختلف سال به ویژه در ایام نوروز و تعطیلات آخر هفته میزبان تعداد زیادی از مردم محلی و روستاییان است.

همچنین این دشت به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی و تنوع پوشش گیاهی هرساله میزبان لک لک ها می باشد.

این دشت با پوشش گیاهی و منابع آبی مناسب و همچنین جنگل های اطراف پذیرای تعداد زیادی از ساکنان شهر و روستاهای اطراف است.

مردم به خصوص در روز و روزهای تعطیل ساعاتی را در طبیعت زیبا و سرسبز دشت سپری می کنند.

زمین های اطراف این دشت در گذشته برای کشت برنج مورد استفاده قرار می گرفت.

«بیلو» یکی از روستاهای مرزی شهرستان مریوان است که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و گونه های گیاهی متنوع همه ساله در فصل بهار میزبان لک لک ها است.

این گونه پرنده تا پایان تابستان در این منطقه حضور دارد. وجود لک لک در «بیلو» این روستا را میزبان گردشگران زیادی کرده است.

بازدید از دو جاذبه طبیعی مریوان را از دست ندهید

رودخانه سیروان; جذاب و هیجان انگیز

رودخانه سیروان یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است.

این رودخانه پس از به هم پیوستن آبهای بخشهای جنوب غربی، غربی و مرکزی استان مانند قشلاق، گاوه رود و گردلان به وجود می آید و مسیری طولانی را طی می کند و با مسیر پر پیچ و خم خود زمین های زیادی را سیراب می کند.

این رودخانه سروآباد و منطقه باستانی اورامان را به دو قسمت تقسیم می کند و تنها حلقه مهم این دو قسمت پل دوآب در حدود 25 کیلومتری شمال غربی پاوه است.

سیروان پس از سفری طولانی با رودخانه لیلی آشنا شده و وارد کردستان عراق می شود. سیروان از آنجا به رود دیاله می ریزد و وارد رود بزرگ دجله می شود و در نهایت به خلیج همیشه آبی فارس می ریزد.

اورامان از غرب با عراق، از شمال با کردستان و از جنوب با جوانرود همسایه است و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می کند.

رودخانه سیروان در نزدیکی اورامان این ولسوالی را از سروآباد جدا می کند. اگر قصد سفر به اورامان و سیروان را دارید، بهترین مسیر، فاصله بین روستاهای اسپریز و هجج است.

این مسیر به دلیل وجود جاده ماسه ای موازی در کنار رودخانه دارای جاذبه های فراوانی است و قطعا می تواند نظر و رضایت شما را جلب کند.

آب و هوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه های فراوان، مراتع سرسبز و باغات میوه، درختان خرما را در دامنه کوه های زیبای اورامان ایجاد کرده و دامداری را امرار معاش مردم این دیار کرده است.

بازدید از دو جاذبه طبیعی مریوان را از دست ندهید

گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی در این منطقه دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به سنجاب ایرانی، درختان وون، تنگ، میلو، بلوط، بادام زمینی وحشی، گردو، توت، گلابی، انجیر و انار اشاره کرد. همچنین گیاهان ارزشمندی مانند ریواس، پیچک، شاهی، بنا، هز، شن، بهرضا، هلکوک، ترشک، ترجهرضا، گزیاخه، گیلاخه، نرمیلا، دمه رواسله، بنا شاوان، کنگر، طلسم، سیدران، گوزروانه، لو، زرد ب. زرد، چنور، کما، کومه، طوسی و شبو در این منطقه می روید.

به دلیل کوهستانی بودن هوا، بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از رودخانه سیروان، فصول گرم سال به خصوص فصل تابستان است. زیرا آب رودخانه در فصل بهار به دلیل آب شدن برف ها می تواند بسیار سرد باشد.

البته طبیعت این منطقه در هر فصلی جلوه های خود را دارد و سفر به آن حتی در فصل های پاییز و زمستان می تواند تجربه ای فراموش نشدنی برای افراد با سلیقه های مختلف باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا